| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tändstiftstestare på tändkabeln
|
3411 besök totalt |
|
Det lär finnas ett verktyg som gör att man kan se om man har gnista medan stift och kabel sitter på plats. Nån som vet vad det är och va det finns. (och kostar) _________________ Arne Lindgren |
||
|
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Just det Eric, utan att lossa kabeln.. Typ racebilen går i depå för att den går på tre cylindrar, och för att snabba upp felsökningen..
Idag finns det 8 lägen, en av 4 tändstift, eller en av 4 spridare. Spridarna kan man lyssna på med stetoskop/skruvmejsel.. Men det är ett attans skitgöra att lossa ett stift i taget och kolla när den går på 2 för att sen lista ut vilken som inte gör nån skillnad. Induktiv givare? Kopplar man den på kabeln och får blink om det gnistrar? (Biltemagrejen ska jag köpa ändå.. ) _________________ Arne Lindgren |
||
|
det är ju bara att rycka bort en tändkabel i taget tills du märker vilken som inte påverkar gången på motorn
tar 30sek
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Jag vet inte om det går köra med biltema grejjen permanent på alla kablar, om den
1. håller i längden. 2. inte tar för mycket kräm från gnistan _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Eric: Biltemagrejen är till grisbilen.. Och för att kunna testa.. Inte permanent.
Dude: Det ÄR svårt att höra skillnad på tomgång och utan belastning.. tro mig, vi har haft problemet, du måste minst dubbelkolla för att vara säker. _________________ Arne Lindgren |
||
ta loss en kabel i taget och kör ett varv för att testa. 4varv = klart eller är felet intermittent
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Är det bara jag som inte tycker det är helt ok att dra i högspänningskablar? Det kan vara jävligt farligt.
Jag har t ex en MSD "låda" och har sett gnistor hoppa fyra cm till jord med rejäla ljud/ljus effekter, inget jag skulle vilja ha i fingret.
snabb tanke, kan man inte använda en sån där "penna" man har för att kolla var man har 230v spänning i kablar och säkringar? Beröringsfritt och demonteringsfritt, ev. lite för kort puls för att det skall funka men om det funkar är det ju överlägset.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Dude.. helt OK om det inte vore för att varje depåbesök tar 4 minuter = 3 varv.. Gångfart i depån..
MaZ.. Lite tankar åt det hållet.. det finns dessutom en skaderisk på elektroniken och man rycker kablar 'i farten'. _________________ Arne Lindgren |
||
tänkte väl mer att göra det under ngt träningstillfälle än under race
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3411 besök totalt |