| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Aluplåt?
|
1 besök senaste veckan (1501 totalt) |
|
Aluplåt?
Vart kan man köpa aluplåt i 2024 legering (eller liknande med koppar)? Behöver en bit på ungefär 400x300 och ska vara 3,5m tjock. Har sökt på diverse forum men inte hittat vettiga svar. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
|
Det var tjockt
om du menar 3.5 mm så är det nog en rätt udda tjocklek, 3 resp 4 mm är däremot standard. Är det viktigt att det är just den legeringen och den är ovanlig? Annars är det ju dom vanliga grossisterna typ Tibnor Metall som har sånt. Du lär dock åka på en kapkostnad eftersom det inte är en hel plåt. _________________ Pär Hylander |
||||
Menade 3,5mm
Det bör vara en legering som är stark och rätt seg men det skadar inte om den har ett minne, får inte deformeras allt för lätt. Har dålig koll på vad som gäller men jag vet att dural är stark och bra. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
Dural är starkt men när det deformeras är det för gott... Böj tillbaka och det spricker. Nu går det med lite trock att fula sig för ett tag >
Bäst när nog att antingen bestämma sig för starkt eller segt _________________ Roland Johansson |
||||
|
Försök hitta en försäljare som kan tänka sig att ge dig en spillbit. Kolla vilka som handlar med alu i närheten och se efter vad de har hemma.
Svenska aluminiumkompaniet hjälpte mig en gång med en bit (1000x300x15 mm) plåt... Jag var student och skulle ha det till ett litet hobbyprojekt.
De sågade helt enkelt upp en spillbit till mig. Inte gratis, men c:a 75% rabatt. Annars vill de helst sälja hela plåtar. EDIT: om du ska såga, tänk på att det är lättare att såga de hårdare legeringarna, de kletar mindre. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
Kalas! kikade på gula sidorna men hittade inget nummer, du har det inte kanske?
Detaljen som ska tillverkas kommer att vattenskäras för att undvika sågande.
Efter att ha snabbläst om olika legeringar så blir drual ferpekt, bättre att den är starkare än seg tror jag. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
Jag kan kolla hemma i pärmarna, men jag tror inte jag har följesedeln kvar. Det var några år sedan jag beställde (jag ljög alltså inte om att jag var student och hade ett hobbyprojekt). Svenska Aluminiumkompaniet är samma sak som Saredal, tror jag. Del av Empire AB (Ägs av Ian Wachtmeister, faktiskt. Dagens dos av onödigt vetande.) _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
Det finns ungefär ett par zillioner olika legeringar inom begreppet "dural". 7075-T651 är rätt vanlig och gångbar. Du lär nog inte hitta ngt i 3.5 mm gissar jag (skulle vara om ngt tum-mått blir ungefär 3.5 mm) _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Aluplåt?
|
1 besök senaste veckan (1501 totalt) |