Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plenumstorlek och spridarplacering?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6801 totalt)
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

M3Jonas skrev:

Jag ser det mer som ett måste i mitt fall att ha ett stort plenum om jag då ska kunna få plats med trattar, intercooler samt ett inlopp för kompressorn.
Kommer att köra med ett spjäll som är placerat före kompressorn och därmed ta bort den fina originallösningen med separata spjäll.


Lite OT men iaf i anslutning till denna post,
Hur mycket tryck håller laminovakärnorna för?? (har för mig att det var sådana du tänkte använda) På ett annat projekt som jag är inblandad i, så övervägdes det att köra plenum IC och vi är REJÄLT sugna på en sådan lösning, vi är dock inne på det spåret att en rejäl baktändning eventuellt skulle kunna skada kärnorna och leda till hydrolock.

Ang spjällen så är du mycket elak mot din fina motor - helgerån!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541





Hittade denna bild på ett RS500 plenum. Kördes det med 8 spridare orginal eller är det hemmasnickrat? om det är orginal, vad för styrsystem användes? Har letat febrilt utan resultat.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



jepp är original rs500 plenum
de kördes med 8st spridare original
4st i insugstrattarna och 4 st som sprutade utanför riktade mot trattens öppning (hålen på bilden)
har dock inte info om de 4 spridarna som satt i plenumet bara gick igång vid högavarv (men mest troligt pga sprutbilden blir helkass utan fart på luften)

har för mig att de använde weber marelli sprutet som satt i vanliga cosworthen men dock var det lite annorlunda byggt (dvs gjort för 4st spridare till)

_________________
AIexander StenvaII
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Drar upp en gammal tråd då det börjar bli aktuellt för mig....vintern närmar sig ju
och motor byggnationen

I och med att orginal insuget inte går att använda blir det att såga sönder det
och använda delar av det. Eller bygga ett helt nytt

Spridar placringen på insuget har väl Ford testat en hel del eller?





Vinner jag nått på att behålla spridarplaceringen på original stället
Eller är det en massa onödigt jobb



Har ju inte så här fina spjäll
och inget spridarfäste på spjället heller

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Halvarsson
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 71



Förstår inte varför alla krånglar till det o bygger så spexat.... Så som bilden ovan visar borde ju vara de enklaste sättet. Då har inte luften något problem o fördela sig lika i alla insug häller. + Att de ser jävligt bra ut.

Men de kanske inte e tänkt att de ska vara lätt o fatta

_________________
Erik Halvarsson
Alfa 75TS 90-
Citera
Skruva banåkabil
Plenumstorlek och spridarplacering?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (6801 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande