Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp med hjulvinklar.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (14215 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Är den lodräta linjen däckets centrumlinje eller lodlinjen? Antar att det är centrumlinjen eftersom den är ritad så, men för att vara säker.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jocke skrev:
Det här är KPI på MacPherson!


ok.........nu är vi där igen...........jag ger upp.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bilden visar väl en bil med noll camber?

Kanske man ska ge tusan i hjulet och bara säga att "mät vinkeln mellan axeltappen och den tänkta linjen genom övre infästningen i tornet och spindelelden" KLART!



Eller rörde vi till det nu igen?

Jag som trodde vi var hemma tillslut.

Börja tröttna på kännslan av att "tro mig hajja hur man mäter korrekt KPI". (Fast jag tror jag vet iaf... )

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



AL skrev:
?

Kanske man ska ge tusan i hjulet och bara säga att "mät vinkeln mellan axeltappen och den tänkta linjen genom övre infästningen i tornet och spindelelden" KLART!


Tack AL............Kan du skriva detta i rött.............kul att några av er fattar thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska se om jag kan ändra det Håkan...

Kul att jag hajjat rätt då...FRÅN FÖRSTA BÖRJAN!!! Men sedan ställde ngn/nga till det för mig så jag blev helt

Tack Håkan!


EDIT: Jag är ett datorgeni... haha

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



AndersY skrev:
Är den lodräta linjen däckets centrumlinje eller lodlinjen? Antar att det är centrumlinjen eftersom den är ritad så, men för att vara säker.


Det är lodlinjen, tyvärr är jag inte helt bra på att rita...

_________________
/ Jocke
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jocke skrev:

Det är lodlinjen, tyvärr är jag inte helt bra på att rita...



Det du säger är så fel...........läs tråden är du snäll

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det verkar ju stå olika i olika litteratur, så hur vet man vilket som gäller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



AndersY skrev:
Det verkar ju stå olika i olika litteratur, så hur vet man vilket som gäller?


Det finns felaktigheter i literaturen.........det låter lite kaxigt att säga så...men det är faktiskt sant.

Det stora felet är att man gör skisset så som den Jocke visade.....varpå en vaken betraktare ställer den fråga som du ställde....

När man konstruerar en hjulgeometri......är en vinkel som ändras tillsammans med cambern (har ändrat ett skrivfel här) helt värdelös.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



ButterflyRacing skrev:
AndersY skrev:
Det verkar ju stå olika i olika litteratur, så hur vet man vilket som gäller?


Det finns felaktigheter i literaturen.........det låter lite kaxigt att säga så...men det är faktiskt sant.

Det stora felet är att man gör skisset så som den Jocke visade.....varpå en vaken betraktare ställer den fråga som du ställde....

När man konstruerar en hjulgeometri......är en vinkel som ändras tillsammans med castern helt värdelös.


Får man fråga vad det är för litteratur du använder dig av?
Caster är ju Kingpin (styraxeln) fast från sidan, så den ändrar sig ju inte... eller?

_________________
/ Jocke
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jocke skrev:

Får man fråga vad det är för litteratur du använder dig av?
Caster är ju Kingpin (styraxeln) fast från sidan, så den ändrar sig ju inte... eller?


Det smög sig in ett skrivfel........det ska naturligtvis vara CAMBER

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
...

KPI = Spindeltappens vinkel sett rakt framifrån, dvs. vinkeln mellan undre infästningen i spindeln och övre infästningen i spindeln (eller fjäderbenslagringen vid McPherson)



Jag fattar ingenting! Varför inte skriva:

På en McPherson-försedd bil, är KPI, vinkeln mellan hjulaxelns förlängning och linjen mellan spindelleden och centrum på fjäderbenets topplagring, reducerad med 90 grader.

På en bil med dubbla triangellänkar/A-armar, är KPI, vinkeln mellan hjulaxelns förlängning och linjen mellan spindellederna, reducerad med 90 grader.


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Varför får man inte ha olika camber på vänster och höger sida (mitt VF skriker efter en grad till, medan HF har det ganska behagligt)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



ice skrev:



Jag fattar ingenting! Varför inte skriva:

På en McPherson-försedd bil, är KPI, vinkeln mellan hjulaxelns förlängning och linjen mellan spindelleden och centrum på fjäderbenets topplagring, reducerad med 90 grader.

På en bil med dubbla triangellänkar/A-armar, är KPI, vinkeln mellan hjulaxelns förlängning och linjen mellan spindellederna, reducerad med 90 grader.




Nu börjar det bli riktigt bra..... .......kan vi sedan skrota benämningen kpi.........och kalla det axeltappslutning.......så skulle lyckan vara gjord, och vi kunde börja diskutera vad som är viktigt........."Hur blir min bil bättre"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Är +toe lika med in eller ut?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



ice skrev:
Varför får man inte ha olika camber på vänster och höger sida (mitt VF skriker efter en grad till, medan HF har det ganska behagligt)?


om det passar din bil........så tycker jag du ska ha det.
Det är ju det viktigaste......det finns många tävlingsbilar som kräver individuella värden på alla hjul.........men det kanske är mest på rundbanor i USA

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



ice skrev:
Är +toe lika med in eller ut?


Nu provoserar du.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ButterflyRacing skrev:
ice skrev:
Är +toe lika med in eller ut?


Nu provoserar du.........


Jag skojar faktiskt inte. Bara för att jag lyckats snappa upp en del, betyder det inte att jag kan allt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



ButterflyRacing skrev:
ice skrev:



Jag fattar ingenting! Varför inte skriva:

På en McPherson-försedd bil, är KPI, vinkeln mellan hjulaxelns förlängning och linjen mellan spindelleden och centrum på fjäderbenets topplagring, reducerad med 90 grader.

På en bil med dubbla triangellänkar/A-armar, är KPI, vinkeln mellan hjulaxelns förlängning och linjen mellan spindellederna, reducerad med 90 grader.




Nu börjar det bli riktigt bra..... .......kan vi sedan skrota benämningen kpi.........och kalla det axeltappslutning.......så skulle lyckan vara gjord, och vi kunde börja diskutera vad som är viktigt........."Hur blir min bil bättre"


KPI är ju inte samma sak som axeltappslutning, KPI är styraxelns lutning sedd framifrån mot en lodlinje och inget annat!

_________________
/ Jocke
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu börjas det igen

Citat:
KPI är ju inte samma sak som axeltappslutning, KPI är styraxelns lutning sedd framifrån mot en lodlinje och inget annat!

Vad är då axeltappslutning??????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Nu:: editerad!! Läste igenom vad som sagts tidigare engång till och kvar blir:Nu är Ni roliga och går i cirklar. När man väl tror att man förstår rör ni till det. Ibland tror jag att ni säger samma sak fast på olika sätt


Att mäta den mot en lodlinje blir ju fel om man kan ändra camber utan att ändra KPI eller vice versa. So

Hur förändrar jag KPI utan att förändra camber. ( tror att det är här en hel del i missuppfattningarna ligger) En bild på en sådan upphängning vill jag se



OT:Lyfte tillbaks bilen över motorn igår. Med muskelkraft!
startar upp den igen i helgen! NGN som har ett 4punktsbälte att sälja?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp med hjulvinklar.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (14215 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande