Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 12 besök senaste veckan (15326 totalt) |
Tuvängen södertälje låg jag 0,2sek efter de snabbaste 50kg tävlingsåkarna, i Nyköping innomhus hadde vi en kille på 100+ som låg bara ett par tiondelar efter banrekordet, själv låg jag ca 0,1 sek efter och väger 80+. Racetown 27,32 igår var min bästa tid efter kvalomgångarna snabbaste var 27,10 sedan vart de finaler och längre race så tiderna vart klart bättre...
Min iaktagelse är att gör man fel tappar man mer om man är tung. Kör man bra är skillnaden liten. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Har du betat av varven med olika vikt, eller hur vet du det? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag har aldrig kört Go Cart på racetown, men jag har gjort provbromsningar på betong vs asfalt och skulle jag säga något flyktigt om skillnaden så är den ca 2-3% mer friktion på betong. Med medelhårt racingummi som inte är riktigt uppvärmt och min 1225 kg;s bil.
Jag har inte hört denna frågeställningen förut att vikten skulle spela mindre roll om friktionen är något bättre, skulle jag kunna få en mer utvecklad förklaring? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag har fått uppfattningen att det är lite svårare att få upp värmen i däcken på betong, vilket isåfall skulle tala för att tyngre förare skulle få fördel av varmare däck för att (delvis) kompensera nackdelen av högre vikt.
|
||||
Gamla industrilokaler har ofta betong som är betydligt slätare än betongvägar. Inte sällan är det ngn sorts ytbehandling oxo. Jag uppfattar båda dessa saker som friktionssänkande i normalfallet, ytbehandling kan vara mycket friktionssänkande
_________________ Pär Hylander |
||||
Betong har ju den egenskapen att den kan på olika sätt slätas ut (stålglättas) så att den till sist blir i stort sett blank. Golvbeläggning kan ju ur damm synvinkel och för städning ha fördel därav. Så har vi att göra med ett gammalt golv som inte är gjort för "bilkörning" så får man givetvis andra friktionsvärden. Jag var helt inne på vägbetong, eller rättare sagt Barkaby- flygbanebetong men det är grövre ballast. Men teorin bakom fiktionskoefficienten borde kvarstå, samt att accelerationen påverkas. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
anders y vi har kört med vikter och de va ingen större skillnad, tyckte bara att ja fick bättre fäste. dock va det åt fel håll på banan.
ja betongen så vi kör på är väldigt fin. den såg ut att va polerad när vi kom dit. och att det är bättre att väga mer när det är dåligt fästa borde väl ni kunna räkna ut själva. mer vikt=mer tryck på däcken, mer tryck på däcken= snabbare varma däck, varmare däck=bättre fäste! |
||||
Tycker inte det är lika självklart.... om vi antar att man kan öka 'trycket' på däcken med vingar på en gokart så visst kan man åka snabbare i kurvan. Men ökad vikt eller massa, hämmar acceleration ur kurvan, ökar bromssträckan och större kraft krävs att ändra riktning på ekipaget ex i ingången i kurvan. Frågan är om nackdelarna med ökad massa ovan minskar då friktionen på banan minskar (ex vid regn). Ofta lägger formelbilar med vingar på mer vinge då men jag tror en vinglös bil alltid kör snabbare med mindre vikt vid ex regn än med mer vikt och i övrigt samma förutsättningar... _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
Ungefär samma här.. Jag väger ca.65kg och Josen 100kg. Vi var och körde på Majorna här i Göteborg där underlaget är lackad betong. Vi kör väl ung. lika "bra" (kart & bil) bägge två skulle jag tro. Han satte lite bättre tider än mig (om man bortser från att köra rätt in i en däcktrave...som dessutom satt fast i golvet! ![]() ![]() Vi har kört på Majorna många gånger och jag upplever det som att man har bättre grepp om man väger lite mer. (ok, det finns ju dom som är lätta och verkligen KAN köra kart, men de e ju en annan sak. Eller... På torr utomhusbana så har han däremot inte så mycket att sätta emot. /Jonas _________________ Jonas Christensen NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB NA NC NB 106 Rallye x 2 |
||||
Frågan är om nackdelarna med ökad massa ovan minskar då friktionen på banan minskar (ex vid regn). Ofta lägger formelbilar med vingar på mer vinge då men jag tror en vinglös bil alltid kör snabbare med mindre vikt vid ex regn än med mer vikt och i övrigt samma förutsättningar...[/quote]
för det första så kan ja säga att det har ALDRIG och kommer ALDRIG att regna inne på race town iom att det är en inomhusbana. och för er som börjar diskutera andra banor kan lika gärna lägga ner för om ni går tillbaks till första inlägget så är det om vikten har någon betydelse på rave town och ingen annanstans!! tack för mej, hej |
||||
Tycker inte alls att tråden är racetown-specifik! Bara för att trådskaparen skulle köra på just racetown denna gången så finns det faktiskt fler banor att köra på i landet ![]() Diskussioner om viktens påverkan förs på alla gocart-hallar i Sverige. Och det är alltid vi lite tyngre som ältar ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
tråden i detta fall är spesefik men sen att det är en väldigt intressant fråga de är ju en annan sak. men men fortsätt diskutera ni men ja kommer inte att bevaka nått mer här iaf. ciao från mej |
||||
Helt rätt tänkt superMOG! Ökad vikt ger visserligen högre friktion i däcken men eftersom det är större massa som skall ändra riktning/accelerera/bromsa så förlorar man hela fördelen av den ökade friktionen i däcken plus lite till. om vi jämför med en vinge som genererar downforce så adderar den ingen extra massa, utan man får bara fördelen av högre friktion i däcken=bättre grepp. Visserligen lite ökat luftmotstånd i höga farter, men det är en annan sak..... _________________ Oscar Ling |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 12 besök senaste veckan (15326 totalt) |