Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck i lågprofil och 18"
1, 2   >>
3449 besök totalt
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
R-däck i lågprofil och 18"

Finns det några R-däck att få tag i om man vill ha 215/35-18" eller motsvarande?
Har tidigare kört på 17" och där fanns det ju lite olika att välja mellan men till 18" har jag inte hittat något än. Snälla hjälp mig

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Här finns de det info, bara börja leta, se
https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

Men varför vill du gå från 17" till 18"?
Att gå på låg profil gör däcken mer camberkänsliga.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Tackar för länken, hittade tyvärr inget konkret där.

Anledningen till att det blir 18" till sommaren är att jag har fått tag i ett par snygga 18" BBS fälgar och om jag hittar r-däck till dom så slipper jag köpa en extra uppsättning hjul. Ang cambern så är det inget större bekymmer, har ganska bra hjulvinklar.

Så är det någon som vet att det finns R-däck i 215/35 225/35 eller liknande så skulle jag bli väldigt tacksam för besked.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Såg nu att Kumho hade ett däck i 215/35-18".

Någon som har någon erfarenhet av detta? Det heter ECSTA MX.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Calle gsi skrev:
Såg nu att Kumho hade ett däck i 215/35-18".

Någon som har någon erfarenhet av detta? Det heter ECSTA MX.


Det är inget r-däck på det vis som vi brukar mena här på rejsa. Det är mer ett gatdäck med banorienterade ambitioner kan man väl säga.
Jag skulle säga att det är jämlikt med Bridgestone S-03 tex, trots att jag inte kört på något av dessa däck.

Använd sökfunktionen, det finns en del skrivet. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Toyo R888 i 225/40-18
Yokohama 048 i 225/40-18 (som minsta)
Det verkar vara det minsta som finns.

215/35-18 är väl det minsta som finns i gatdäck dessutom?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vikten på 18"arna?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Calle gsi skrev:
Såg nu att Kumho hade ett däck i 215/35-18".

Någon som har någon erfarenhet av detta? Det heter ECSTA MX.


Det är inget r-däck på det vis som vi brukar mena här på rejsa. Det är mer ett gatdäck med banorienterade ambitioner kan man väl säga.
Jag skulle säga att det är jämlikt med Bridgestone S-03 tex, trots att jag inte kört på något av dessa däck.

Använd sökfunktionen, det finns en del skrivet. thumbs up


Tackar. Pratade med Marin på Wheelbase idag och det stämde mycket väl med det han sa.

NiklasFalk skrev:
Toyo R888 i 225/40-18
Yokohama 048 i 225/40-18 (som minsta)
Det verkar vara det minsta som finns.

215/35-18 är väl det minsta som finns i gatdäck dessutom?


Samma som jag hittat då.
ja det är iaf ett av dom "minsta" 18"arna som finns.

fuling skrev:
Vikten på 18"arna?


Har tyvärr inte vikten på dom. Sitter gatdäck på dom nu.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Vad väger fälg med gatdäck då?
JAAA, jag är en besvälig jä....

om jag mins rätt så vägde ett par 235/40 18 med R-däck 24kg.(inga pissfäljar)
Det är nästan 100kg bara HJUL.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



fuling skrev:
Vad väger fälg med gatdäck då?
JAAA, jag är en besvälig jä....

om jag mins rätt så vägde ett par 235/40 18 med R-däck 24kg.(inga pissfäljar)
Det är nästan 100kg bara HJUL.


Suck...

Låt han ha 18" om han vill... Jag tror ingen här har undgått att det är lättare med 17" eller 16" eller 15" osv osv osv. Men vissa känner faktiskt att dem kan offra ett par kilo per fälg för att få en snyggare look på bilen.
Känns som att det finns MYCKET att fixa till på dem flesta bilarna här på detta forum som har en högre prio än att kapa ett par kilo ofjädrad vikt.


//Mvh
En som kommer åka 18" nästa säsong bara för att det är snyggare än 17" eller 16" eller 15" osv osv osv.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Gustav:
Vist han få åka med vad han vill.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Ska se om jag kan väga ett av hjulen när jag kommer till garaget idag.

Största anledningen till att jag funderade på att köra med 18"arna var för att på så sätt slippa köpa en extra uppsättning hjul, sen så kan jag ju inte sticka under stolen med att det ser ganska bra ut med dom hjulen på bilen också

Synd bara att det inte verkar gå att få tag i riktigt däck till dom.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

På en fälg jag skall åka med på gatan hade jag inte heller brytt mig om något kilo extra men ett banåka hjul som väger mer hade ju kännts som ett nederlag.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



fuling skrev:
Gustav:
Vist han få åka med vad han vill.


Sorry fuling jag lät arg. Var inte mening. Jag tycker bara att ibland blir det lite för mycket med att allt bara ska vara optimalt för banåka och man ska saka allt för funktion.

Tex om man tar mig här då.
Jag suger som förare. Jag använder min bil under sommarhalvåret emst på gata som bruksbil samt nu denna säsong så har det blivit en del runt runt samt en del raktfram. För mig så skulle det med all största sannorlikhet inte påverka för 5 öre om mina fälgar väger 18 kg eller 24kg styck. Jag kan varken bilen eller mig sjölv tillräckligt för att det ska spela någon roll. Av den anledningen så väljer jag den fälgen som jag tycker passar bra på bilen (ok den bidde hyffsat lätt iaf ).

Tror även att många andra inte vill spendera dem pengarna samt hålla på o byta fram och tillbaka för att ha 2 sett. O dem tycker att dte kan vara värt att kanske inte få ut dem där extra hundradelarna som ett par kg lättare fälgar väger.

Återigen så får jag be om ursäkt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Gustav:
Det är lungt, men din kommentar sved. Och ursäkten värme ÄNNU mer.
Så tack.

citat:
Jag suger som förare.

Vem gör inte det? Men jag gör kör ändå och har kul
Du har en poäng men gäller att väga för och imot.


Rent axmässigt så är tunga fäljar inte lyckat och sitter dessutom viktökingen långt ut från centrum så kan det göra massor på tex 0-100 tiden.
Rent fjädringsmässigt är det BETYDLIGT lurigare, här har jag bara ett hum men tror det gör mindre om det ligger i entevallet vad stötdämparna fixar.

blixten kommetar är lite på den linje jag är men det gäller att inte gå till överdrift.

Jag skulle välja R-däck efter tillgång och pris. Och sen försöka hitta en vättig fälj till vättiga pengar för banåka. Om de är snygga så är det ett pluss. För gataåka får det vara blingbling hjul
Allså jag förespråkar dubbel uppsätting hjul och bilen även är en bruksbil.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Calle gsi skrev:
Ang cambern så är det inget större bekymmer, har ganska bra hjulvinklar.



Nu blir jag lite fundersam på om du hittat ett sätt att montera dina bärarmar så du både har relativt liten cambervinkel i obelastat läge och en vinkel som ger bra grepp/jämn däcksuppvärmning vid maximal kurvtagning?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Calle gsi skrev:
Ang cambern så är det inget större bekymmer, har ganska bra hjulvinklar.



Nu blir jag lite fundersam på om du hittat ett sätt att montera dina bärarmar så du både har relativt liten cambervinkel i obelastat läge och en vinkel som ger bra grepp/jämn däcksuppvärmning vid maximal kurvtagning?


Nä det är inget som är ändrat sen sist, men däckslitaget har varit fint och bilen uppför sig bra i kurvorna.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Peter Sandström
Urshult / Småland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Vikter på Toyo RA-1 som en liten jämförelse!

205/50-15 : 9,1 kg
205/40-17 : 8,5 kg (ja, dom är lättare än 15 tummarna)
225/40-18 : 10,4 kg

_________________
Peter Sandström
MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis!

Avatarbild: gka
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Peter Sandström skrev:
Vikter på Toyo RA-1 som en liten jämförelse!

205/50-15 : 9,1 kg
205/40-17 : 8,5 kg (ja, dom är lättare än 15 tummarna)
225/40-18 : 10,4 kg


Se där, inte alltid så dumt med större hjul då. thumbs up

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
205/50-15 : 9,1 kg
205/40-17 : 8,5 kg (ja, dom är lättare än 15 tummarna)
225/40-18 : 10,4 kg

Kul, känns bakfram.

Nu fattas bara samma fälj i 15", 17" och 18"

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Vägde en ATS DTM igår, 10,6kg i 18x9,5" inte så jäkla dåligt.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Däck för banåka
R-däck i lågprofil och 18"
1, 2   >>
3449 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande