Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket avgör vikten i Gocart?
<<   1, 2, 3
12 besök senaste veckan (15326 totalt)
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Tuvängen södertälje låg jag 0,2sek efter de snabbaste 50kg tävlingsåkarna, i Nyköping innomhus hadde vi en kille på 100+ som låg bara ett par tiondelar efter banrekordet, själv låg jag ca 0,1 sek efter och väger 80+. Racetown 27,32 igår var min bästa tid efter kvalomgångarna snabbaste var 27,10 sedan vart de finaler och längre race så tiderna vart klart bättre...

Min iaktagelse är att gör man fel tappar man mer om man är tung. Kör man bra är skillnaden liten.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

sweanders skrev:
Även jag tillhör decitonklubben och menar att det är själklart att man lider av högre vikt i karten. Märks inte minst när man ibland ligger bakom en lättviktare som fegar i kurvorna och blir uppvaktad bakifrån i varje kurvparti men åker från en med ett par kartlängder i ren acceleration på alla raksträckor..

om det nu är så att vikten inte har särskilt stor betydelse varför viktar man annars upp kartar i en del tävlingar och sedan sysselsätter sig med att skrapa underredsmassa under hela garagesäsongen?
thumbs up

Täby
Här sen Feb 2003

Myran skrev:
kan säga så med ganska bra käller så spelar självklart vikten roll på racetown. MEN eftersom racetown inte har asfaltsbana så är det bättre att väga lite mer. men era spekulationer och erfarenheter så bratar ni om asfaltsbanor, och det går INTE att jämföra. på bentong(som racetown har) har vikten mindre betydelse mot andra banor.
denna information kommer från någon som har betat av x antal varv och som dessutom är anställd på racetown.

Har du betat av varven med olika vikt, eller hur vet du det?

#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag har aldrig kört Go Cart på racetown, men jag har gjort provbromsningar på betong vs asfalt och skulle jag säga något flyktigt om skillnaden så är den ca 2-3% mer friktion på betong. Med medelhårt racingummi som inte är riktigt uppvärmt och min 1225 kg;s bil.

Jag har inte hört denna frågeställningen förut att vikten skulle spela mindre roll om friktionen är något bättre, skulle jag kunna få en mer utvecklad förklaring?

Göran Malmberg

Umeå
Här sen Maj 2004

Jag har fått uppfattningen att det är lite svårare att få upp värmen i däcken på betong, vilket isåfall skulle tala för att tyngre förare skulle få fördel av varmare däck för att (delvis) kompensera nackdelen av högre vikt.

--VVTS--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Gamla industrilokaler har ofta betong som är betydligt slätare än betongvägar. Inte sällan är det ngn sorts ytbehandling oxo. Jag uppfattar båda dessa saker som friktionssänkande i normalfallet, ytbehandling kan vara mycket friktionssänkande

Bromma
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Gamla industrilokaler har ofta betong som är betydligt slätare än betongvägar. Inte sällan är det ngn sorts ytbehandling oxo. Jag uppfattar båda dessa saker som friktionssänkande i normalfallet, ytbehandling kan vara mycket friktionssänkande

Betong har ju den egenskapen att den kan på olika sätt slätas ut (stålglättas) så att den till sist blir i stort sett blank. Golvbeläggning kan ju ur damm synvinkel och för städning ha fördel därav. Så har vi att göra med ett gammalt golv som inte är gjort för "bilkörning" så får man givetvis andra friktionsvärden. Jag var helt inne på vägbetong, eller rättare sagt Barkaby- flygbanebetong men det är grövre ballast.

Men teorin bakom fiktionskoefficienten borde kvarstå, samt att accelerationen påverkas.

Göran Malmberg

Sthlm
Här sen Nov 2003

anders y vi har kört med vikter och de va ingen större skillnad, tyckte bara att ja fick bättre fäste. dock va det åt fel håll på banan.

ja betongen så vi kör på är väldigt fin. den såg ut att va polerad när vi kom dit.

och att det är bättre att väga mer när det är dåligt fästa borde väl ni kunna räkna ut själva.
mer vikt=mer tryck på däcken, mer tryck på däcken= snabbare varma däck, varmare däck=bättre fäste!

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Myran skrev:
och att det är bättre att väga mer när det är dåligt fästa borde väl ni kunna räkna ut själva.
mer vikt=mer tryck på däcken, mer tryck på däcken= snabbare varma däck, varmare däck=bättre fäste!

Tycker inte det är lika självklart....

om vi antar att man kan öka 'trycket' på däcken med vingar på en gokart så visst kan man åka snabbare i kurvan. Men ökad vikt eller massa, hämmar acceleration ur kurvan, ökar bromssträckan och större kraft krävs att ändra riktning på ekipaget ex i ingången i kurvan.

Frågan är om nackdelarna med ökad massa ovan minskar då friktionen på banan minskar (ex vid regn). Ofta lägger formelbilar med vingar på mer vinge då men jag tror en vinglös bil alltid kör snabbare med mindre vikt vid ex regn än med mer vikt och i övrigt samma förutsättningar...

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004

Citat:
Inomhus, på lackat betonggolv, blev jag hopplöst efter, speciellt i en lång svepande böj, dom som vägde mer. Dom bara försvann med "hur mycket grepp som helst" medan jag sladdade och hade nollgrepp.

Ungefär samma här..
Jag väger ca.65kg och Josen 100kg. Vi var och körde på Majorna här i Göteborg där underlaget är lackad betong. Vi kör väl ung. lika "bra" (kart & bil) bägge två skulle jag tro.
Han satte lite bättre tider än mig (om man bortser från att köra rätt in i en däcktrave...som dessutom satt fast i golvet! Men det gjorde han bara en gång..).
Vi har kört på Majorna många gånger och jag upplever det som att man har bättre grepp om man väger lite mer. (ok, det finns ju dom som är lätta och verkligen KAN köra kart, men de e ju en annan sak. Eller...
På torr utomhusbana så har han däremot inte så mycket att sätta emot.

/Jonas

Citera
Myran
Sthlm
Här sen Nov 2003

Frågan är om nackdelarna med ökad massa ovan minskar då friktionen på banan minskar (ex vid regn). Ofta lägger formelbilar med vingar på mer vinge då men jag tror en vinglös bil alltid kör snabbare med mindre vikt vid ex regn än med mer vikt och i övrigt samma förutsättningar...[/quote]

för det första så kan ja säga att det har ALDRIG och kommer ALDRIG att regna inne på race town iom att det är en inomhusbana.

och för er som börjar diskutera andra banor kan lika gärna lägga ner för om ni går tillbaks till första inlägget så är det om vikten har någon betydelse på rave town och ingen annanstans!!
tack för mej, hej

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Myran skrev:
och för er som börjar diskutera andra banor kan lika gärna lägga ner för om ni går tillbaks till första inlägget så är det om vikten har någon betydelse på rave town och ingen annanstans!!
tack för mej, hej

Tycker inte alls att tråden är racetown-specifik! Bara för att trådskaparen skulle köra på just racetown denna gången så finns det faktiskt fler banor att köra på i landet
Diskussioner om viktens påverkan förs på alla gocart-hallar i Sverige. Och det är alltid vi lite tyngre som ältar

Sthlm
Här sen Nov 2003

Kristian Larsson skrev:
Tycker inte alls att tråden är racetown-specifik! Bara för att trådskaparen skulle köra på just racetown denna gången så finns det faktiskt fler banor att köra på i landet
Diskussioner om viktens påverkan förs på alla gocart-hallar i Sverige. Och det är alltid vi lite tyngre som ältar

tråden i detta fall är spesefik men sen att det är en väldigt intressant fråga de är ju en annan sak. men men fortsätt diskutera ni men ja kommer inte att bevaka nått mer här iaf. ciao från mej

Oscar Ling
Ståkkholm
Här sen Jul 2005

superMOG skrev:
Myran skrev:

Tycker inte det är lika självklart....

om vi antar att man kan öka 'trycket' på däcken med vingar på en gokart så visst kan man åka snabbare i kurvan. Men ökad vikt eller massa, hämmar acceleration ur kurvan, ökar bromssträckan och större kraft krävs att ändra riktning på ekipaget ex i ingången i kurvan.

Frågan är om nackdelarna med ökad massa ovan minskar då friktionen på banan minskar (ex vid regn). Ofta lägger formelbilar med vingar på mer vinge då men jag tror en vinglös bil alltid kör snabbare med mindre vikt vid ex regn än med mer vikt och i övrigt samma förutsättningar...

Helt rätt tänkt superMOG! Ökad vikt ger visserligen högre friktion i däcken men eftersom det är större massa som skall ändra riktning/accelerera/bromsa så förlorar man hela fördelen av den ökade friktionen i däcken plus lite till.
om vi jämför med en vinge som genererar downforce så adderar den ingen extra massa, utan man får bara fördelen av högre friktion i däcken=bättre grepp. Visserligen lite ökat luftmotstånd i höga farter, men det är en annan sak.....

Hur mycket avgör vikten i Gocart?
<<   1, 2, 3
12 besök senaste veckan (15326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande