| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
LH 2.2
|
1 besök senaste veckan (8366 totalt) |
|
LH 2.2
har funderingar på vad som händer om jag bara byter pridare från bosch bruna (209cc) till röda (354cc) kommer den att drunkna i soppa? Enligt mitt vetande är det inte många som kan mappa lh 2.2, stämmer det? Vad kan man pilla med i lh 2.2, och vad behöver man för att pilla i det? Uppdatera till 2.4? nje... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
|
Byter du till större spridare kommer du få mer sås, boxen är ju lyckligt ovetande om vad du hittar på med spridarna. Sena 2.2or har iof lambda, men knappast kapacitet att adaptera den skillnaden....
LH2.2 till Saabar har jag pillat en del med. Eftersom jag märkte att jag saknade tid att hjälpa alla som frågade om ditt-å-datt förändringar så la jag upp mitt egenutvecklade verktyg för att programmera om eprom-dumparna till systemet, finns att tanka hem på min hemsida. Har inte själv pillat med några Volvo-varianter, men vill minnas att när jag provade att öppna en dump så kom iaf huvudbränslemappen upp på ett vettigt sätt. För att kunna läsa/skriva eprom behöver du självklart en epromprogrammerare. _________________ Ragnar Burenius
|
||||||
kommer från en -88 och har lamda frågan är väll lite om hur dränkt den kommer att bli... Tanken är juh att köra med etanol , men fram tills att allt annat är klart kommer det nog att finns vanlig soppa i tanken (tills den byts ut...) och man vill juh inte fylla cylindrarna.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
|
Hej!
Det bästa är att bara byta till cca. 40% spridare och låta resten vara orört. Dvs. ingen högre bränsletryck, ingen justerbar BTR osv. Då sprutet har lambdasensor kommer den att kunna kompensera något även om spridare inte är exakt optimala. Dock kör sputet open-loop vid fullt spjäll (dvs. bryr sig inte om lambeda) så det är en fördel om spridare ligger på övre sidan av marginalen. Hellre lite fett vid fullast än lite magert. Detta brukar iofs. vara OK då sprutet kör något fell vid fullast ... runt 13,5:1. Jag kör min LH2.4 på E85 med 30% spridare. Den går lite magert på fullgas men det funkar tack vare E85's högre oktantal och inprogrammerade marginaler vid fullgas i sprutet. Att fiffla med bränsletrycket ger bara problem då det belastar pumpar (som brukar ha lite svårt med E85 i alla fall) och är ej repeterbart. Du vinner i stort sätt ingeting på att byta till 2.4 då din redan har lambda. 2.4 innehåller bara lite mer minne, kan logga felkoder osv. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Skulle tippa på att det kommer att fungera ganska bra om du byter till ungefär 40% större spridare och kör E85.
Har planer på att byta till större spridare på min fast inte byta bränsle till E85. Om jag gör detta kommer jag få mappa om bränslemappen. Om jag inte kör på varianten att öka arean på LMM lika mycket som jag ökade arean på spridarna. Jag har LH 2.2 med lambda styrning och elektronisk laddtrycksreglering (karnske finns på alla iofs). Det jag också skulle vara intresserad av att ändra på är min laddtrycksvakt på 0.9 bar men den är jag hyffsat övertygad om att den sitter i tändboxen. Samma sak med laddtryckstyrningen som jag tror sitter i den boxen också. Tändboxen har inte ett löst chip som bränsleboxen har. Det som är trist att en sida som verkar ha varit rätt bra verkar ligga nere på obestämd framtid. http://www.scotsglen.com/saab/ecu/in Vad för epromprogrammerare bör man köpa? Känns dumt att köpa någon onödigt dyr då jag bara ska ha den till motorstyrningen. Har planer på att se över möjligheterna i vinter då mina spridare väldigt snabbt blir försmå när laddtrycket stiger lite
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
Inget Saab använde iaf.
Den var väl sådär. De hade ingen koll på vart i mjukvaran mappar osv låg iaf. Men ambitionen var ju trevlig!
I Saab-systemen (och de volvo jag tittat i) sitter 2732-kretsar. Jag köpte en billig epromprogrammerare från USTR.net som fungerade hyffsat, tills den gick sönder. Kvaliteten verkade överlag vara lite sisådär, och mjukvaran var ganska grovt utformad. Finns förhoppningsvis bättre alternativ. _________________ Ragnar Burenius
|
||||||
Vi har funderingar på en K-jet pump, för den har naturligt högre tryck. en i baken, och en framme mot catchtank. LH2.4 är inget alternativ enligt mig... då kan jag lika gärna fundera på vems/ms ungefär lika mycket jobb i montering...(tror jag iaf )
_________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Tycker personligen att det är oändligt mycket enklare att koppla in ett vanligt Bosch styrsystem i en helt annan bil. Brukar ju bara vara några kablar. Iofs har jag ingen jättekoll på skillnaderna mellan 2.2 och 2.4. Är betydligt mera jobb att ställa sig och göra en ny kabelhärva med kontakter etc till ett eftermarknadssprut. Om man nu kan använda orginalhärvan
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Min erfarenhet av att koppla in MS på en bil med Motronic (Peugeot 205 GTi) är väldigt positiv. Det som jag behövde göras på den (årsmod -89 och nyare):
Byta spjälllägesgivare Koppla om ett stift på ett relä så det går till jord istället för 12V Koppla in en insugstempgivare (går att använda kabeln till insugstempgivaren som sitter i LMM:en original) Slakta en gammal motronic-styrbox och använda den lådan till MS OBS! Ingen kabeldragning (Kanske nåt mer som jag glömt) Tändningen har jag inte tagit med här men den styrs ju inte av LH2.2 ändå vad jag vet eller? Nu kanske det inte alls är likt på LH men om man trimmar och grejar är det riktigt kul och lärorikt att installera ett sprut och känna hur bilen går bättre och bättre när man grejar med alla inställningar och bränslemappen. Mycket bra projekt till rimliga pengar! _________________ Erik Abrahamsson Opel Manta -74 |
||||||
|
Mappning LH2.2
Jag har en hel del information om bränslet på LH 2.2 av 88 års modell. Det finns två bränslemappar i det systemet som ligger på olika adresser i mjukvaran. På mitt LH 2.2 så spänningsdelade jag signalen från luftmassamätaren för att min maxeffekt skulle ligga på översta lastlinjen i sprutet. Vad är det för modell på LH 2.2 som har laddtrycksstyrning. Jag har för mig att det är EZK boxen som sköter det på volvo i alla fall. Har man en EZK tändning så kan man lura maxladdtryckspunkten med en Zenerdiod. Jag hade mycket god erfarenhet av mitt LH 2.2 och EZK som satt i min Opel. Med styrlådor från Volvo 480 och mjukvara från Sabb 900 av USA modell gav bilen 256 drivhjulshästar. MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||||||
|
Hmm...hade Volvo laddtrycksstyrning på 88:or öht?
EZK satt på sugismodeller med K-Jet (B230E). Jag har för mig att turbomodeller har LH för både soppa och gnista och fast laddtrycksstyrning (dvs. fjädern bestämmer laddtrycket). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re: Mappning LH2.2
Mina grejer kommer ifrån en Volvo 480 turbo -88. Vad jag vet sitter det samma prylar i 440 turbo. Senere årsmodeller har även ett diagnosurtag ska vara enda skillnaden. Tändboxen heter EZ 210K och har laddtrycksstyrning. Har en extrauppsättning boxar att labba med så mer information är nyttigt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re: Mappning LH2.2
Hmm.. hur menar du då? Har du tagit hänsyn till att huvudmappen ligger utspridd på två ställen som ska "slås ihop" på lite kul sätt för att man ska få fram den korrekt? Edit: Appropå bromsningar, här är en på en bil som fortfarande har original luftmassemätare osv. Enda soppaförändringen är större spridare och annan programvara. Tyvärr satte lite hårdvara begränsningarna, men visst går det hämta effekt med LH2.2 mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||||
|
om dubbla bränslemappar har jag läst om förut..
beep beep, lh system på volvo har olika varianter av ezk tändning.. dock inte samma som på b320e. det jag undrar är hur bränslekurvan ser ut ovanför varvstopp.. jag funderade på om det slutade ge soppa. men kom fram till att det måste öka på nått vis?? men hur. vad händer om jag lurar tändsystemet och varvar över 6000rpm? edit: på volvo rödblocok har man inte haft nån laddtryckssytning förutom turbopluss, men det var ett separatsystem.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Äntligen kom chip brännaren.
Har läst ner två olika LH2.2 eprom samt 2st EZK eprom. LH2.2 ifrån 480 turbo verkar vara i princip kompatibel med det som sitter i Saabarna. Det mesta ser vettigt ut förutom varvstoppet som saknas. Dock skiljer det lite mellan olika boxnummer vilket är lite knepigt. Har kört lite disassembler på tändboxen men mapparna verkar inte vara uppbyggda på riktigt samma sätt som Motronicen. Var snack om att en person skulle lägga ut lite specifikationer på det som sitter i 480:n men det verkar vara mest snack. Vet i princip det jag vill veta i dagsläget förutom vart laddtrycksvakten befinner sig. Samt exakta platser för mapparna i LH 2.2. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Andreas> Kul! Vad blev det för modell på programmeraren?
Vad får du för värde på varvstoppet om du läser in det i mitt saabprogram? Vad får du för värde på "control constant"? Ligger verkligen laddtrycksvakten i LH-systemet? Iaf på saabarna så har inte LH någon som helst koll på laddtryck etc. _________________ Ragnar Burenius
|
||||||
Köpte en Willem eprom programmer 4.0 härifrån http://www.willem.org/catalog/ På varvstoppet får jag värde 0. Control constant blir 1.74 eller 1.31 beroende på vilken fil jag använder mig av. Har läst ut 2 st boxar som jag har liggandes. Har en till men den är sannorlikt identisk med den jag redan har läst (samma Boschnummer). Laddtrycksvakten ligger i Borsch EZ 210K boxen som sköter tändningen och laddtrycket. I den finns det en mappsensor som används till laddtrycksstyrningen. Boxarna utbyter vissa data med varandra men jag antar att laddtrycksvakten återfinns i tändboxen. Saabarna har ju ett annat tändsystem så där blir det ju lite annorlunda. Vissa påstår att laddtrycksvakten går på LMM signalen men det tror jag inte stämmer. Då man kan byta ut en resistor i tändboxen och på så sätt flytta hela laddtryckskurvan uppåt. Detta flyttar även laddtrycksvakten så den borde ju inte vara annat än en map med maxvärden alternativt ett maxvärde. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
LH 2.2
|
1 besök senaste veckan (8366 totalt) |