| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plenumstorlek och spridarplacering?
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (6801 totalt) |
Lite OT men iaf i anslutning till denna post, Hur mycket tryck håller laminovakärnorna för?? (har för mig att det var sådana du tänkte använda) På ett annat projekt som jag är inblandad i, så övervägdes det att köra plenum IC och vi är REJÄLT sugna på en sådan lösning, vi är dock inne på det spåret att en rejäl baktändning eventuellt skulle kunna skada kärnorna och leda till hydrolock.
Ang spjällen så är du mycket elak mot din fina motor - helgerån!
_________________ Mvh // Niklas L |
||
Hittade denna bild på ett RS500 plenum. Kördes det med 8 spridare orginal eller är det hemmasnickrat? om det är orginal, vad för styrsystem användes? Har letat febrilt utan resultat. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
|
jepp är original rs500 plenum
de kördes med 8st spridare original 4st i insugstrattarna och 4 st som sprutade utanför riktade mot trattens öppning (hålen på bilden) har dock inte info om de 4 spridarna som satt i plenumet bara gick igång vid högavarv (men mest troligt pga sprutbilden blir helkass utan fart på luften) har för mig att de använde weber marelli sprutet som satt i vanliga cosworthen men dock var det lite annorlunda byggt (dvs gjort för 4st spridare till) _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Drar upp en gammal tråd då det börjar bli aktuellt för mig....vintern närmar sig ju
och motor byggnationen
I och med att orginal insuget inte går att använda blir det att såga sönder det och använda delar av det. Eller bygga ett helt nytt
Spridar placringen på insuget har väl Ford testat en hel del eller?
Vinner jag nått på att behålla spridarplaceringen på original stället
Eller är det en massa onödigt jobb
Har ju inte så här fina spjäll och inget spridarfäste på spjället heller
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Förstår inte varför alla krånglar till det o bygger så spexat.... Så som bilden ovan visar borde ju vara de enklaste sättet. Då har inte luften något problem o fördela sig lika i alla insug häller. + Att de ser jävligt bra ut.
Men de kanske inte e tänkt att de ska vara lätt o fatta
_________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Plenumstorlek och spridarplacering?
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (6801 totalt) |