Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1383 besök totalt |
4-p bälte i Porsche
Jag håller på och spekulerar i montering av 4p bälte i min 951:a. Hur har ni andra löst detta? Vill helst inte borra hål och svetsa plattor i golvet. ![]() Samtidigt håller jag på att montera racestol, kanske man kan montera i fästena på något vis? Det är alltså främre jag menar. Jag har en idé, men jag vill invänta lite av era ideér... ![]() _________________ /Mathias |
||
Sidofästen monterar du lämpligast i samma fäste som det vanliga bältet. De bakre fästena kan ev. sättas i fästet för de vanliga baksätes bältena. Det beror dock på vilken vinkel då får på bältet, den får inte vara för kraftig för då riskerar du att tryckas ihop (rättare sagt din ryggrad!) om du skulle smälla...och det vill du inte! Normalt brukar man ju fästa dessa i förstärkningar i hatthyllan eller i en bursträva, nu har ju inte 944:an någon hatthylla så det låter sig ju inte göras...å bur antar jag att du inte har.
Själv funderar jag som bäst på att stoppa i en båge i bilen och då se till att det finns någon lämplig tvärsträva som man kan fästa bältet i. Mvh Patrik _________________ /Patrik Rylander |
||
Njaa...
Nu är det ju så att höger fäste försvinner i och med att stolunderredet försvinner. Bak räknar jag faktiskt med att sätta i bakre bältesinfästningen. Detta är till och med godkänt i SBF reglerna (max 45gr) om stolen är FIA godkänd, vilket den är. Axelhålen i stolen är över mina axlar oxo. _________________ /Mathias |
||
Enligt tidigare diskussioner vi haft här så har vi kommit fram till att man inte skall ha 4-punkt om man inte har bur. Jag kommer att montera ur mitt, eller iallafall inte använda det.
om du voltar med 3-punkts och taket trycks in, så har överkroppen och därmed även huvudet, möjlighet att "vikas undan". Med 4-p så använder du nacken för att ta emot bilens tyngd. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Helt klart tänkvärt!! Man vill nog inte gärna ha ett tak i huvudet...
Men när det gäller högerfäste så sitter det väl bultat i kardantunneln...eller har jag fel för mig? Dessutom tror jag inte bilprovningen blir så glada om tre-punkts bältet är borta! /Patrik _________________ /Patrik Rylander |
||
Vet från kompisar med VOC-bilar att 3-punkts bältet
skall vara kvar, även om nyttan kan diskuteras iom att den nya stolen har så höga kanter. I de fall man vill ha enbart riktig stol och 3-punktbälte rekommenderar jag nog (utan att ha facit) att dra bältet genom hålet i stolen vänstra nederkant, samt att använda orginal fäste och fästpunkt mot kardantunnel eller dyl. På min bil innebär detta att jag måste konvertera ett orginal stolsunderrede, för där är fästet. Blev för högt i första vändan, så jag måste börja om ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Nu fick jag ett akut anfall av dåligt samvete
![]() Patriks förklaring av hur man kan fästa i sidorna var en perfekt förklaring på hur det ser ut min gule. Det med 3p-bältet och SBP stämmer nog bra! Spörsmålet med 6p vs 4p och 6/4p när man inte har bur är ju oxo värt att beakta. Men tänk på att det gällande (eller ivf förra årets Roadsportreglementet tillåter att man åker med endast båge, men 4p-bälte ska man väl ändå ha. Iofs har jag hört synpunkter på att roadsportreglementet släpar efter säkerhetsmässigt. Ok, båge är väl säkrare än ingen båge, men ändå! _________________ Pär Hylander |
||
På porsche 996GT3 så sitter 3-punktsbältet originalmonterat genom vänstra hålen både uppe och nere. Nu är det ju iofs dom övre hålen rätt stora på GT3stolarna. Det borde ju va mest rätt så för porsche borde ju veta vad dom gör
![]() 4punkts i en bruksbil som jag hade ett tag funkar inget vidare. jobbigt å hoppa i och ur och man tröttnar snabbt att ta på det särskilt eftersom det inte passar om man har jacka på sig. Det va tyvärr rätt många gånger man inte använde det korta sträckor pga omständigheterna. Å jag hade ju monterat ur mina 3-punkts ![]() |
||
Har man båge tror jag man är säkarare med 6/4-punktsbälte än med 3-punktsbälte. Däremot har jag hört att man verkligen skall använda 6-punktsbälte och inte 4-punktsbälte. Kommer tyvärr inte ihåg varför. |
||
Extra säkerheten i ett 6-p bälte ligger i att risken att glida
under / framåt som finns (om än liten) med ett 4-p bälte är eliminerad. Kan i sammanhanget även rekommendera 3-tums bredd på bälten. Gör mindre ont än ett 2-tum om det smäller.... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Bra synpunkter och tips...
Min stol är dock högre än huvudet, även med hjälm, och som sagt även FIA godkänd. Har dock funderat på båge för min egen säkerhets skull. 3p bälte måste man ha kvar vid gatbruk, eftersom man inte kan garantera den fjärde fästpunkten, har jag fått som förklaring av Vägverket/Bilprovningen. Därmed torde det vara öppet för t.ex Nisses lösning. _________________ /Mathias |
||
Att den FIA-godkännda stolen är högre än hjälmen spelar föga roll den dagen taket kommer farande... Men det kanske inte var vad du menade.
Har man, minst, båge är det ok med 4/6-punktsbälte. Annars inte. Min åsikt iaf... |
||
Jag snokade upp den tidigare tråden, som jag klantigt nog missat...
![]() Jag vill gärna sitta både fast och säkert så skyddsbur får det bli! På "ringen" är det nog ett måste med tanke på alla turiståkare och c/o som vistas där. Dessutom är undertecknad ganska nervöst lagd. ![]() Då är även nästa vinter räddad... Tack allihopa för att jag vaknade! _________________ /Mathias |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1383 besök totalt |