Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromskylning, slangdiameter?
1 besök senaste veckan (9042 totalt)
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107


Trådstartare
Hej!

Jag skall montera luftbromskylning på min Aero då PFC01 beläggen genererar go värme, funderar på vilken dimension på slangen som är lämplig. Jag skulle tippa på en diameter mellan 40mm & 60mm kan vara lämplig. Jag skall borra hål i bromssköldarna och svetsa fast en rörstos hade jag tänkt.
Vad används för dimensioner till de slangar som finns på fabriksmonterade kylkit t.ex. de som Golf m.fl. har?
Andra synpunkter & rekomendationer mottages också & ja, jag har läst "Best of" trådarna.

Tack på förhand!

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Här är mycket för 7,6 cm slangdiameter??

http://www.dalhems.se/stylingsidor/airducts.html

_________________
Magnus Thomé
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107


Trådstartare
Jag som var inne hos Dalhems idag och shoppade. Tänkte inte på detta med kylning då. Men 7.6cm är ganska grovt att ha ute vid skivorna på en bil med 280mm skivor, känns det som. Slangarna skall helst få plats också. Men som intag kan de ju vara helt OK med stor area och sedan kona ner till lite mindre dimension för att få ett högre flöde.

_________________
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du ska inte rikta slangen mot skivan!

Utan in i mitten av den så att luften går igenom ventilationshålen och ut...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



AL skrev:
Du ska inte rikta slangen mot skivan!

Utan in i mitten av den så att luften går igenom ventilationshålen och ut...


Precis som AL säger, in i "ögat" på skivan så ventilationsvenerna suger igenom luften. Om du har massiva skivor ska slangen gå in i något som liknar ett bromsok. Så luften kyler bägge sidor av skivan.
om kylningen inte bir jämn över skivmaterialet kan skivan slå sig.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Här är en bra illustration på hur du bör göra, använder mig av denna och verkar funka utmärkt.




Jag har en civic med prelude 282mm-skivor så du borde kunna göra likadant med dina.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107


Trådstartare
>>Scotte

Tack för bilderna!

Det var något liknande det jag tänkt mig. Dock hade jag tänkt använda den befintliga bromsskölden och svetsa på en slangstos. Men det kanske inte alls är bra att utsätta slitytan på skivans insida för luftströmning, vilket det i så fall kommer bli till viss del?

Vad har du för diameter på slangen?

_________________
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Jag använder en slang med innerdiameter 2". Värmetålig polyurethaneslang. Kör med biltemas basportar i fronten i väntan på något mer lämpligt.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



frav skrev:
>>Scotte

Det var något liknande det jag tänkt mig. Dock hade jag tänkt använda den befintliga bromsskölden och svetsa på en slangstos. Men det kanske inte alls är bra att utsätta slitytan på skivans insida för luftströmning, vilket det i så fall kommer bli till viss del?



Kyler du bara ena sidan så kommer bromsskivan att böja sig, bli mer eller mindre skålformad. Utan att ha räknat på det tror jag det kan bli rätt mycket skålformning. Kanske kan tempdiffen blir rejält över 100°C.

_________________
Pär Hylander
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Kyler du bara ena sidan så kommer bromsskivan att böja sig, bli mer eller mindre skålformad. Utan att ha räknat på det tror jag det kan bli rätt mycket skålformning. Kanske kan tempdiffen blir rejält över 100°C.


Sneda skivor är inget jag vill ha. Då blir det till att fundera lite mer på hur monteringen skall ske så hela luftflödet styrs helt igenom skivans ventilationskanaler. Scottes variant kanske man kan utgåifrån om plats finns. Det får jag ta en varm dag, nu snöar det.

_________________
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



M Scotte skrev:
Jag använder en slang med innerdiameter 2". Värmetålig polyurethaneslang. Kör med biltemas basportar i fronten i väntan på något mer lämpligt.

Var får man lämpligast tag i sån slang?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AndersY skrev:
M Scotte skrev:
Jag använder en slang med innerdiameter 2". Värmetålig polyurethaneslang. Kör med biltemas basportar i fronten i väntan på något mer lämpligt.

Var får man lämpligast tag i sån slang?


www.hydroscand.se
www.hiflex.se

Jag har valt 1561, 76 mm från http://www.hydroscand.se/sweden/products/pbooks/prisbok/140-industrisl . . . . Lätt och lättböjlig.

Jag är partisk . Det finns säkert fler.

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Pär Hylander skrev:

Jag har valt 1561, 76 mm från http://www.hydroscand.se/sweden/products/pbooks/prisbok/140-industrisl . . . . Lätt och lättböjlig.

Tackar för det tipset! thumbs up
Jag åkte förbi Hydroscand strax innan stängningsdags och de råkade precis ha en sån slang hemma som någon annan beställt, men han behövde egentligen inte hela så jag fick köpa ett par meter. Den var ju inte helt billig, men jag fick den för halva priset och slapp köpa en hel längd så det var helt OK.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



M Scotte skrev:
Här är en bra illustration på hur du bör göra, använder mig av denna och verkar funka utmärkt.




Jag har en civic med prelude 282mm-skivor så du borde kunna göra likadant med dina.

Valde just denna tråd om bromskylning att uppa, eftersom den innehåller en bra beskrivning av hur jag tänkt göra. Scotte: thumbs up

Nu till frågan: Kan man använda t ex glasfiberarmerad polyester i en sån konstruktion?

Nästa fråga: Är det superviktigt att man täcker in hela omkretsen med "minibromsskölden"? och isåfall varför?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
HP
Gbg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 53



Är det en 9-3 Aero du skall fixa på? Den har 312 eler 304 mm skivor beronde på årsmodd.

Är det en 175 hk från början och du råkar ha 280 mm skivorna så byt upp dig till 312 skivor innan du trixar med kylning. Gör stor skillnad!

På min förra bil använde jag 3 " fuktbeständig fläcktslang som ja köpte i en båtaffär. Watski va de nog.
Använde konor till en baslåda som trattar i fronten

_________________
Henrik Petersson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



HP skrev:
Är det en 9-3 Aero du skall fixa på? .................
om det är mig du svarar så är det en Peugeot 309 GTI16 som det även ska tävlas med och jag bygger mot GrpN-reglementet/SSK kl 1. Därför får jag inte byta till större skivor, men jag får sätta dit bromskylning.

Skulle kanske klara mig utan kylning även med de små skivor (247 x 20.5 mm) som är original, men det är ett gränsfall. Kanske inte på en normal sprint, men en varm dag och kanske i kombination med lite längre test/banträff så känns det som i klenaste laget.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Plasta eget i glasfiber funkar perfekt.

Täta för ev läckage är absolut inget fel och riktar ju luften dit den verkligen ska.

Kolla Kardanaxel, han snider på snygga sköldar till BMW i sin tråd.
Man blir ju ganska flexibel vad det gäller designen om man filar egna block att plasta på...men det verkar tidsödande.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Andreas Lidström skrev:
Plasta eget i glasfiber funkar perfekt.

Täta för ev läckage är absolut inget fel och riktar ju luften dit den verkligen ska.

Kolla Kardanaxel, han snider på snygga sköldar till BMW i sin tråd.
Man blir ju ganska flexibel vad det gäller designen om man filar egna block att plasta på...men det verkar tidsödande.
Jag lade polyesterfrågan i en separat tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47744 ...och har nu kollat kardanaxels tråd lite bättre.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Andreas Lidström skrev:
Plasta eget i glasfiber funkar perfekt.

Täta för ev läckage är absolut inget fel och riktar ju luften dit den verkligen ska.

Kolla Kardanaxel, han snider på snygga sköldar till BMW i sin tråd.
Man blir ju ganska flexibel vad det gäller designen om man filar egna block att plasta på...men det verkar tidsödande.


Tiden är väl som sagt det jobbiga med plastningen. Jag skulle gissa att jag närmar mig 300 timmar på min bromskylning. Men det får ses som ett skräckexempel då jag gjorde 3 varianter innan jag var nöjd och den sista blir dessutom avancerad att plasta.
Men var inte rädd för å testa! Det går ju göra en enkel variant å börja med. Jag gjorde faktiskt en testsköld med material från biltema... Det fungerade faktiskt men kanske inget man kör med i flera år.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromskylning, slangdiameter?
1 besök senaste veckan (9042 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande