Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nytt inre bältesfäste ?
971 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Nytt inre bältesfäste ?

Heje

Nu när elstolarna har byts mot skalstolar (Recaro Apex) behövs det nya inre bältesfästen (dom mot kardantunneln) både för 3-punkts och 6-punktsbälte.
originalstolarna hade svetsade bältesfästen i underedet men ävn underedet har bytts ut till ett från en manuell stol då det på elstolen var "ihopbyggt" med stolen.

om jag inte vill borra i karossen (vilket jag inte vill) ser jag två alternativ:

Tillverka ett nytt bältesfäste i 3 eller 4 mm plåt och montera det antingen mellan golv och underede:

eller mellan underede och konsoll:

Underedet sitter mot golvet med en M8 i framkant och två i bakkant på varje skena.
Jag tycker den första varianten känns säkrare, vad tror ni ?

Sen behöver jag också främre fästpunkten till 6-punktsbältet. Här hade jag först tänkt att jag var tvungen att borra i golvet men sen hittade jag ett fäste Brey-Krause tillverkar som jag tänkte "kopiera". En 3 eller 4 mm plåt mellan skenorna i framkant förstärkt med en kraftig fyrkantsprofil som man monterar fästöglor i.

Kan detta funka ? eller är det borra som gäller ?

mvh
Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Vi kan ju snacka mer om det i Kokos-garra ikväll men spontant så tycker jag inte att du ska fästa upp alla fästpunkter i samma bultar som håller stolen. Därför tycker jag att du ska göra nya hål för de främre banden. Det handlar ju bara om två hål i golvet samt fästplattor på undersidan. Kan göras snyggt och utan att förstöra något! Tar du bort stolar och bälte så plugar man enkelt hålen!

Av dina två förslag för sidofästet gillar jag nog alternativ 1 bäst. I och med att orginal fästet sitter i skenan så måste man kunna anse att infästningarna i golvet är dimensionerade för ett bälte. Hade så inte varit fallet hade enda seriösa alternativet varit fästplattor i karossen för det fästet också.

Skriv ut SBF:s bestämmelser också! Även om du inte tänker tävla med bilen kan det vara en god idé att följa dem.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag tycker ungefär som Göran.

Att låta skenorna ta lasten från midjebältet tycker jag känns helfel. Skenorna är knappast designade för det? (eller är det orginal?). Vidare så är nackdelen att stolen kommer högre upp. Är du lång och har taklucka så behöver du ju alla takhöjd du kan få.

Faktiskt så är det inte så stor åverkan att borra 3 hål för bältesinfästning, den på vänster sida kan du använda orginal till 3p-bältet. Dom andra borrar man och rostskyddar, på baksidan sättar man FIA-plattor (ca 50-80 kr/st) som man gängar fast öglan i, ingen svetsning behövs. Skulle du se vilja ta bort så sätter du gummgenomföringar utan hål i (sats på Bilbuttriks för ca 100 kr). Kommer knappast att synas om man inte letar efter det.

Nästa steg i arbetsmiljön är nog att få bak ratten 60-100 mm

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hmm, verkar som om jag får borra dom där hålen iallafall...... (nu var det iofs inte midjebältet utan fästena för lårremmarna som skulle hamna i öglorna).

Ratten är redan bakflyttad en bit, dessutom har jag onrommalt långa armar så det blir rätt bra.....

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Skruva banåkabil
Nytt inre bältesfäste ?
971 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande