Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
39023 besök totalt
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Nestan klart... Har i kväll och lite på lördagen, så med lite tur...

Jan

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Måste vara en grym upplevelse att äntligen få känna på den med den nya motorn efter allt jobb.
Du har kanske inte kört så mycket än, men hur verkar det med växellådan? Håller den?

Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Visst känns det bra, särlig om vi hinner med en bankörning till före sesongen är slut!

Än så länge har jag inte märkt nogon problem med lådan, men vi får vel ge den några fler mil före vi vet säkert..

Jan

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Man är vel galen på nogot sätt. Klokkon är nå 04:00 och jag skall opp kl. 06:00 för att åka på bankörning på Sviestad. Jag hadde bestemd mig för att göra allt som var möjligt för att hinna med en sista bankörning i år. Har mekat 14 timmar i strekk nu för att bli klar. Micke hjalp mig också tidligare i dag.

Vi har svetsat servostyrslangen, svetsat i lambasonden, mekat en hel masse för att få i hop bakre del av avgassystemet. Borde egentligen bockat nytt, men ville ha det på i dag, så slägga och hammer samt krative lösninger gör att det hänger på så där...

Kapat hål i spoileren för lufting av oljekylaren, bytt olja och filter, men icke minst brukt masse tid på att finna årsaken till att motorn gick så ojamt. Kom på sporet då jag så att den gikk något bättre med mindre stift-gap. Åpnet fördelaren, och va hittade man där; jo, ingen kolstift kvar, däremot massor av sot och kolrestar. Plundrade min gammelmotor, och sen går den som en raket!

Nu kallar sängen i en timme och 45 min, sen skal Micke hämtas före vi åkar på bankörning. Info om hur det gick kommer senare.... hoppas jag..

Jan

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Vad bra att du hittade felet Jan!
Lycka till idag då

Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Den gick fint bilen din...!! och lät riktigt trevligt också...

Racern:
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tackar för trevliga kommentarer. Nå skulle vi också ha sett din bil Martin..., med det kommer fler sesonger.. Krille är jag säker på att se till våren i någon rejsbil, eller hur?

Ja, det var liiite tungt att dra i gång min egen motor kl. 05:50, men sen var det ingen problem!

Det var en gambling att dra i väg på banåka förste dagen bilen vat körbar, men vet ni va, den gick som en klokka hela dagen, utan minsta problem. Har körd sexti mil i dag varav 15 mil banåka, utan några som helst problem, otroligt!! Mest tack vara sjefmekaniker Micke!!

Började lite försiktig på Sviestad, och kollade ofta olja och vatten + vattentemp via håndspåleggmetoden, inget problem alls. Som du sa Krille, så värkar det som om dom her motorna klarer sig bra med hensyn till kylningen. Tenkte att hella i en flaska med reningsmedel i kylvattnet i morgon, före jag går på med glycolblandingen. Någon som har något annat än bra ärfarenhet av det, så sej helst till i kväll eller i morgon förmiddag, i fall det skulla vara några problem med pakninger etc. som inte klarar av reningsmedlet.

Som du sa för länge sen Krille, dom drar bra i aksellerasjonen, dom här motorne! Ca. åtte sekunder fra 50 till 150 km, vel och merke bara en mätning...

På Sviestad ble det flere runder på 1.13.5, som i alla fall jag är mycket nöjd med. Körde långlopp her i fjol, och då ble besta tiden för oss 1.14.5, (Audi 80, SBK), så det känns jo bra att slå det med en gatbil!

Bromsvätskan var tydligen gammal, så den kokte på höger sida, så venter fram låste lenge för höger fram, inte helt ideeelt... Skal byta til racingvätska och kanskje lägga inn luftslanger.. Sen var det valg av bromsbelegg då, det är jo okontroversiellt, eller...? Har körd med originalskiver rundt om, samt Greenstuff, som har funkat hyfsat till nå, men det värkar som det blev lite vel mycket med nya hastigheterna i dag... Tycker om den låga ofjädrade vikten av originalutstyret, så så länge jag får stopp på mostret med det, bekymrer det mig inte att jag måste tråkke lite hårdare, längre och med mindre gefühl än storskivorna kan ge.

Skall vel inte ta full debatt här på tråden, men jag är tacksam för tips via PM, om någon har bra ideér för min kombinasjon vikt, motor, oroginalskivor, samt till gatbruk i tillegg....

Måste också seja att mitt opplegg med två Apple Racing äfter varandra gav en, etter min mening, mycket djup och fin ljud, utan att vara för hög till vanlig åkande.

Har jo ingen diffspärr, men tyckte inte det var nogot större problem. Bara att retta opp rattet lite och sen ge järnet, men vi får se va tiden bringer... (Det låter lite där bak)

I morgon blir det "Nactburgring" med Stockholmsektionen.

Jan

PS; hoppas ni har kul med att lesa min norsk-svenska..!

PS2; bilder från dagen kommer snart.

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Jan,

Kontakta PEAN så hjälper Stacke dig med skivor och belägg.
Bra priser till BMW SC medlemmar då Stacke själv är medlem

Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tack för tips Hobbe!

Jan

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
micke.h
tumba
Här sen Jul 2004

Jag kan bara säga att motorn verkligen är grym. Den drar som ett jä_la ånglok hela tiden och motor
typen passar grymt bra i en E28. När vi nu har smiskat bilen på Sviesta så känner man att alla
timmar vi lagt ned i garaget verkligen var värt jobbet. Och ett STORT tack till Jan. thumbs up

Bmw E28-85
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

Kul o läsa att allt gott vägen... thumbs up

Själv sitter jag här med magsår, och jag ska börja skruva med min motor veckan som kommer...*suck*

Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Att skruva motor måste väl vara perfekt terapi för en dålig mage.....!

Var ute och körde lite nattorientering med BMW-klubbens Stockholmsektion i kväll. Kult upplägg med poster långs stans lite mer ukända strök. Kallt var det dock...

Jan

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Gött mos Jan thumbs up

Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Jan bad mig lägga upp lite bilder från Sviestad.

Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Mantorp mm.

Hej igen! Har varit en lång vinter då det inte har hänt så mycket, men siste månaden har det tagit fart igen, då det närmade sig Mantorp med BMW Sport Club.

Har varit hos Hansen Racing och bockat ett nytt avgasrör, då det gamla satt snätt. Nu funkar det mycket bättre. Sedan holdt jag på i timmesvis med att montera en Willwood bromsreduceringsventil. Monterade först fel, då jag först trodde att inngående till ABS'n var fördelad på fram och bak. Det var det inte, visade det sig när bara ett framhjul låste... Sedan forstod jag att det var koplad diagonalt, som i och för sig är logisk bara man tänkar sig om.. Koplat om, och nå funkar det perfekt. Gjorde rakt i mot vad alla sa, och monterade reduceringen på frambromsarna, då jag önskade mer effekt bak, och det funkade bra. Cluet är tydligen att bilärna är lite olika, och du skal motera på dom hjulen där du får låsning först, i mitt fall på framhjulen, medans det ofta kan vara motsatsen på f. eks. E30.

Annars har det mest roliga varit att montera en grotesk vinga på bakluckan. Jag har ingen diffspärr och får prova kompensera på annat sätt.. Köpte en bagagnat vinge som jag tycker har bra profil, och lagade lite pappmallar före jag blev nöjd. Sedan lämnad till vattenskäring och monterad. I och med att det blir mycket belastning, så blev fästarna satt på balkarna i bakluckan, som sedan blev fyllda med fugeskum för att göra det hela stadigare. Funkade stabilt och fint på Mantortorp, där det blev 205 km/t på rakan

På banan gick bilen som en raket. Tog tiden med vanliga klockan, då man jo inte får ha laptimer.., och det blev ca. 1:40 till 1:41 i varvtider, som jag är nöjd med. Blev slagit av Brorsons M3 CSL med bra margin och den röda E34 M5án, men det får man ta med et . Säkert andra som var mycket snabbare, men dom körde jag tyvärr inte emot på mina varv. Kul i alla fall att en 20 år gammal E28 endå hänger med. Tack till alla som har bidragit med mek-hjälp och tips för att göra detta till min bästa bandag någonsinn

Nå frågar ni säkert; bilder... Ja det kommer snart. Jeppe fixar.

Jan

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Kul att grejorna fortfarande håller, men framför allt sitter kvar
Jag såg en bild på hur du poserade med vingen framför en fotograf.
Det blir väl ett reportage någonstans inom kort

Eldsprutandet från det gamla originalsystemet saknade vi dock

Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hej Hobbe!

Ja, otroligt att gamla bilen håller i hop... om du abonnerar på Bilsport, så fins det nog något att lesa om en stund.

Jan

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hej igen

Har väl inte skrivit her på en stund, långt mindre lagt inn några bilder, (kommer nån dag) men jag har i alla fall mekat lite här och var på gamla Beamer'n.

Får väl börja med det sista först. Var på Gelleråsen med Sportklubben 1 juli, och det var jo kul... en stund/ fyra varv Richard Göransson fick köra dom första varven, då jag sto först i kön. DET gick jo undan så inn i h... Man ser jo att det finns dom som satsar hårdare än man törs själv. Han tyckte bilen gick fint, tills backhjulen låste noe ordentlig i ca. 140 knyck opp mot Ejes kurva, och vi dro ut på gräset i bra fart. Ingen skada på bilen häldigvis, utan att vi såg vid närmare koll att fläktremmen var av, och vattenslangen till kylaren var revnet på langs, därför låsningen av bakhjulen, då allt vatten kom ut på en gång. Så var det några närvöse timmar med mek, och jag visste inte om fläktremmen gick först, därefter kokning och vattenslang, eller omvändt. Vid första scenario ville jo sannolikt toppen vara delvis historia...

Tack och lov så fick vi motorn i gång igen, och den funkade bra STOR tack till killen från Karlskoga som låste upp hos Autoexperten och hämtade det jag behövde!!

För dom som har intresse, sista förbättringar:

* Bytt fjederben med länkarmar fram, då dom gamla "tallrikarna"var lite rostiga och jag kom över ett par på skroten som var nästan nya, med länkarmar och det hela. Även om det var nya bussningar, så köpte jag ett par övre länkarmsbussningar från Australien. I polyteran, och efter sigande bra saker. http://www.gruntsbushings.com/bmw.html Micke hjalp mig mycket med detta och annat, stor tack!! Hadde i övrigt olja i fjäderbenen rundt dämparen, då det ska ge bättre kylning.

* Carboteck XP-8 klossar också bak, då mina gamla Green Stuff gick från nästan hela till 2mm på 18 mil banåka på Mantorp Antagligen då bromsväntilen gjorde mer jobb för bakbromsarna än förut.

* Bromskylnings-slanger båda fram och bak. Kapat bort 70% av bromsköldarna.

* Varvstoppet på 6200 är borta tack vara kopling till speedometer. Nå varvar den till 7500

* Monterat inn oljetrycks- och oljetämpmätare.

* Större hål sagat till olekylare.

* Bytt kamkjedjestrammare

* Klippat till aluminiumsplata mellan luftfilter och motor, så den suger mer kall-luft.

* Monterat ett säkerhetsbälte till, så det blir fyrpunkts. Gamla stolen funker främdeles..

* Lite divärse underredsbehandling och lätt rostputsning några få platser. Vill jo ta vara på gamlingen

*Micke hjalp mig att svetsa på fyra M8 bolter under bilen, och Per kapade ut och plastade dälvis klart min nya "planka" eller splitter om ni vil. Måste jo få lite balans till vingen där bak, och så tycker jag det så kul att experimentera lite med luft. Sånn här saker finn jo att köpa till nyare bilar, men till E-28 är det själv-snickeri som gäller Den satt på på Gelleråsen i rå-utgävan, men hinner jag med så blir den lite snyggare till Kinnekulle.

* Bytt lister rundt bak-fönstret så det blir fint och kromat igen.

Det var det jag kommer i håg för nu, vi sees på gatan eller på Kinnekulle.

Jan

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jan Skj
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Lite bilder på nya och gamla bussninger:

Jaguar Sovereign-1996
Audi A4 Quattro-2005
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Kul att se att det går framåt Jan.

Nu verkar den ju vara i bra form inför två dagars körning på Kinnekulle!

linpaul
Motala
Här sen Maj 2005

Hej Jan!

Trevligt att du hittat p-bussningar till framvagnen thumbs up . Ska bli kul att ses på Kinnekulle! Jag kommer upp till Stockholm i veckan (tis-fre), vi kanske kan ses om du har tid? Ska eventuellt sälja min e28... kanske...

Ha det!

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 536i E28 -86 (3,6 ltr från E34M5)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
39023 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande