Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf 1.8T -75 | 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 >> 3 besök senaste veckan (161678 totalt) |
Jag har haft bilen i ett halvår snart och redan hunnit renovera den lite en gång men nu är det dags att göra det på riktigt!
Bilen är en Golf LS -75 som är omreggad med Golf GTi motor (8v 110hk) någon gång på 90-talet och är utrustad med gti bromsar fram och bak. Den har antagligen krockad bak då mycket plåt är bytt på den någon gång, bland annat är baklamporna "uppgraderade" till senare årsmodell. Fram så ser frontplåten ut som om den har legat runt en stolpe någon gång och sen blivit utknackad med hammare och sen spacklad. Så den måste bytas ut. Det som jag kommer göra med bilen är först och främst en grundlig renovering av karossen och hjulupphängingarna men det slutar inte där... Bilen har redan fått en Golf GTi 16V (KR) motor som jag har haft i bilen under sommaren -05. Bilen ska reggas med den motorn genom SFRo och för att kunna göra det så måste bland annat bromsarna göras om. Motorn kommer från en Scirocco som hade blivit konverterad med 16V motor och inte gick igenom besiktningen. Den har endast gått 8000mil och är i mycket bra skick. Fram kommer jag köra med Golf G60 ok och 280mm skivor, bak så blir det Golf GTi 16V skivor. Alla bussningar i fram och bakvagn + styrväxeln kommer bytas ut mot powerflexbussningar. Nuvarande modifieringar: * Golf GTi 16V motor + växellåda * Corrado instrumentbräda * Golf Mk1 GTi bromsar * Audi handtag på dörrarna * Rensad bagagelucka * Golf 90:ans stötfångare * Ställbart H&R chassie * 2st glasfiberstolar * Borttaget baksäte * Emblemlösgrill Kommande modifieringar: * G60 bromsar fram * 16V bromsar bak * Måla upp och fräscha till motorn * 6-punkts Sparco bur (FIA Godkänd) * Skrapa och blästra underredet * Blästra alla hjulupphängningar + bakaxel * Nya bärarmar fram * Stålomsbundna bromslangar * Laga rost * Köpa rostfria originaldörrar + bagagelucka * Nya fälgar * Hellack (även under och inuti) Målet: Att få en fräch och rostfri Golf GTi 16V -75:a Mycket är redan inköpt till bilen då jag har planerat för det här ett tag nu. Det som ska göras härnäst är att bilen ska hängas upp i en vagga och skrapas ren under sen ska det rostlagas där det behövs. Jag skickar upp lite bilder på projektet Dom här fälgarna är inköpta till projektet: BBS RS pulverlackade svarta med polerad kant 15" givetvis! Bakaxeln påväg till blästerfirman: Även Golf G60 spindlarna och lite smågrejer fick hänga med: Lite godis som ska på bilen: Bakaxeln och spindlarna tillbaka från blästerfirman: Jag har även satt dit bakaxeln och powerflexbussningarna där då bilen ska upp i vaggan snart: Mera bilder kommer! _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
|
||||
Vi har disskuterat detta på GTI-klubben du och jag Jag håller med! Det borde ju gå att fixa om en får det godkänt så borde alla andra får det! Av en och endast en anledning - myndigheter (vilka VV/SBP är en en och samma) inte får komma med olika besked. Bara det borde medföra att man skulle kunna komma tillrätta med en standardiserad beskrivning på vad så är minsta åtgärder man måste fixa för att få kunna registrera med mer hästkrafter/vridmoment. Jag ska inte nämna mina argument här men jag håller på att kolla saker i denna fråga. Med SFRos godkännande så borde det inte vara något problem (tycker jag). GL Raz! _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Tackar för berömmet, den kommer bli riktigt fin när jag är klar med den hoppas jag
Kul med alla kommentarer, det är sånt som håller viljan uppe. Jag SKA ha igenom bilen med 16V motorn, det måste vara möjligt. erikjakan: Jag hittade fälgarna på en bil som var till salu på blocket och skickade ett mail till ägaren och frågade om han ville sälja fälgarna löst och det ville han Dom är 6.5" breda, planen är väl att köpa bredare ytterkanter så småning om när man tröttnat på dom smala fälgarna Det hände lite i garaget igår, jag lägger upp några bilder snart! _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Motorn urplockad, allt ska rensas bort här innan skrapning och lackering. Frontplåten måste bytas då den är skadad sen förut.
Batterihyllan ska tas bort, batteriet ska ändå bli bakflyttat. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
|
||||
En liten fundering som kanske gör det lättare att klara sig igenom nålsögat (SBP) är att montera att nedre bäramsstag fram. Detta sitter orginal på Scirocco GTX 16V (som ju har samma motor och samma chassie som din bil). Kanske de plåtförstyvningar som sitter på Scirocco -74, -75 i främre hjulhusen skulle vara någon idé oxå?
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Bärarmsstaget ska dit (dock eftermarknadsstag) Plåtförstyvningarna har jag ingen aning om hur dom ser ut, någon som har bild på det? _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Aj då miss av mig, RS är dom 3-delade splitfälgarna då? Färgen är inte 100% bestämt än men jag tror att det blir VW Atlasgrå Metallic, undersidan kommer bli svart. _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Har hunnit med och skrapa lite idag, det går ganska fort.
Någon som har lust att förklara för mig hur jag ska laga kanten som är vid tröskeln? Den har blivit ihoptryckt på flera ställen och är ordentligt rostig. Hur gör man för att laga den? Svetsar man dit två plåtar en från golvet och en från tröskeln som man sen svetsar ihop i högkant? (om det går att förstå vad jag menar) _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Bild finns här på plåtförstyvningarna: Från Thullens tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Noterde igår vilka skit/rostsamlare de är på min egen Men det var väl inte helt oväntat. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
ja det är de 3-delade som är RS, utseendemässigt är de relativt lika! grå kommer bli läckert till fälgarna! _________________ john eriksson |
||||
Idag har jag skrapat främre hjulhuset, vilket slit det var!
Tjock dämpningsmassa överallt, vissa ställen var det över en centimeter tjockt lager. Jag tog och samlade ihop lite avskrapad underredsmassa från hjulhuset bara för att väga det, 1.9 kg blev det!! Dämpningsmassan är tung Någon som har koll på hur mycket all underredsmassa på en Golf Mk1 väger? _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||
Här går det undan ser jag.
Vilken utrustning har du till å skrapa bort underredsmassan med? Värmepistol? Kul med en 16V hade lite sånna funderingar ett tag men det får bli 8V istället. Till golf ettan fanns det ett rally kitt som monterades om man ville köra rally/race med den. Med i det kittet var förstärkningarna. Ska kolla om ja inte har nån bild på kittet. _________________ Stefan thull Leksand |
||||
Då kan kanske jag assistera? Det är väl denna bok som du avser? och här är detaljerna: _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf 1.8T -75 | 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 >> 3 besök senaste veckan (161678 totalt) |