Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Inställning till körningen på Ringen
<<   1, 2, 3, 4
6010 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Erik B skrev:
torque skrev:
Det var då damaskerna till styrningen brann upp i kön efter Gantry... Grrrrrr


Funderade på det, hur många bromsar och andra detaljer som "brunnit" pga kön.

Å andra sidan om man vet om att det är kö kan man ju slå av den sista biten
eller i värsta fall fortsätta köra förbi kön om det är kris.


oh shit, nu brakar det loss. Du kan väl inte mena att du tycker det är ok att tränga sig även om nu bilen råkar brinna Erik . Vi i sverige älskar att stå i kö, vi gör det gärna tålmodigt länge och väl. Men ingen jäv... ska komma före någon annan i kön inte ens om vedebörandes bil brinner Nä alla ska snällt stå i kö om vi andra så tålmodigt gör det Bilen får väl brinna upp då ingen ska tränga sig har vi lärt oss sedan barnsben. Ja du får säga vad du vill Erik, det är ändå att tränga sig i kön

Nu råkar jag skoja med dig Erik du trodde väl inget annat, men tro för allt i världen inte att det är ok för alla om någon råkar få för sig att göra som du säger. De ser det som en ren trängning oavsett om det står kvastar med sot ut genom bromsarna att hålla sin plats i kön gäller liv och död. Själv kan jag gärna släppa förbi någon i morgon rusningen som känner att han har mer bråttom än andra, för att själv bli insläppt när jag kanske känner detsamma. Det finns många meter peter i trafiken å de släpper sällan in ens en stackare som låkar ligga i fel fil, för de kan inte ens tänka så långt. Nä det är en uppenbar trängning och den pareras bäst med att meter Peter snor åt sig just en eller två meter till i trafiken.

Sorry nu svävade jag ut igen

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



AndersY skrev:
johann skrev:
Anders Jonsson skrev:
Det var många av de brittiska "regulars" som kommenterade saken och skämdes lite för hur deras landsmän körde. Många skyllde på just Top Gear och artiklarna i evo.


Ja men då är det ju är det ju vetenskapligt fastställt att det är så.

Som tur är finns det altertnativ till TF och då får man köra om på vilken sidan man vill, ta tid och videofilma, det du!

Dessutom kan man med rätta skryta över sina prestationer, utan att behöva gissa hur mycket Sabine och de andra satsade.

Tidsjämförelse när man kanske är den ende som uppfattade att det var tävling är ju tämligen meningslöst. Om de inte kör fullt när det är tävling får de skylla sig själva. Den som är snabbast när det finns en massa vanlig trafik som t.ex. vältrafikerat TF, banmöte eller ännu värre gatkörning har oftast mer med avsaknad
av hjärna och hänsyn till andra att göra, än skicklighet.


Just därför måste man som jag sa tidigare i mina inlägg inte dra några stora växlar på detta. Är man närvarande så gör man inte det utan tar det just för vad det är. Vid tävling vet man ju att alla gör sitt för att prestera. Just därför är det kul att tävla, inom alla områden inte bara bilar. Mäninskan kommer alltid att jämföra sig med andra oavsett om det är tävling eller inte, vi jämför oss med andra hela tiden ibland omedvetet när man träffar andra. Varför är den första frågan man får i sthlm när man träffar nya mäniskor.....vad jobbar du med...var bor du? Man vill hela tiden se vart man står i förhållande till andra. Så fort man ser en ny männinska blir det en reaktion, man läser av och dömer efter olika mönster, ofta dömer man fel, man jämför. Detta kommer man säker alltid göra, i livet och även faktiskt på banan.

Själv försöker jag inte att fråga det första jag gör, var bor/jobbar du men nog händer det.

Å ring taxin kör som Johan faktiskt säger inte särskilt fort runt heller, så det är ju inget märkvärdigt i sig, ändå är det en ringtaxi så kul kan det ju vara ändå att berätta om det tycker jag. Ring taxibilarna är ju ändå så omtalat å kanke galet i sig.

Kanske ska vi start en tråd om det är moraliskt riktigt att ta betalt för att köra runt folk på ringen i vad som ändå får anses som höga hastigheter som direkt inebär en stor risk i sig??. Inte blir det en mindre risk att det är massor av bilar då ringtaxin kör(de kör inte om det är tomt på banan, utan under högsäsong!!) Risken blir ju inte mindre av att de kör om en väldig massa bilar oxå.

Kanske är det faktiskt så som Anders Y säger Sabine och Claudia har inga hjärnor Fast det är jag faktiskt väldigt tveksamm till, men det är ju min högst personliga åsikt, för vad den är värd? Men nu säger kanske en del, hm det är en väldig skillnad här, de får anses som proffs efter som de trots allt får betalt för detta.
De får ju inte många andra som kör om andra på ringen, kan man då dra slutsatsen att Sabine och Claudi trots allt har hjärnor och alla andra som inte får betalt men som kör om inte har det, ja kanske är det så? Men jag personligen har ytterst svårt att förmå mig att tro att det kan förhålla sig på detta sätt!.
Bara för att man får lön så betyder det ju inte att de inte kan begå misstag. De är bara att fråga sina anställda om den saken, nog skulle det vara ett dröm scenario om det var så, det kan jag hålla med om.

Personligen har jag inget att säga om detta mer än att det är kul att de kör taxin där? I Sverige skulle det ju aldrig få ske
Vad tycker ni andra, ni som förespråkar att man inte får/bör ta tid på ringen. Eller alla ni som själva inte tar tid på ringen vad tycker ni om detta?

Sedan håller jag ju inte med om att man saknar hjärna för att man kör fortare än andra på TF eller bankörningen, det finns ingen rim o reson i det. Vad gäller i trafiken så är jag bered att hålla med om du då menar de som kör typ 300km där alla andra kör 110km eller ja liknande, du förstår vad jag menar tror jag.

Mvh

Men att man tycker olika har jag inga problem med som alla vet.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 466



RS6 skrev:

Varför är den första frågan man får i sthlm när man träffar nya mäniskor.....vad jobbar du med...var bor du? Man vill hela tiden se vart man står i förhållande till andra.


Jag frågar inte så ofta om så trista saker
Jag brukar fråga folk vad dom kör för bil istället samt om den är trimmad, mycke roligare
Min sambo har sagt till mig att jag måste sluta fråga folk man träffar hur bilen mår, det är tydligen en löjlig och dum fråga enligt henne.

Sorry för OT

_________________
Henrik Troeng
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



RS6 skrev:

AndersY skrev:

Tidsjämförelse när man kanske är den ende som uppfattade att det var tävling är ju tämligen meningslöst. Om de inte kör fullt när det är tävling får de skylla sig själva. Den som är snabbast när det finns en massa vanlig trafik som t.ex. vältrafikerat TF, banmöte eller ännu värre gatkörning har oftast mer med avsaknad
av hjärna och hänsyn till andra att göra, än skicklighet.

Sedan håller jag ju inte med om att man saknar hjärna för att man kör fortare än andra på TF eller bankörningen, det finns ingen rim o reson i det. Vad gäller i trafiken så är jag bered att hålla med om du då menar de som kör typ 300km där alla andra kör 110km eller ja liknande, du förstår vad jag menar tror jag.

Mvh

Men att man tycker olika har jag inga problem med som alla vet.

Nja, nu var det tävling med andra jag tänkte på och där är min erfarenhet att det inte nödvändigtvis är den som är skickligast som är snabbast om det sker mitt bland en massa annan trafik, som t.ex. banmöte, turistkörning, vanlig väg, etc.. Men visst, har man t.ex. överlägsen bil så kan man vara snabbast ändå, eller om alla kör lika hänsynsfullt, men om man under sådana omständigheter kör ikapp med någon som har en liknande bil så vinner oftast den som totalt skiter i de andra som vistas på vägen/banan och ev. gömda faror. Om någon kör om så fort han ser minsta lucka på turistkörningen, skitsamma vilken sida, struntar i möjligt gömda faror, etc. så tror jag att man får vara väldigt mycket skickligare för att köra fortare om man själv kör hänsynsfullt och efter alla regler.

En gammal kompis till mig körde den stilen på vanlig väg så fort han kände sig utmanad eller hade bråttom, körde om över krön, i skymda kurvor, etc. Och litade helt enkelt på turen och han var naturligtvis totalt omöjlig att köra ifrån på vanlig väg. Han åkte oftast ensam i bilen också - det var ingen jättehöjdare att åka med när han körde om en hög bilar på en vanlig trång 90-väg i 150 knyck över ett skymt krön där man lika gärna kunde möta en lastbil på andra sidan... (han jobbade f.ö. som chaffis och körde bl.a. tidningsbil).

Vad det gäller tävlingsvilja så tror jag också att de flesta känner en viss tillfredsställelse om de är snabbare eller på andra sätt bättre än andra, även om alla kanske inte nödvändigtvis känner något behov av att tala om det för andra, men lite glad blir nog de flesta.
Sedan finns det ju hela skalan, ifrån de som faktiskt inte tycker att det är så viktigt till de som, likt min far, knappt står ut med att förlora utan gör allt för att jublande få stå överst på pallen. För den senare typen av människor är det nog inte helt bra om de tar tid på sina turistvarv, medan det för de förstnämnda inte gör så mycket då de mest vill ha en uppfattning om ungefär hur fort det gick.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Nürburgring
Inställning till körningen på Ringen
<<   1, 2, 3, 4
6010 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande