Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slipning av kamaxel-ämnen?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (17827 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

super7 skrev:
frågat Nisse då? Hedlund alltså

enligt rykten är Hedlund's maskiner på väg norrut, något du hört talas om?

--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Magnus L skrev:
super7 skrev:
frågat Nisse då? Hedlund alltså

enligt rykten är Hedlund's maskiner på väg norrut, något du hört talas om?

Gunnar har pratat lite om det.....men i såfall så är det bara 1 maskin på väg till stan

allemeck

Här sen Jan 2004

vilken stad?

Umeå
Här sen Dec 2002

Jo, gunnar har pratat om det, men när är nog en annan sak, men med han vet man aldrig.. rätt vad det är står det en maskin där om det blir så är det umeå med omnejd det handlar om..

Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004

Finns en gubbe vid namn Reijo Nyrönen (Nyrönens Bil o Mek AB) i Åmotsbruk som har slipat ett antal kammar tror att det är mestadels folkracegrejer han är känd för-men vet att han gör en del annat oxå-har varit i kontakt med honom ett antal ggr när jag var med på en rallycrosssatsning.Tele:0297-60090.
Prova att googla lite-det står lite på nätet.
Mvh

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ska kolla upp tipsen... thumbs up

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004

Johan Edlund skrev:
Pär Hylander skrev:
Hur funkar en såndäringa maskin? Är den mekaniskt styrd från ngn sorts mall? Finns det modernare maskiner som är numeriskt styrda? Uteslutet att köra i en vanlig flerop?

Har ett litet filmklipp där man visar kamaxeltillverkning, kommer dock inte ihåg vart jag hittade dessa. Hursomhelst så körde man råämnet i CNC svarv för att få fram själva ämnet som profilerna bearbetas fram från. Därefter bearbetades profilen fram i någon form av CNC fräs. Kamaxeln satt fast och roterades medans ett fräshuvud bearbetade fram profilen. Kan inte ha tagit mer än kanske 10 sekunder att fixa en lob. Därefter verkade man köra dem i någon sorts slip för att få ytfinishen innan de kontrollmäts. Man lär väl ha gjort någon härdning mellan slipningarna också, men det var inte med.

De flesta lite större företag som sysslar med detta verkar ha tillgång till CNC maskiner.

Det hade varit himla intressant att få se det filmklippet! om du skulle hitta det så får du gärna höra av dig!
oj nu blev jag kanske en sån där trådkapare

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Alpina skrev:
Johan Edlund skrev:
Pär Hylander skrev:
Hur funkar en såndäringa maskin? Är den mekaniskt styrd från ngn sorts mall? Finns det modernare maskiner som är numeriskt styrda? Uteslutet att köra i en vanlig flerop?

Har ett litet filmklipp där man visar kamaxeltillverkning, kommer dock inte ihåg vart jag hittade dessa. Hursomhelst så körde man råämnet i CNC svarv för att få fram själva ämnet som profilerna bearbetas fram från. Därefter bearbetades profilen fram i någon form av CNC fräs. Kamaxeln satt fast och roterades medans ett fräshuvud bearbetade fram profilen. Kan inte ha tagit mer än kanske 10 sekunder att fixa en lob. Därefter verkade man köra dem i någon sorts slip för att få ytfinishen innan de kontrollmäts. Man lär väl ha gjort någon härdning mellan slipningarna också, men det var inte med.

De flesta lite större företag som sysslar med detta verkar ha tillgång till CNC maskiner.

Det hade varit himla intressant att få se det filmklippet! om du skulle hitta det så får du gärna höra av dig!
oj nu blev jag kanske en sån där trådkapare

Då jag inte kommer ihåg vart jag hittade dem men har kvar dem på hårddisken så lägger jag upp en kopia.

http://users.du.se/~h02johed/Vevaxeltillverkning.mpeg
http://users.du.se/~h02johed/Kamaxeltillverkning.mpeg
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004

Johan Edlund skrev:

Då jag inte kommer ihåg vart jag hittade dem men har kvar dem på hårddisken så lägger jag upp en kopia.

http://users.du.se/~h02johed/Vevaxeltillverkning.mpeg
http://users.du.se/~h02johed/Kamaxeltillverkning.mpeg

Kanon! tack så mycket!!!! thumbs up

väldigt intressant

MvH //Bylund

Citera
Skruva banåkabil
Slipning av kamaxel-ämnen?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (17827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande