| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rektangulärt aluminiumrör
|
4166 besök totalt |
|
Kolla här: http://www.alutrade.se/ . Det finns 50x30x1,5. Blir ju nästan rätt... (47x27)
_________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
|
Mät omkretsen på "dina" rör, ta ett runt rör med samma omkrets, massera det (kläm ihop) tills det får samma form som du vill ha.
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
|
tillverka en konisk plunsch(stavning
) som du pressar in i röret.
ta en 23mm rundstång och klyv. lägg sedan in en kil mellan delarna till önskad bredd. gör plunschen bredare i storändan än vad du behöver. röret vill gärna fjädra tillbaka ngt när man tar ur plunschen. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Har du testat detta nån gång med aluminium? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
jag har gjort båda insugen till speedstern just på detta sätt (alijumjum )
dom ser väl hela och fina ut. dessutom får man underbara övergångar från ovalt till runt med plunschmetoden _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Perfekt! Det var bara det jag vill få ur dig att du alltså hade gjort det på den metoden. De ser väl jättebra ut. Jag trodde de kom så men visar ju att det inte syntes att du hemmasmidit dem. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Har du nån bild på plunschen?
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
om du är för lat för att göra på Anders utmärkta sätt går det att klämma röret till rätt form i ett skruvstäd tex. Dock är det inte lika lätt att få flera exakt likadana rör som det är med plungemetoden. Men det funkade iaf på mitt insug.
_________________ Jonas Edling |
||||||
Jag tycker att röret inte vill bli en bra oval i skruvstädet, långsidorna vill gärna bukta in när man plattar till röret. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Blir några vändor i kyrkan för dig. Spricker det har man valt fel kvalite eller temperatur på materialet medans man bearbetar. Har (först oavsikgtligt) böjt och böjt tillbaka (avsiktligt) 'blötalu' alldeles för många gånger och 10 böjningar brukar det klara innan det lämnar in helt. Böjningarna sker i kallt tillstånd med maximalt våld, tillbaka sker lagom uppvärmt och långsammare. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rektangulärt aluminiumrör
|
4166 besök totalt |