| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
el-frågor om elektronisk gas-spjäll
|
2 besök senaste veckan (1916 totalt) |
|
har vi några brillianta elektriker här på forumet
jag har ett elektisk spjäll på min speedster som är lite för litet s.a.s, men vill gärna fortsätta ha fly by wire. har köpt ett corvettespjäll för att se om det går att konvertera. spjällen har 2st oberoende spjäll-lägesgivare inbyggda och båda jobbar med 3 stift som är motgående med resistansen. resistansen skiljer mellan std och corvetten. så här ser det ut. org spjäll pot 1 stift 1 4,8 kohm vid stängt stift 2 2,1 kohm vid öppet/stängt stift 3 4,8kohm vid öppet pot 2 stift 1 2,9 kohm vid stängt stift 2 1,1 kohm vid öppet/stängt stift 3 2,9 kohm vid öppet corvette spjäll pot 1 stift 1 7,9 kohm vid stängt stift 2 1,16/1,46 kohm vid öppet/stängt stift 3 8,2 kohm vid öppet pot 2 stift 1 2,5 kohm vid stängt stift 2 0,72/0,82 kohm vid öppet/stängt stift 3 2,6 kohm vid öppet hoppas ngn fattar vad jag menar
själva motorn i spjället skiljer i resistans också. org tb 0,004 ohm corvette 0,9 ohm som jag ser det är pot 1 det stora problemet iom att det hamnar utanför åt båda håll. pot 2 borde gå att korrigera med ett motstånd. f***n vad jag fattar lite av elektronik
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
|
Hej!
Har tjuvläst alldeles för länge på detta utmärkta forum utan att bidra med något. Dags att göra lite nytta nu
Utan att ha sett spjällen ifråga, så är det troligt att du får en signal tex 0-5 från potarna. Samma typ av signal kan också styra servomotorn, men den kan också vara av annan typ. Kolla med multimeter eller oscilloscope när originalspjället är inkopplat. Sen behöver du något sånt här: http://autospeed.drive.com.au/cms/A_ Med en sådan kan du omvandla kurvorna från lägespotarna på det nya spjället, så att de ser ut som kurvorna från originalspjället. _________________ Mikael Carlsson |
||||||||
|
Nu vet jag inte riktigt hur du gjort när du mätt upp pottarna för att få fram dessa värden?
Normalt sett har man 5 volt ansluten till ett stift, GND/jord till ett och får sedan ut en signal på det sista stiftet (mellan 0-5 volt beroende på spjällets läge). Du kan kolla detta genom att mäta upp det "i drift". Det borde således inte vara något problem att använda Corvette-spjället när det gäller själva potentiometerdelen, förutom att styrsystemet kan bli lite förvirrat om det visar sig att spänningen vid stängt/öppet skiljer sig mellan de två spjällen och du inte har någon möjlighet att programmera om det? När det gäller styrmotorn så vet jag inte riktigt vilken typ som används i spjällhus, men det borde ju vara en stegmotor. Det borde man nog fördjupa sig lite i vad som skiljer de två. _________________ Johan H |
||||||||
|
Jag håller med föregående talare om att motståndet inte borde spela någon större roll.
Det är ändå utspänningen som är det intressanta. Pröva att mäta på den pinnen som skall ge signal åt styrsystemet och kolla spänningen istället. Rent logiskt sätt så borde båda trottlarna ge 0V vid stängt och 5V vid öppet eller dyl. Båda två borde också vara linjära , så att om det blir fel nivå så blir det iaf det linjärt över hela området. Vilket borde underlätta kompensering. Har du funderat på att ta lotus givarna och sätta in i corvette-huset ? Får du undertryck i plenumet eller över trotteln vid fullgas eller varför krävs det ett större spjäll ? Det funkar dåligt att mäta motstånd över elmotorer. Det visar i princip ingenting iom att det är först då elmotorn går som den får en impedans. Som beror av varvtal osv. Vid stillastående bör motorn i regel ha ungefär 0 ohm. Jfrs med att en likströmsmotor har oändligt moment då varvtalet är 0 men den drar också oändligt med ström. Enda risken med att koppla in corvetttehuset är väll om den skulle ha inbyggt drivsteg och lotus spjället inte har det. Eller tvärtom. Det skulle kunna leda till att det inte funkar , att spjället går sönder eller i värsta fall att styrboxen går sönder. Så mitt tips är att kolla upp om de skiljer sig åt principmässigt. Tex pröva att provköra båda spjällen med nån slags spänningskälla och kanske även mäta utgången från styrboxen för att få en uppfattning över hur den fungerar principiellt. Eller kanske ringa nån AC Delco snubbe och be han förklara hur det är tänkt / skicka datablad. Och även göra detsamma till bosch/lucas eller vilka som nu har gjort lotus spjället. Det låter kanske som lite overkill men det är trist att bränna styrboxen. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
|
Provkör inte motorerna förrän du vet vad det är för typ!
Eftersom det med största sannolikhet är en stegmotor så krävs ett passande drivsteg till denna. Den ena potten är säkerligen lägesgivare för stegmotorns drivsteg och den andra potten är lägesgivare för TPS till styrboxen. _________________ Johan H |
||||||||
|
nä exakt. Skrev lite otydligt. Gör som johan säger och ta reda på hur det är tänkt att de skall fungera innan man börjar labborera.
Är de smarta så skickar styrsystemet en PWM eller analog ut till spjället. Och så är spjället helt fristående. Så steg 1 är kanske att försöka mäta signalen ut ifrån styrboxen på lotusen för att bilda sig en uppfattning. Det kan iaf inte skada någonting. Så det är en bra grejj att börja med. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
|
ok!
jag borde alltså kunna skicka på 5v på wiper och mäta volten på dom yttre stiften s.a.s och kolla vad resultatet blir. ang drivstegen för motorn, så är jag inte så orolig iom att båda spjällen körs med samma typ av styrsystem från samma tillverkare (är 99% säker iaf )
i usa säljs en kompressormotor(samma motorfamilj som min) som uppgradering till GM:s j-body. den har ett elektriskt tb som är direkt utbytbar mot den europeiska om man ändrar pin-setting i kontakten. om corvettespjället kräver mer ström, så borde det väl gå att bygga ngn sorts drivsteg som styrs av boxens strömmatning till spjället. wire är inte så dumt ibland, men jag vill gärna köra med std styrsystem och fbw(besiktningsbart). _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
|
[quote="_maniac_"]
Har du funderat på att ta lotus givarna och sätta in i corvette-huset ? Går inte
Får du undertryck i plenumet eller över trotteln vid fullgas eller varför krävs det ett större spjäll ? Trimma
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
den är mappningsbar, med tror inte att det ska bli ngt problem iaf. vi ha en kille som monterat det större 68mm spjället utan att gasen känts konstig eller sett konstiga fenomen vid mappning. blir det galet, så blir det. om man aldrig testar, får man aldrig veta
||||||||
|
OKej. skönt att det verkar va samma drivsätt på de två motorerna iaf. Då verkar ju det vara lugnt.
Då återstår väll helt enkelt att mäta utspänningen på potentiometrarna. 2 pinar är väll + och minus. Och den tredje signal in till styrboxen. Du får ta reda på exakt vilkenmenhar du kopplinschema eller dyl bör det inte vara några problem. alt mäta i orig kontakten. Sen när det är klart kan man se hur mycket signalerna skiljer sig. Har du tur så skiljer ingenting. Det kan också bli så att det blir fel åt rätt håll. För ett av problemen med det nya spjällhuset är att motorn kommer få i sig mer luft vid samma procentuella spjällvinkel. och när motorn andas utan strypning står corvettespjället på 80% medans orig stod på 100%. Sånna fenomen bör man räkna med men som sagt. Det kanske stämmer helt okej. bara att pröva!!
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||
Ah, är den mappningsbar så kan man ju lösa ev. problem. Helt klart är jag för att praktiskt försöka hellre än att aldrig komma till skott pga att man bara ser alla teoretiska problem. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
det kommer med all sannolikhet ligga ett mbe-sprut ovanpå det gamla som sköter tändning och org-sprutet får sköta soppa (större spridare/ökat tryck). _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
för att originalsprutet sköter gasen samt en massa andra saker som stack display mm
||||||||
Klarar inte MBE det? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
inte i mitt utförande (det är ett par år gammalt) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1916 totalt) |