Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 39023 besök totalt |
Måste vara en grym upplevelse att äntligen få känna på den med den nya motorn efter allt jobb.
Du har kanske inte kört så mycket än, men hur verkar det med växellådan? Håller den? _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
Visst känns det bra, särlig om vi hinner med en bankörning till före sesongen är slut!
![]() Än så länge har jag inte märkt nogon problem med lådan, men vi får vel ge den några fler mil före vi vet säkert.. ![]() Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
Man är vel galen på nogot sätt.
![]() ![]() Vi har svetsat servostyrslangen, svetsat i lambasonden, mekat en hel masse för att få i hop bakre del av avgassystemet. Borde egentligen bockat nytt, men ville ha det på i dag, så slägga och hammer samt krative lösninger gör att det hänger på så där... Kapat hål i spoileren för lufting av oljekylaren, bytt olja och filter, men icke minst brukt masse tid på att finna årsaken till att motorn gick så ojamt. Kom på sporet då jag så att den gikk något bättre med mindre stift-gap. Åpnet fördelaren, och va hittade man där; jo, ingen kolstift kvar, däremot massor av sot och kolrestar. Plundrade min gammelmotor, och sen går den som en raket! ![]() ![]() Nu kallar sängen i en timme och 45 min, sen skal Micke hämtas före vi åkar på bankörning. Info om hur det gick kommer senare.... hoppas jag.. Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
|
Tackar för trevliga kommentarer.
![]() ![]() Ja, det var liiite tungt att dra i gång min egen motor kl. 05:50, men sen var det ingen problem! ![]() Det var en gambling att dra i väg på banåka förste dagen bilen vat körbar, men vet ni va, den gick som en klokka hela dagen, utan minsta problem. Har körd sexti mil i dag varav 15 mil banåka, utan några som helst problem, otroligt!! ![]() Började lite försiktig på Sviestad, och kollade ofta olja och vatten + vattentemp via håndspåleggmetoden, inget problem alls. Som du sa Krille, så värkar det som om dom her motorna klarer sig bra med hensyn till kylningen. Tenkte att hella i en flaska med reningsmedel i kylvattnet i morgon, före jag går på med glycolblandingen. Någon som har något annat än bra ärfarenhet av det, så sej helst till i kväll eller i morgon förmiddag, i fall det skulla vara några problem med pakninger etc. som inte klarar av reningsmedlet. ![]() Som du sa för länge sen Krille, dom drar bra i aksellerasjonen, dom här motorne! Ca. åtte sekunder fra 50 till 150 km, vel och merke bara en mätning... På Sviestad ble det flere runder på 1.13.5, som i alla fall jag är mycket nöjd med. Körde långlopp her i fjol, och då ble besta tiden för oss 1.14.5, (Audi 80, SBK), så det känns jo bra att slå det med en gatbil! ![]() Bromsvätskan var tydligen gammal, så den kokte på höger sida, så venter fram låste lenge för höger fram, inte helt ideeelt... Skal byta til racingvätska och kanskje lägga inn luftslanger.. Sen var det valg av bromsbelegg då, det är jo okontroversiellt, eller...? ![]() Skall vel inte ta full debatt här på tråden, men jag är tacksam för tips via PM, om någon har bra ideér för min kombinasjon vikt, motor, oroginalskivor, samt till gatbruk i tillegg.... Måste också seja att mitt opplegg med två Apple Racing äfter varandra gav en, etter min mening, mycket djup och fin ljud, utan att vara för hög till vanlig åkande. Har jo ingen diffspärr, men tyckte inte det var nogot större problem. Bara att retta opp rattet lite och sen ge järnet, men vi får se va tiden bringer... (Det låter lite där bak) I morgon blir det "Nactburgring" med Stockholmsektionen. Jan ![]() PS; hoppas ni har kul med att lesa min norsk-svenska..! ![]() PS2; bilder från dagen kommer snart. _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
Jag kan bara säga att motorn verkligen är grym. Den drar som ett jä_la ånglok hela tiden och motor
typen passar grymt bra i en E28. När vi nu har smiskat bilen på Sviesta så känner man att alla timmar vi lagt ned i garaget verkligen var värt jobbet. Och ett STORT tack till Jan. ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Hedlund Bmw E28-85 |
Att skruva motor måste väl vara perfekt terapi för en dålig mage.....!
![]() Var ute och körde lite nattorientering med BMW-klubbens Stockholmsektion i kväll. Kult upplägg med poster långs stans lite mer ukända strök. Kallt var det dock... ![]() Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
|
Mantorp mm.
Hej igen! ![]() ![]() Har varit hos Hansen Racing och bockat ett nytt avgasrör, då det gamla satt snätt. Nu funkar det mycket bättre. Sedan holdt jag på i timmesvis med att montera en Willwood bromsreduceringsventil. Monterade först fel, då jag först trodde att inngående till ABS'n var fördelad på fram och bak. Det var det inte, visade det sig när bara ett framhjul låste... ![]() Annars har det mest roliga varit att montera en grotesk vinga på bakluckan. ![]() ![]() På banan gick bilen som en raket. Tog tiden med vanliga klockan, då man jo inte får ha laptimer.., och det blev ca. 1:40 till 1:41 i varvtider, som jag är nöjd med. Blev slagit av Brorsons M3 CSL med bra margin och den röda E34 M5án, men det får man ta med et ![]() ![]() Nå frågar ni säkert; bilder... Ja det kommer snart. Jeppe fixar. Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
Kul att grejorna fortfarande håller, men framför allt sitter kvar
![]() Jag såg en bild på hur du poserade med vingen framför en fotograf. Det blir väl ett reportage någonstans inom kort ![]() Eldsprutandet från det gamla originalsystemet saknade vi dock ![]() _________________ BMW MC-klubben |
Hej Hobbe!
Ja, otroligt att gamla bilen håller i hop... om du abonnerar på Bilsport, så fins det nog något att lesa om en stund. ![]() Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
Hej igen
![]() Har väl inte skrivit her på en stund, långt mindre lagt inn några bilder, (kommer nån dag) men jag har i alla fall mekat lite här och var på gamla Beamer'n. ![]() Får väl börja med det sista först. Var på Gelleråsen med Sportklubben 1 juli, och det var jo kul... en stund/ fyra varv ![]() ![]() Tack och lov så fick vi motorn i gång igen, och den funkade bra ![]() För dom som har intresse, sista förbättringar: * Bytt fjederben med länkarmar fram, då dom gamla "tallrikarna"var lite rostiga och jag kom över ett par på skroten som var nästan nya, med länkarmar och det hela. Även om det var nya bussningar, så köpte jag ett par övre länkarmsbussningar från Australien. I polyteran, och efter sigande bra saker. http://www.gruntsbushings.com/bmw.ht * Carboteck XP-8 klossar också bak, då mina gamla Green Stuff gick från nästan hela till 2mm på 18 mil banåka på Mantorp ![]() * Bromskylnings-slanger båda fram och bak. Kapat bort 70% av bromsköldarna. * Varvstoppet på 6200 är borta tack vara kopling till speedometer. Nå varvar den till 7500 ![]() * Monterat inn oljetrycks- och oljetämpmätare. * Större hål sagat till olekylare. * Bytt kamkjedjestrammare * Klippat till aluminiumsplata mellan luftfilter och motor, så den suger mer kall-luft. * Monterat ett säkerhetsbälte till, så det blir fyrpunkts. Gamla stolen funker främdeles.. * Lite divärse underredsbehandling och lätt rostputsning några få platser. Vill jo ta vara på gamlingen ![]() *Micke hjalp mig att svetsa på fyra M8 bolter under bilen, och Per kapade ut och plastade dälvis klart min nya "planka" eller splitter om ni vil. Måste jo få lite balans till vingen där bak, och så tycker jag det så kul att experimentera lite med luft. Sånn här saker finn jo att köpa till nyare bilar, men till E-28 är det själv-snickeri som gäller ![]() * Bytt lister rundt bak-fönstret så det blir fint och kromat igen. ![]() Det var det jag kommer i håg för nu, vi sees på gatan eller på Kinnekulle. Jan _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
Kul att se att det går framåt Jan.
Nu verkar den ju vara i bra form inför två dagars körning på Kinnekulle! _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
Hej Jan!
Trevligt att du hittat p-bussningar till framvagnen ![]() ![]() Ha det! _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 39023 besök totalt |