| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Placering av tank/batteri 242:a
|
1597 besök totalt |
|
Ska flytta bak mitt batteri på 242:an Men var ska jag placera mitt batteri? I reservhjulsbaljan (hamnar lågt men långt bak) Uppe på knuln ovanför bakaxeln? (Kommer bra högt upp) Samma med placeringen av säkerhetstanken, 30Liters ATL, pröva montera den bakom axlen under bilen på någevis? Lr uppe på den där knuln i bagaget
_________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
Jag skulle nog ställa tanken uppe på axeln, och baterien centrerat bakom tanken, på golvet.
Alternativt ha bateriet på högersidan bak, men vill nog ha det mer skyddat centralt. Nu tar jag i dessa fall inte hänsyn till tyngdplacering, utan enbart att ha grejjerna skyddat placerat, utifall olyckan är framme, läckande bensintank och kringflygande batterier är inte så roligt. |
||
okey, men om vi tar hänsyn till tyngdplacering då? Tanken blir ju skyddad bra vart än den sitter förutom ut mot bakskärmarna då, set att vissa har batteriet i reservhjulsbaljan.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
Vi har en skillnad mellan dessa tingestar. Batteriet bör placeras där det balanserar vikten bäst i bilen, medan tanken ändrar vikt under tävlingens gång. Tanken bör därför sitta där en förändring av dess vikt inte påverkar balansen av bilen.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
vart skulle du rekomendera placeringen då? _________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
ur vikthänseende, tanken mitt i bilen, (på golvet framför stolarna) och bateriet längst bak på höger sida.
sen kan det ju vara opraktiskt/obra med tanken inne i kuppen, men direkt bakom ryggstödet i baksätet fungerar det med. |
||
|
Eftersom bilen skall besiktas så måste jag nog montera tanken i bagaget,så va tre ställen jag hade tänkt , under bilen där orginal tanken varit lr inne i bagaget uppe på bakaxel knixen samt efter knixen på golvet i bagaget..
DÅ få batteriet monteras i reservhjulsbaljan då _________________ MVH Roger Brorsson |
||
|
ett tips
om du kör rejs så byt batteri till ett mc väger mindre funkar fint på 240 långlopp med det beror ju på hur mycket prylar du har i bilen som drar ström. Mvh Dan |
||
|
Re: ett tips
Jag har själv kört med dessa batterier, http://www.sonnenschein.org/ De finns i nästan vilka storlekar som helst och kan ligga ned stå upp eller vad somhelst. Man kan ha FLERA batterier utplacerade för bästa vikt och läge. En av poångerna är att de har kraftig startamphere, så bilen hoppar igång utan att förbruka många startvarv. Vad gäller förbrukning så är det bäst att generatorn räcker till. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Sätt tanken ovanför bakaxeln och sen batteriet nära bakre högra hjulhus så långt fram som möjligt.
Akta dig för att sätta nåt i reservhjulsbaljorna, de brukar vara utsatta för markkänning och annan fysisk påverkan. De flesta rally 142:or tog bort baljorna. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Kollat lite nu, blev svårt att få till med tank anslutingen till tanken om man monterar deb på bakaxel puckeln, kanske blir dumt att montera den på golvet i bagaget Men verkar vara enda utvägen..
Fundera faktist på att ta bort baljorna.. Batteriet kan man iaf sätta uppe på bakaxel pucken men blir högt, annars bagage golvet nära höger hjulhus.... _________________ MVH Roger Brorsson |
||
Jag prioriterar gärna höjden, särskillt om motorn sitter fram. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1597 besök totalt |