| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avfasning av vevslängar
|
1481 besök totalt |
|
Avfasning av vevslängar
Jag håller på med ett motorbygge och har stött på lite problem... Motorn jag bygger är baserad på ett saab h-block och jag har tänkt använda mig av en 2,3vev från en saab långmotor. För att motorn ska gå runt med 2,3 veven krävs en hel del modifiering av både block och vev. I dagsläget har jag slipat ur blocket och svarvat vevev i princip så mycket som jag vågar, trots detta tar vevslängarna i kolvarna (lång slaglängd och korta stakar). För att behöva ta ur så lite som möjligt ur kolvarna tänkte jag fasa av vevslängarna, men frågar är bara hur? Först har jag tänkt göra det hela samtidigt som jag svarvade ner vevslängarna, men insåg snart att det inte skulle fungera då jag i så fall skulle svarva i vevens lagerlägen. Kan man fasa av vevslängarna med rondell? och går det i så fall att balansera veven efter en sådan behandling? _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||
|
Re: Avfasning av vevslängar
Balanseringsmässigt är det inga problem. Att svarva ned veven för mycket på sidorna om stakarna låter fel, men jag ser ju inte hur det ser ut. Kolvarna behöver bara en smal del som håller den från att vicka i loppet, så rät mycket kan tas bort i den regionen du behöver. Problemet är om kolven är av tunt material och därför har en tjockare kant som förstärkning. Då kan det bli en försvagning, men det kan jag som sagt inte heller se här i forumet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re: Avfasning av vevslängar
ok! Vad det gäller svarvningen har jag svarvat ned slängarna så pass mycket att ytan intill storändens lageryta (dvs 180° från slängen) ligger ca 3 mm ovanför lagerytan. (Helst skulle jag ju bara vilja ta av slängen och inte ytan intill lagerytan, men då får man va förbaskat snabb med vevandet på svarven ) Ska se om jag ev kan knäppa några bilder på hur det ser ut under kvällen.
Nu har jag visserligen inte rätt kolvar i än, så jag vet inte exakt hur det kommer bli, men i dagsläget tar vevslängarna i både kolvens "mantel" och ingjutningen av kolvbulten... _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||
|
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
|
Re: vevsläng
Jag skulle rekomendera att låta det vara som det är nu. Det bästa är att ha längre stakar och uppflyttad kolvbult, både ur frigångs och geometrisk synvinkel. Om nu det förefaller bli för lite material kvar på kolvarna under kolvbulten vid bearbetning. Korta stakar och höga varv ställer högre krav i den regionen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Avfasning av vevslängar
|
1481 besök totalt |