| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Blinka felkoder BMW M40
|
2249 besök totalt |
|
Blinka felkoder BMW M40
Hoppas det är OK att jag frågar här om hur man blinkar-felkoder på en M40 BMW 318i motor. Finns ju mycket BMW folk här
Felsöker min sjua lite och hittade en länk om hur man blinka felkoder http://www.unofficialbmw.com/repair_ Vet någon vilket stift i styrboxen man skall ansluta för att blinka - jag prövade stift 15 (fanns beskrivet någonstans) men det funkade inte. Inget diagnosutag finns kvar i motorn-kablaget så jag får gå direkt på boxens sift. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
* Koppla en testlampa mellan pinne 15 vid databoxen och + 12 V batteri. (Använd strömtjuv eller dyl, nål genom kabeln osv.)
*Slå på tändning *gasa fullt 5 ggr inom 5 sekunder *räkna blippar Säg vad dufick för koder så kan jag säga vad de betyder. om du skall nollställa håller du fullgas i 10 sekunder efter att "end" koden blinkat. ( 1 0 0 0 ) _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Tack _maniac_ tycket jag provade detta men fick inga blippar
Skall prova igen i morgon - kanske kan det vara throttle-sensorn som är kass dvs ger ingen fullgas info till boxen och inte heller då möjligheten att blinka felkoder ett moment 22 kanske
/Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Den motorn det året har inga felkoder i styrsystemet. Går inte att läsa via diagnosutrustning heller.
Så det blir till att felsöka på det gamla sättet tyvärr. Gå igenom alla misstänkta komponenter. byta en efter en. Vad är felet ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Den motorn det året har inga felkoder i styrsystemet. Går inte att läsa via diagnosutrustning heller.
Så det blir till att felsöka på det gamla sättet tyvärr. Gå igenom alla misstänkta komponenter. byta en efter en. Vad är felet ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Synd att vi inte hade möjligheten att läsa felkoder - tack för info bra att inte lägga krut på det
Går fett och har ingen vettig tomgång, blir dessutom varm, varvar inte ur. Här är en tråd om sjuan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har kollat Mätt lambda : fungerar, lambdan säger att det går fett Komp-mätt motorn ( kass topplockspackning) bra komp 200 psi på alla cyl Bytt stift/kablar/fördelare Fortsätter med Jag misstänker vevaxel-givaren, hade fel resistansvärden om jag mätte rätt. Borde dock inte gå fett då
Mäta bränsletrycks reg Ev byta styrbox Kolla throttle sensorn ( pot-fel) Känns som att luftmängdsmätaren är en het grejj att kolla på
/Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Nu börjar jag blir desperat
Testat bränsle tryck (verkar inte vara fel, reglerar fint runt 3 bar ) Testat luftmängdsmätare ( ingen skillnad ) Temp-givare testat - motståndsvärden OK Kvar att byta Byte vexaxel-givare Byte throttle sensor på insug. Funderar på att testa med ett nytt motorstyr igen (trots att jag bytt till ett nytt från skroten). /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Blinka felkoder BMW M40
|
2249 besök totalt |