| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
K: Färdigt eller nästan färdigt raceobjekt
|
3805 besök totalt |
|
Söker efter lämplig bil att på sikt köra Roadsport C med. Har upptäckt att jag framför allt inte har tid att bygga så mycket själv som jag skulle vilja så då är det bättre att köpa nästan färdigt eller ngt med potential. Vill helst ha en bil som rullar. *Vill gärna kunna använda bilen till vardags ibland så helt racepreppat är jag lite osäker på. Runt 40000:- Vad får man för det? Har en Porsche 924 som jag kan tänka mig byta med. alt säljes. Siktar på att till våren!
/Gustav *Detdär går ju alltid att tumma beroende på vad som erbjuds _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
|
Re: K: Färdigt eller nästan färdigt raceobjekt
T.ex en schysst banpreppad Porsche 931... jag gav liknande för min förra hösten... (bäst jag på en gång säger att INTE ska sälja min, den ska fixas under vintern och rulla igen till våren).
Lycka till i sökandet!
|
||||||||
Ja |
||||||||
Reglemente + lista över "sportvagnar" finnes här: http://www.spvm.se/reglemente.php Mvh Mangan, som önskar lycka till i köpandet!
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
[halvt OT] Spännande att man får köra med en sådan här:
Står ju i reglementet:
[/halvt OT] |
||||||||
|
Har ett sevenchassi
har ett sevenchassi som varit reggat men jag har inga papper på det, har man lite känningar bör det inte vara problem att regga om den. Caterham kopia med målat chassi halvfärdigt med alupanel, handbroms, dedionaaxel, triangellänkar påena sidan. En komplett rover 1.6 lättmetallmotor på 115 hk, (org i Caterham). 4 st däck på fälg. Riktigt bra pris är 9000 kr för allt ink motor eller högstbjudande. Martin F 0732-413444 _________________ Martin Fridholm - |
||||||||
|
Här kanske? Fast den är dyrare än 40.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Jag har faktiskt varit och tittat på den, riktigt sugen faktiskt. Nej den är inte dyrare än 40! Problemet är väl att jag är osäker på om jag ska våga ta steget att köpa en så pass rejsig kärra. Den är ju inget man tar till jobbet ibland, eller ens ställer på gatan över natten. Sen det där med att köpa "första bästa" man kollat på... Vad säger ni, ska man löpa linan ut direkt, köpa på sig ett njurbälte, ett par öronkåpor och vara glad? Den är ju najs, men samtidigt vet jag inte alls hur marknaden ser ut.
Mycket fram och tillbaka i Gustavs huvud nu... _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
JA! Det som bör påverka prisbilden på en sådan bil är även hur konkurrenskraftig den är i sin klass. Men för 40 verkar den ju fin! Fast då får den inte gå 1:20 runt Knutan...
_________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Är det en racerbil du vill ha skall du SJÄLVKLART gå linan ut. Annars kommer du bara sitta där och fundera över alla dyra uppdateringar du måste göra för att hänga med, eller bara för att få bilen att gå så bra som du tror att den kan göra. Och får du loss Bertonen för de pengarna verkar det ju helrätt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
|
Klockrent objekt, vit 944 utan taklucka med lite pill för 25kkr.
http://www.944sverige.com/forum/view Jag importerade den till Sverige och rekommenderade Jocke att byta motorfästen snarast. Han snackade med Peter Sandén om motorfästena och Peter menade att det mest var ett kosmetiskt problem. Ett tag senare vibrerade oljepickup och avgassystem av..
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Det låter inte helt dumt iofs. Men det är lite problem med att den är så långt bort... framför allt då den måste bärgas. Hur står sig en 944 mot säg ovan nämnda Alfa i Roadsport? För- och nackdelar med båda? Är det något man bör veta när det gäller gamla Alfor? (Svårmekat, dyra delar om dom finns överhuvud taget osv.) Porschen finns det ju grejer till men hur mycket tid och pengar krävs för att den ska bli bra i Roadsport? Behöver jag ändå byta frädrar osv. Bur tex, vad kostar det att sätta in? Klarar jag verkligen 40kKr till Roadsport med den? Fast man kan ju ha den lite mer på gatan... Tack för inputen så här långt!
mvh _________________ Gustav Hedelin |
||||||||
|
Kontakta Norléns biltransport och hör hur mycket de ska ha för att frakta bilen. Jag betalade några tusen för att få den från Schweiz till Trelleborg. Chassit på den bilen är bra, speciellt sedan Jocke bytt dämpare så det finns ingen anledning att byta något första säsongen. Ang. bur kan du höra med Eddie Varvstopp hur mycket tid och pengar han la på att få sin bur installerad och godkänd.
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Den är optimerad för RoadsportC (man kan skala av några kilon till men inte mycket) och ger fina tider i både far&son Löveryds händer. |
||||||||
En godtyckligt gat-944 N/A har inte en suck mot den alfan.... Däremot kan en välpreppad 944 gå lika fort eller lite fortare. 1:05 som Niklas skrev om är väl inte riktigt vinnarfart men inte långt efter tror jag (jag har dåligt med referenser på kullen iofs). Ska den vite 944:an gå lika fort så for du bo i garaget med bilen hela vintern och antagligen lägga flera oskattade månadslöner på den... Ska du ha en mkt roligt banpreppad bil så väljer du alfan av dom två. Ska du ha en bruxholk med lite banmötesmöjligheter tror jag det är rätt att välja den vite 944:an. Ingen av dom är garanterat mekfria.... ;-) _________________ Pär Hylander |
||||||||
|
om inte annat så är tidig miata inte heller fel även om de inte är optimerade för C.
Men du får förutsättningar för att slippa meka jämt, bilarna är grymt driftsäkra. Kommer det att vara antal av dessa som kör MGCC nästa år ock då har du möjligheten att tävla mot likartade vilket är grymt kul kan jag lova
om du vill får du gärna prova min bil och se vad du tycker. Jag slog gula alfan antal gånger med min mer gat-orienterade miata på SVKG sprinten - på kullen skulle jag nog inte hänga med dock.
Med tidigare miatan kan man ta succesiva steg mot roadsport/banbil utan att ruinera sig och ändå åka gata/träffar. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
|
Tyvärr kan inte en Miata konkurrera med Emils Alfa när det gäller rejsfärdighet för pengarna. För 40 kommer du till en grundpreppad 1,6a om man lägger ner en hel del tid (importerat objekt + Bur, dämpare och fjädrar tex).
Topic var ju rejsfärdigt, och då vill gärna Miator klättra till 60-70 och däröver. Att en Alfa kan antas behöva lite mer omvårdnad över tid hamnar ju på driftbudgeten och den är väl OT här
Sen ger ju möjligheten att köra RoadSport C och Alfa Corse lite fler val. |
||||||||
Jag tycker oxo att Miator verkar vara väldigt driftsäkra banbilar med bra grundchassie, skulle gärna ha en bil med sådana egenskaper (dvs rejsa på helgen och förvara i garaget däremellan ) Nu är emellertid sportvagnsreglementet utformat så att det är sk*itsvårt, för att inte säga omöjligt att få en (gen 1) miata riktigt konkurrenskraftigt i roadsport C. Med omodifierad motor går den knappast att lätta tillräckligt och med moddad motor sticker ju beräkningseffekten iväg så att den snarare måste viktas upp och vråltrimmas (vilket kanske gör att det där med att *förvara* istället för att skruva i garage i veckorna bortgår till viss del). Ett alternativ kanske är att få i en annan motor (och regbesiktiga med den) som passar till ekipagevikten.
Nu kommer det iofs ett nytt reglemente till 2007-2009 snart, kanske blir det omskrivet så att Miatan återigen blir högaktuell (det har gnällts lite från Miatahåll sedan 2004 om man säger som så.... )
Stefan Winquist har dock varit mkt konkurrenskraftig med sin gen 2 Miata, trots 50-60 kg övervikt. Säkert en skicklig pilot i en bra bil! F ö till salu men drygt dubbla priset jmf med aktuell Alfa. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Större förändringar skulle även "fördyra" en hel del. Om man filat på en bil i många år för att hamna nära klassgränsen så blir det kanske helt plöstligt blir jättefel (från optimal i C till slö i B). |
||||||||
Vet du tongångarna går där eller finns det några utkast som man kan ta del av ? Vore fint med ett Roadsport D med typ vikt 8,5 kg/hk så lite fler bilar utan vrål-lättningar(trim) kunde vara med
Som sagt det spelar inte så stor roll hur fort det går bara man har likvärdiga bilar att slåss mot. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
![]() |
SÄLJES
|
3805 besök totalt |