Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 5 besök senaste veckan (76837 totalt) |
Så, om man skulle starta en liten tråd om bilen.
Ingen digitalkamera är tillgänglig för tillfället, men det ska väl gå att lösa. Sedan är ju bilen i och för sig i Höllviken, och jag är i Stockholm. Attans. oavsett, bilen är en Lotus Europa S2 1968. Det innebär då: Vikt: ca 700 kg curb weight (är väl tjänstevikt utan förare kan jag tro) Effekt: En riktig Renaul fire-breather , R16TL Lotus trimmad till 82 små Mylittleponies. Den ser ut ungefär som DJs Europa, fast med med lite mindre hjul och utan monstermotorn (jag är inte avundsjuk...) och så är min BRG. Bilen är till skillnad från många andra Europa inte helt sönderskruvad, så den blir som den såg ut från fabrik när jag renoverat klart den. När nu det kommer hända... Jag har haft den i 1,5 år nu, så den borde vara klar till sommaren. Det är ju alltid samma historia: När man ska skaffa bilen är man helt såld på modellen och tycker att "det här ser väl inte så farligt ut, karossen är ju riktigt hel". Jovisst, testa att renovera glasfiber . Men det fanns ju med en hel del nya delar, köpte från Lotus i slutet av 70-talet. Det var ju Åke Axelsson som hade bilen då. Men han råkade köra in bilen i ett räcke. Så kan det gå, blankslitna sommardäck mitt i vintern, på snö. Jaja, om man aldrig testar, får man aldrig veta. Så ramen förpassades till de sälla jaktmarkerna, tillsammans med bärarmarna och hela skärmen och tillhörande delar höger-fram. Men som sagt, Åke köpte hem en massa nya delar till bilen, ny ram, bärarmar och lite andra delar som inte går att få tag i nya längre. Bilen såldes i delar till en annan kille, som såg det lämpliga i att klarlacka den galvaniserade ramen. Jaja, jag vet ju inte hur spoilernytt såg ut på den tiden, men jag misstänker att det inte gick hem på Vallåkraträffen ens då! Sen köpte jag bilen och rev ner den i smådelar direkt. Karossen är renoverad (som sagt, inget kul alls), ramen likaså, växellådan har fått en översyn, Inredningen (ja, det lilla som finns där, vill säga) är renoverad, förutom sätena. Ja, det enda jag inte rivit itu helt och håller är motorn. Jag tänkte se om den fungerar först. Den är ju inte så fasligt dyr, så det vore lite dumt att plocka sönder den redan. Men ja, nu kommer ju de mer intressanta delarna tycker jag. Ett gäng 6x13" Revolution fälgar är troligen på g. Original 4,5x13 är ju rätt charmiga med navkapslar, men gör sig inte så bra på bana, kanske. Nya fjädrar och stötdämpare, antagligen från Tony Thompson racing (de bygger vassaste Elanerna till historisk racing, bland annat). Det där är ju lite lurigt vad man ska ha. Det är ju liksom inte så att man bara beställer ett kit till denna bilen. Det finns ju förvisso, men jag är lite skeptisk till hur seriöst utformade de är. Jag får se, det finns väl antagligen någon på skolan som är vass på sådant, om inte annat. Jag måste ju fixa dem till sommaren, annars blir det inget åka. Båge eller bur. Det är ju inte världens säkraste bil, men heller inte världens lättaste att bygga bur i. Men först måste jag få bilen rullande till sommaren. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Så, nu blev det ett par bilder ändå.
Före renoveringen. Hur var det nu? Karossen ser ju riktigt bra ut . I vissa lägen blundar man gärna för verkligheten. Fast om det inte vore så, skulle väl ingen renovera bilar. Ja, väldigt snyggt med galvad ram. Chassit renoverat. (Det lär komma en del ändringar senare ) Så här ser det ut nu Mina nya fälgar, Revolution 6x13" med Yokohama A021R . Lite rejsigare än original med 155/80-13. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Mycket trevligt! Europan är fin. Var på g att köpa en dylik innan aktierna rasade. Tyvärr var jag lite för tålmodig...
Din ser mycket mysig ut! _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Det var kul att höra. Man har ju smugit runt här ett tag, tänkte det vore en bra grej att visa vad man håller på med. Jag hoppas också att vi ses på banorna i sommar. Jag måste bara fixa ett par grejer först . Äh, det ska gå. Jag har sett dig, Dennis på Sturup vid något tillfälle. Det vore kul att få köra med MGCC, borde bara fixa båge. Men man kan inte få allt...åtminstone inte samtidigt.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Anande att du var online . Ja, det kan man säga. Mest meckande var det nog ändå med att få upp bilderna med 56k! Men idag är det: Montera av växellådan (och bakvagnen, samt halva motorrummet), montera mitt nya urtrampningslager med svarvad hylsa. Sedan är det ihop med allt igen. Men man börjar ju kunna bilen, om man säger så. Det borde väl ta en timme eller två. Det är ju inte första gången . Ytterligare, montera vindrutan, visst är det ballt med tummar i modell Chorizo. Dörrarna måste också justeras. Lite annat småpill borde väl gå att klämma in, jag har imorgon också.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
hehe... inte lite du har på schemat! Lycka till! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Det är ju praktiskt med en bil där man kan klättra in i motorrummet och grensla lådan. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Jo, fast när man har ljuddämpare och växellänkage att trassla in sig i, blir man lite orolig för att välta bilen när den står på pallbockar. Men jag måste säga att det är en liten omställning jämfört med min förra bil, en Morris Cooper!
Nja, jag vill gärna kunna återställa till original, resten av bilen är renoverad ganska nitiskt efter originalitet. Det finns redan så många Europor som är modifierade. Jag tycker att det är kul med original, till en viss gräns. Har du också en Europa, eller det kanske är en Elan eller Seven? Edit: jag lärde mig precis att läsa, nu kan jag se svaret till min listiga fråga. Lite arbetslogg: Skruvandet med kopplingen är klart, vindrutan är i, så nu ska (bara ) kromlisten i. Dörrarna ska justeras och låsplattorna till dem ska skruvas i (säkert flera dagars arbete...äh, en dag räcker väl). _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
weee. äntligen !
Passa på å skruva nu, sova är överskattat, de kan du göra nån annan gång Hur lyckades du få bilderna så suddiga? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Lite nya bilder från idag. Man får ju passa på när man väl kan.
Växellådan lossad för byte av urtrampningslager. Som sagt, trevligt med mycket plats. LITE tight mellan hjul och skärm. Det är rätt mycket läge för ställbara undre bärarmar bak. Det ser rätt hårigt ut bakifrån, med de nya fälgarna. Och nej, ljuddämparen ska inte se ut sådär, om någon undrade. Det är världens hemmabygge från 70-talet, nada ljuddämpning. Det låter som raka rör, ungefär. Låter häftigt, men är inte så populärt, kanske. Pappa kollar dörren (nej, det ska inte passa riktigt, då är det troligen en dålig kopia). Lite kul om dörrarna, de väger 5,8 kg styck med bara låsen i. När man monterat allt väger de 11,5 kg. Kan det bero på att de tvunget ville montera ELHISSAR? Sedan när kallas det lightweight ? Ja, ska det vara original, så... Kolla in markfrigången. Rena SUVmåtten. Nya fjädrar på g, bara man kunde bestämma sig för någon längd och styvhet. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
haha, antagligen, måste vart kul att få leka me bilen igen efter allt snackande ... Lycka till med meckandet, sjukt fin ! Nu ska ja iväg till racetown,wee! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ett tips inför monteringen av kromlisten; använd mycket diskmedel som smörjmedel. Funkade väldigt bra till bakrutan på min Plus 2:a. Bilderna på infarten är skrämmande lika när min bil fick komma ut första gången Se http://hem.passagen.se/plus2/main.ht Mina föräldrars grannar trodde nog att jag var knasig när jag körde fram och tillbaka på infarten utan dörrar. Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||||
Diskmedel fungerar bra och framrutan är egentligen inte så svår att få i. På min hundkoja monterade jag fram och bakruta själv. Det fungerade bra. Sedan skulle jag sätta i bakrutan på Europan. Vilket helvete, det tog en vecka att få i den. Enormt trångt, snäva böjar och dessutom en låslist i gummi istället för den kromade typen. Det skulle jag inte vilja göra om.
Jag hörde om den lilla olyckan med +2:an. Inget man vill råka ut för i en sådan här bil, det finns inte direkt något skydd i sida. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Tack för svar Max. Om du ändrar dig så hör gärna av dig!
Kanske det är någon annan där ute med orginal Europa eller Elan fälgar att sälja? Vh Patrik _________________ Patrik Eklof Lotus Seven SII, 1962, SB1619 |
||||
De börjar ju bli lite eftertraktade, i och med att folk börjar se det intressanta med originalskick. Men visst, det finns, jag hör av mig om jag hör om några som ska säljas.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S2 1968 - Premiärtur på Knutstorp | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 5 besök senaste veckan (76837 totalt) |