| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Bilsläp.
|
2408 besök totalt |
|
Fobo 1200 special 1986 helt flak med tipp kan ta låga bilar ej bes ej ramper pris Bud. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||||
|
Re: S: Bilsläp.
Anger 1200 ngn vikt? Totalvikt eller vad man får lasta? Hur ska man kunna buda utifrån en sådan kort beskrivning? Varför är det inte besiktigat, brister? Var finns du och släpet? Vinsch? Allmänt skick? Saknas ramper eller ska det inte behövas några? (jag har inte lyckats få upp min roadsportbil på ngt släp som inte har ramper trots 110 mm markfrigång) _________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Svar !
1200 är totalvikten och man får lasta 820kg . Det har inte blivit besiktigat pga att vi vlle typa ner den till 750kg = svårt bromsbackar byttes förra året men 2a på kort rörese reserv. jag får inte dra kärran efter min husbil och nu när jag byter till en Seven så blir det enklare med en annan kärra. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||||
|
Tips !!!
om du tar bort reg skylten under färd så måste ju ekepaget vägas vid kontroll vilket är mycket ovanligt. Min kärra klar betydligt mer last den har 5 bultshjul _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||||
|
Re: Tips !!!
Yep! Men när de väl väger den, vilket händer, så ryker (såvitt jag vet) körkortet! Minns inte om det är 10 eller 20 procents överlast som gäller för B-kort innan de tar körkortet men i detta fall spelar det nog ingen roll eftersom Pär's rejser nog väger mer än 984kg (20% överlast). Frågan är alltså om det är värt att riskera körkortet, förutsatt att släpets axel, handske m.m. är tillräckligt överdimensionerat för att klara bilen ifråga. Tänkte bara upplysa om detta så att man är medveten om eventuella konsekvenser av rejäl överlast. |
||||||||
|
/OT
B-kortet ryker inte så länge du inte överskrider 3500kg totalvikt. Däremot så får du ju såklart en del böter, ca 4 kr/kg har jag för mig
|
||||||||
|
OK. Är jag ute och cyklar så pass mycket!?
|
||||||||
|
Per har du möjlighet att ta någon bild på kärran och lägga upp alt skicka till mig ?
Min mail: joachim.osbeck@cpacsystems.se /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
|
_________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||||||
|
Tja, regler kan ju ändras, men jag blev stoppad för några år sen med fyra skotrar på släpet av en arg polis som förklarade att jag egentligen skulle bli av med kortet-vikten på släpet var ca 1200kg, och släpet har en maxlast på 580kg
Han förklarade att jag skulle vara glad som fick åka därifrån öht-och det var jag! Han var däremot imponerad över fastsurrningen och menade att det var anledningen till hans tjänstefel. (Vilket illustrerar att inte alla poliser är övernitiska) Släpet är från början avsett att typas som tungt, men han som byggde det gav upp i paragrafstriden och sålde istället. Att för släpet hantera vikten som sådant är inga problem, jag har kört 3000kg ställningsmatreal på det utan att det sviktade-och utan att polisen såg det
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||||
![]() |
SÄLJES
|
2408 besök totalt |