Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Titanshims mellan bromsbelägg / kolvar
1814 besök totalt
Staffo
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 84


Trådstartare
Titanshims mellan bromsbelägg / kolvar

Vad tror den samlade expretisen om titanshims mellan bromsbeläggen och kolvarna? Bortkastade pengar/ (energi om man gör dem själv) eller ger det bättre bromsar? Någon som testat?

Länk: http://rennstore.com/page/ius7/Most_popular_items.html

_________________
Kristoffer Böök
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag tror att du bara kan uppleva förbättring om du har problem med kokande bromsvätska. Åker du 996/997 så har jag attans svårt att tro att du skulle ha sådana problem. Och om man nu verkligen råkar ha sådana problem så finns det nog andra materialval än titan som funkar bättre, t.ex ngt från Brandenburger Isoliertechnik.

_________________
Pär Hylander
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



titan blir mer korrosivt desto mer temperaturen ökar..

det jag menar är om det vore trisst om dyra, för dyra var de, titanplattor börjar korrodera och förstörs.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Staffo
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 84


Trådstartare
LuddeR skrev:
titan blir mer korrosivt desto mer temperaturen ökar..

det jag menar är om det vore trisst om dyra, för dyra var de, titanplattor börjar korrodera och förstörs.


Hade inte tänkt köpa färdig, utan trådgnista från 1 mm plåt, så kostnaden hade endast varit plåten. (Har en gnist på jobbet) Trodde att titan var mkt beständigt mot korrosion då det används inom många områden där detta har hög prioritet. Man lär så länge man lever. Tack för info.

_________________
Kristoffer Böök
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jo det är s.k passivt material.. det bildar lixom aluminium en yta av titanoxid. som skyddar myt korrosion..


men när temperaturen stiger så ökar korrosiviteten (komplicerat ord )

nu vet jag inte riktigt hur varmt det blir där, men säg att en skiva kan nå temperaturer på 600-700 grader och beläggen en bit under det. 300-400?

det är svårt att svara på hur korrosivt det kommer bli osv. men värt att tänka på..?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag tror inte det blir så varmt bakom beläggen.

_________________
Pär Hylander
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Pär Hylander skrev:
Jag tror inte det blir så varmt bakom beläggen.


jag satt och funderade på det efter jag postat . 300-400grader är det för mkt??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



LuddeR skrev:
Pär Hylander skrev:
Jag tror inte det blir så varmt bakom beläggen.


jag satt och funderade på det efter jag postat . 300-400grader är det för mkt??


Ähh, vet faktiskt inte, blev själv osäker på vad jag tror.

Tänkte att bromsvätska kokar ju långt innan dom temperaturerna, men ok bromsvätska t.ex RBF 600 har ju torr kokpunkt på 600 farenheit, vilket blir 316°C. Visserligen kokar den och andra vid lägre temperaturer om den blir lite fuktbemängd, men å andra sidan borde tempen sjunka en del del på vägen från baksidan av belägget innan det når själva bromsvätskan. (bromskolven är ju ofta ihålig och isolerar nog ganska bra)

Så jag får nog ta tillbaka det jag skrev och istället skriva att jag inte vet vad jag tror

_________________
Pär Hylander
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Pär Hylander skrev:


Tänkte att bromsvätska kokar ju långt innan dom temperaturerna, men ok bromsvätska t.ex RBF 600 har ju torr kokpunkt på 600 farenheit, vilket blir 316°C. Visserligen kokar den och andra vid lägre temperaturer om den blir lite fuktbemängd, men å andra sidan borde tempen sjunka en del del på vägen från baksidan av belägget innan det når själva bromsvätskan. (bromskolven är ju ofta ihålig och isolerar nog ganska bra)

Så jag får nog ta tillbaka det jag skrev och istället skriva att jag inte vet vad jag tror


många kolvar är ju "urborrade" (eller ihåliga kanske låter bättre) så att ytan mellan kolv och belägg inte är särsklit stor.
så värmeavledningen är inte så stor som den kunde ha varit..

hmm vad detta nu till för oss....

men torde in kokpunkten höjjas när man höjjer trycket dessutom?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11042



Jag tror att det är helt fel väg att gå.

om man har problem med kokande bromsvätska bör man istället lägga mödan på att lära sig bromsa riktigt eller byta till bättre bromsar.

om man p.g.a. nåt reglemente eller nåt inte FÅR byta bromsar eller lägga till kylkanaler, kanske schims kan vara ett sätt att tänja på gränserna.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Skruva banåkabil
Titanshims mellan bromsbelägg / kolvar
1814 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande