| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
280mm 4x100 skivor passande BMW E30, sen flytta ut oken!?
|
1, 2, 3 >> 10182 besök totalt |
|
Hej! Jag har mailat en del med en kille på www.koed.dk för jag såg att de säljer Wilwood 280mm 4x100 bromskit till BMW E30 typ 320/325 ej M3. Jag frågade om man inte kunde köpa skivorna lösa!? och det kunde man. Men de har inget artikelnr och finns ej med på hemsidan... så man får kontakta någon på företaget så fixar han ordern manuellt. Tyvärr är skivorna saftigt dyra mot deras vanliga 260mm skivor.. så jag vet inte om jag är sugen... men någon här på rejsa kanske är det.. så därför ville jag meddela detta
De kostar 1366dkr st inkl moms.. blir drygt 1600 svenska kronor styck om jag inte är helt ute och cyklar.. Vanliga släta 260mm skivor kostar 210 svenska pengar där... så jag lutar nog åt dem istället.. Och så kan jag slänga upp dem i fräsen och slitsa till dem! Skulle det annars funka att använda de utflyttade orginaloken på 280mm skivor.. eller skulle man vara tvungen att ändra något på bromskraften fram/bak??
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
Jag jobbar på att försöka få fram ett skivkit fram till E30 som ska passa med 15". Originalokens konstruktion är inte de mest lämpade för bankörning så ev blir det något annat ok. Med bra belägg så är det nog inget större fel på bromskraftens fördelning med skivor i originalstorlek. Största fördelen, som jag ser det, med en större skiva är bättre termisk kapacitet (och visst blir momentet större).
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
|
Re: 280mm 4x100 skivor passande BMW E30, sen flytta ut oken!
Brukar inte vara något problem med bromskraft fram och bak om du ökar på diametern en gnutta. Och originalok går att använda vidare. Fördelen är ( om du behöver på med små fälgar för besiktning etc) lätt kan montera bort en adapter, behöver inte lufta. Större diameter på skivorna med samma ok ger en bättre känsla i bromsarna, jämför när du vill ha bort en hårt sittande mutter med avseende på kort/lång hävarm. Finns nog flera lämpliga 280 skivor för betydligt mindre pengar om man letar lite. _________________ Roland Johansson |
||||||
Hej! Kanske var det dig jag mailade med för några dagar sen på Peab` och frågade massa om bromsar??? Jag kommer nog som sagt att satsa på de där C-tech XP8 beläggen du tipsade om! Men jag vet fortfarande inte om jag vill betala massor för dom 2 centimetrarna när jag sen kanske inte känner någon större skillnad.....!? Fram skivor i orginalstil på Koed kostar bara 210:-st.... Wilwood skivorna kostade som sakt 1600:- st.... Jag får ju fasen mer än två uppsättningar skivor runt om i 260mm för EN 280mm skivas pris... Smakar det så kostar det passar väl bra att säga här
Rolle: Vilka 280mm skivor är det du tänker på då? Finns det andra 4x100 skivor som passar rakt av med samma centrumdiameter och allt??? :attention _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
Har du helt och hållet dissat mitt tips om ATE Powerdiscs på Koed för knappat 400 kr st !? Dom skulle jag välja framför deras orginalmodell ( jag kör med dem idag...) !! _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Nej det har jag inte dissat! Men jag skulle tycka det var lite kul att ha slitsat skivor själv! Plus att jag då får samma slitsning fram som bak! (Ja det finns lite fåfänga med i bilden här, ska ju vara snyggt med) Är det nån som vet hur DJUPA slitsarna ska vara? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
Det innebär alltså att hjulbultarna ska passa "bolt on" väl !? Men, den lille skruven som håller skivan på plats i sitt exakta läge lär väl knappast passa....!? Hur löser man det tro !?
Finns för övrigt för 770 kr på Mekonomen..... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
går väl att lösa med två borr? annars räcker det väl att man har rätt centrumhål så fixeras den på plats. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Jag har ju försökt att luska som attan i frågan, och Stacke gör det ju också nu....men jag har inte lyckats komma fram till något konkret, har fått jättemånga tips likt ditt, alltså att det finns, men som sagt, inget konkret. Vet du med vilka skivor ( så stora som möjligt ) och ok detta skulle kunna fungera....!? om man väl hittar några skivor och ok som skulle passa bra måste man ju ändå ha en adapter mellan spindeln och oket, och det är inte nåt jag kan fixa med på egen hand tyvärr.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
|
Här finns ritningar till dom flesta skivor... Tillbringade ett antal timmar här för att hitta en lämplig skiva till min Miata....
http://www.brembo.com/CatalogOBrembo _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
|
Jag behöver en ganska annorlunda offset på mina skivor än vad man behöver till E30 så jag kommer att använda ventilerade skivor från E34 (utom V8orna) som är 302 x 22 mm ihop med de oken jag har idag som är breddade BMW 2002tii originalok.
Ser ut såhär i en E30 BBS-fälg. Blir 2-3 mm marginal mot fälgen vilket skall räcka enl expertisen här på rejsa. Kommer att behöva en spacer som centrerar skivan mot nav och i oket samt en adapterplatta att bulta fast oket i.
_________________ Rikard Ahlin |
||||||
Schysst alltså.... jag blir mer och mer sugen på större bromsar, men ger nog orginalgrejerna en chans först, med "rätt" förutsättningar.....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Du den där Brembo sidan var ju hur bra som helst!!!! TACKAR för den!
Nu är det bara att spana på då! Ska kolla Corrado M3 S40 skivor... Bara skivorna har ugnefär samma offset, inte för stort centrumhål och ungefär rätt tjocklek så borde det funka bra! Är det bara hålen som är fel.. kan man ju som M3Jonas sa, slänga upp skivorna i delninsdockan/bordet och borra nya hål som passar 4x100. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
Jag har spanat lite på ritningarna nu, och kommit fram till att de där Corrado skivorna borde passa om man ökar centrumhålet från 65 till 66mm och så får man nog svarva upp den lite i hålutrymmet på baksidan...
Det skiljer och lite i offset.. men det kan man ju ändå kompensera när man tillverkar adapterplattor... [/img]
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
jag har jaguar 300mms skivor på min e30, har fått spacera ut skivan några millimeter för att styrleden ska gå fritt samt göra en navstyrning. Till dem har jag 4 kolvs brembo ok. Ett tips är nog att försöka använda m3 oken eftersom de inte kräven en fälg med lika mycket rum. Nu får jag köra med Compomotive hjul, typ de enda vettiga fäglarna jag hittade med rum för 4 kolvsok.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Testade du med Brembo oken (=Seat Cupra R oken?) och någon skiva tillsammans med 15 tumsfälgarna? _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 10182 besök totalt |