| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vinkel på bärarm?
|
1 besök senaste veckan (2727 totalt) |
|
Vinkel på bärarm?
Jag undrar vilken vinkel undre bärarmen bör ha? På min alfa med torosions stavar fram har jag sett att bärarmen min pekar snett uppåt, sett ifrån inre infästningen. och då skulle jag ändå behöva sänka bilen mer. Det kan väl ändå inte vara bra? _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
|
ok, kan inte säga bä eller du utan att få hela geometrin.
Med dubbla A-armar så behöver inte pannkaka som med MacPeston om undre bärarmen lutar uppåt. Lite generält kan väll sägas att om den övre bärarmen lutar lite mer uppåt och är kortare än den undre borde det funka. Gäller att hålla rc någulunda still, även detta behöver inte vara någon katastråf. Hmm mycket svamel vart det pga att jag vet för lite om spagettiräser i fråga
_________________ Johan Sjölinder |
|
Var är fjädern var min första tanke?
Sen trilla tioöringen ner , torretionstavar
Bra med bilder Hur mycket lutar undre bäramen uppåt? Mätt från marken till cc bärarms infästingen och från mark till cc yttrekulbult. och hur lång är undre bärarmen? ps om du orkar mäta en JÄ.... mass mått och svara på en JÄ... massa frågor så kan jag simulera din framvagn. Edit: se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så ser du vad jag kan ställa till med
_________________ Johan Sjölinder |
|
Re: Vinkel på bärarm?
Det är bättre om du kan få den undre mer vågrät, om inga speciella omständigheter råder som t,ex bakvangsgeometrin, tyngd punkt etc. Rc hamnar ev under marknivån och du får negativ jacking som förstärks av en ökande lutning på A-armen vid kurvtagning. Den kan ifs motverkas med fjädersystemet, hur man nu völjer att gå till väga, men det är inte heller en possitiv åtgärd även om olägenheterna inte är alltför stora. För stora lutningar av A-armarna påverkar även fjädringen negativt. När du tittar på lutningen så jämför lagringscentrumena, inte själva A-armslutningen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
|
På Alfa 75 och andra 116-bilar är det inte ovanligt att man lägger undre bärarmen under undre spindelleden istället för ovanpå den.
EDIT: Såhär:
Resultat: spindeltappen hamnar högre utan att bärarmens vinkel påverkas - sänkt bil med bibehållen geometri. Gör man såhär måste man ändra på övre leden också, annars blir camberkompensationen väl häftig och minsta dive vid inbromsning gär att du tappar allt grepp. |
![]() |
Skruva banåkabil
Vinkel på bärarm?
|
1 besök senaste veckan (2727 totalt) |