Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar TVR 5000ML -73 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (40399 totalt) |
Hej!
Tänkte att det är dags att presentera min bil/bygge efter lång tids läsande här på rejsa.nu... Det är en TVR 5000ML. Bilen är fullständigt nermonterad för modifiering och renovering. Jag köpte bilen av mina föräldrars bekanta som dom liksom jag är med i svenska TVR-klubben(http://www.tvrcc.org/). Konceptet för denna liksom alla andra TVR modeller är rörram, glasfiberkaross, bakhjulsdrift, dubbla triangellänkar runt om. Mina mål med denna bilen är att bygga en bil som ska kunna ta sig runt en bana utan att göra bort sig. Några mil på gatan hoppas jag också att det ska bli när den blir "klar". De ombyggnationer jag ska göra på den är rättså omfattande. Ska försöka lista en del av dem: Jag har köpt en rörram från en TVR Tuscan Racer, som är mycket mer vridstyv och triangulerad än originalramen från -73. Köpt uprights från en TVR Tuscan gatbil från -00. tar även bromsarna från dom. Differential, drivaxlar och växellåda också från en TVR Tuscan. Motorn blir en Ford 302 smallblock, så jag kanske till och med får lite uppskattning från svängjänks fanatikerna här på rejsa Alltså kommer original bromsar, differential, främre uprights, kuggstång och andra triumph TR6 detaljer bytas ut. Ford 302. En ganska standard fjordmotor. Sitter rullvippor och lite sånt godis i, men annars inga värstinggrejjer. En till bild på motorn. Här syns också växellådan. En Tremec T5. Inte jätterejsig men duger fint mig Diffen. En BTR med Drivaxlarna ska nog hålla för lite kräm... Karossen på original ram. Det ser värre ut än vad det är Tuscanracer ramen. Är verkligen ett fint bygge. Triangulerat fint av vad jag kan se. Just den här "färgen" ska den inte ha sen Ramen framtill. Med en kuggstång från en TVR chimaera. Får se hurvida den får stanna när jag försökt räkna på geometrin... Bakdelen. Nästan lite trångt för BTR diffen. Dessa hade en Cosworthdiff original tror jag... Bakre uprightsen och även en länkarm, också den från en tuscan. Främre uppright. En till bild på en av de främre uprightsen. Ett pedalställ från en TVR Tuscan. Farsan har ett sånt i sin TVR Chimaera och känslan i det är mycket bra! Bromskiva och ok fram. Stackvarvräknare ska stå för instrumenteringen. en Stack ST8130. Har det mesta och är även förberedd för laptiming. Det var allt för denna gången! Jag fortsätter att uppdatera tråden allt eftersom bygget fortskrider! Vänliga rejsa-hälsningar Måns Puur _________________ Måns Puur |
||||||
Det har var det ljuvligaste jag har sett. Det är med spänning man ser fram emot fortsättningen. Lycka till!
|
||||||
Kraniel: Tack Tack!
Lennart Mäkinen: Nej det är gjutjärnstoppar... Så de väger nog helmycket. Men prioritet 1 är att få ner bilen på sina egna hjul. Toppar är relativt sett enkla att byta Tänkte visa en bild på hur en 5000M ser ut också. Det är en rätt udda bil... _________________ Måns Puur |
||||||
Kul projekt!
7-11 (Fredrik) har berättat en del om dig så kul att du lagt ut en tråd! om du behöver aluminiumtoppar framöver så har min garagegranne troligtvis några som kan passa en 302a....De ligger ändå bara på hyllan. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||
Tjena Måns!
Det var på tiden! Ska bli kul att följa bygget. Nu har du ju satt lite press på dig själv också genom att lägga ut bygget för allmän beskådan. Det enda jag tycker är trist är att du bygger en ModSport-burk, så vi inte kan rejsa mot varandra. Men det kanske är tur för mig. Jag vet ju hur det brukar gå i gokarten... Jag kommer troligtvis ner och hälsar på om några helger. Jag ska hämta Aston i början av November, men jag ringer och synkar innan. Hälsa familjen! _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Pressen från rejsa får samsas med pressen från TVR-klubben:) Det finns fortfarande en möjlighet att marcos och bolander möter TVR och puur, jag har ju kvar hela originalchassiet. Behöver "bara" en kaross _________________ Måns Puur |
||||||
....och en sur gammal gjutjärns-sexa. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Hehe, Ja, det är ju sant... Men den sure sexan är alltid en sexa
Det är en bra fråga. Det är som sagt synd att det är så få TVRer som får gå på bana... _________________ Måns Puur |
||||||
HEL-LÄCKERT!
Underbar fackverksram, vad är det för rördimensioner? det ser ut att vara rätt saftiga rör.. _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||||
Mycket läckert.
Vad är diffen för nåt? TVR? har den diffbroms? Vad tror du ramen väger som den är där? Främre uprightsen, vad är det för bultcirkel? är det också TVR? så gatt de hade löstagbart hjullager.. Lycka till _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Håller med i alla positiva ord!
Speciellt glad blev jag över bilden på de bakre navhållarna (uprights) eftersom jag tänkt bygga något i precis den stilen till mitt Se7en-bygge! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Jag ska kolla upp dimensionen på rören imorgon. Dom är inte hysteriskt kraftiga, men dom är å andra sidan många
Diffen är från en TVR Tuscan S. Tillverkaren är BTR. Den har diffbroms! TVR använder den med bra resultat Ramen väger nog runt 85kg som den står nu. Både främre och bakre uprightsen är a TVRs egen konstruktion. De har bultcirkel 5x114,3mm. Samma bultmönster som en hel del japaner. och nu till dagens mekande: Då karossen inte passar klockrent på Tuscan-Raceramen har jag blivit tvungen såga bort stora delar av karossens kardantunnel för att sedan plasta dit en ny. Och för karossen inte ska tappa formen så att rutor och dörrar inte passar som det ska sen, plus andra tråkigheter, har jag svetsat en stödram inuti . Som får sitta där tills karossen är ihopplastad igen. Det känns väldigt ångestfullt att sätta kapen och tigersågen i en TVR kaross i det fina skicket!! Men man får ju tänka på hur det blir när det är klart!! Bland höstlöven skymtas en Stackars kaross och en tigersåg. Stödramen är verkligen inte fint konstruerad eller byggd. Men den håller för ändamålet. _________________ Måns Puur |
||||||
Uppskattar på runt 950 - 1000kg körklar. Motorn sitter en relativt bra bit bakom framaxeln, så en viktfördelning på 50/50 är inte orimligt. _________________ Måns Puur |
||||||
Våra race- och banåkarbilar TVR 5000ML -73 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (40399 totalt) |