Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBOCup | << 1, 2 9354 besök totalt |
TurbOCupen bromsad i helgen!
Jaha i helgen var man i Eskilstuna och mappade bilen och i veckan har jag bytt spridare byggt nya ic-rör , kopplingar m.m Upp kl 0630, ut i bilen! Åkte över till en kamrat och krängde på hans vinterhjul i bak eftersom mina R-Däck inte funkar speciellt bra på bromsrullarna utan det spinner mest. Hans 225 vinter mackor funkar konstigt nog mycket bättre! Hos min kamrat upptäcker vi tyvärr att bilen läcker lite olja eller faktiskt mer än lite. Efter lite efterforskande kommer vi fram till att det antagligen är fästet på turbon som läcker i oljegenomföringen. Vi bestämmer oss för att det bör funka att köra ändå eftersom den bara läcker när trycket stiger ordentligt, och att inget allvarligt kan hända om vi har koll på oljenivån! På väg de 10milen till Eskilstuna är jag rädd att bilen helt plötsligt skall "ramla" av vägen! Faktiskt en speciell upplevelse att åka med olika dimension och däcktyp mellan fram och bak axel! Väl framme spände vi upp bilen i den "rullande landsvägen" och påbörjade bromsningen. Jag måste säga att man lider när man står bredvid och lyssnar på sin plågade motor som sliter för allt den är värd för att sin husse skall bli nöjd Well, Well slutresultatet vart bra och jag måste iallfall säga att jag är nöjd! Det som verkade sätta begränsningen den här gången var Wastegaten som inte orkade hålla emot över 5000varv men å andra sidan kanske det var lika bra i det här skedet då Sanden gärna ville att laddet skulle sjunka efter 5500 varv för att spara lite på motorn. Laddtrycket vid maxeffekten ligger på ca 1.15-1.20bar. Det sjuka är att jag har över 400hk från ca 4300varv till varvstoppet, vid växling hamnar jag mao perfekt på effektplatån(Bra för banåka) Däremot är jag ganska orolig för min växellådas hälsa då den har ett riktigt monstervrid att ta hand om när man tittar på siffrorna nedan! Max effekt vart 430Hk vid 5100varv och Max vrid vart 640NM vid 4500varv Helt okej va? Särskilt då det är på vanlig mack soppa mao inget fuskande med rejsbränsle här inte. Dom som har bromsat med Rejs-bränsle har oftast fått ett effekt lyft på ca 20-30%! Mer information, effektkurvor, bilder m.m kommer jag lägga upp på www.puppan.se inom kort! Mvh Puppan _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
Tack!!! Jag bromsade och mappade bilen på Vibyracing och det kostade 4000Kr om du är intresserad finns numret till dom på min sida. Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
Tack grabbar
Alltid kul med lite uppskattning '! Nu är www.puppan.se uppdaterad med diagram bilder och annat skoj för dom som tycker om sådant under "Aktuellt"... Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
ja jävlar... vridet är ju som i min maskin!
varvet också ungefär... niiiiice! vad har du för låda och bakaxel som orkar med allt vridet? har du kört någe på strippen med slicks? pallar den för det?.... vågar inte skriva för stort, det är ju ett svängarforum det här |
||
Tyvärr så är nog smärtgränsen redan nådd för den stackars lådan. jag måste nog införskaffa nån form av boostcontroller för att få ner vridet lite Men å andra sidan är det flera som tävlar med liknande motorer där lådan faktiskt hållt hela säsongen... Jag vill dock väldigt gärna att den skall hålla och min plånbok oxå.... Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
orginal Turbocuplåda och bakaxel allt i ett! Har inte provat strippen på "ballongdäck" eftersom 1: Jag tror inte det håller för det. 2: Jag tycker inte "ballongdäck" hör hemma på en allround bil som min! Däremot har jag kört strippen tidigare med R-däck men det är nog slut med strippen körningar för mig och mitt nya vrid Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
TurbOCup lådan skall vara lite starkare med tex starkare synkningar etc. Själva dreven vet jag dock inte om dom är starkare jag har hört ryktesvis att dom var sk "kulpeenade" från fabrik. Utväxlingen är samma! Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
oj oj! Såg din bil på En dag på racerbanan sist det begav sig, och den är mycket mycket mycket fin enligt mig
Helt rätt stuk hehe, att det dessutom var en TurbOCup bil gjorde den bara ännu häftigare. Hoppas man får se den i sommar igen! Mvh Danne _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||
Tack! Det är planen att den skall piskas lite på bana Mvh Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||
Grattis till en riktigt imponerande Superstage-tid!!! (1,24,84 med r-däck) Den är riktigt läcker din Porsche, helrätt stuk!
http://www.zatzy.com/showthread.php? När kan man se bilen live på bana? Du har inga nya bilder att uppdatera tråden med? Mvh Magnus _________________ Magnus Sandlund |
||
Ett stort grattis från mig! Underbart att du håller fanan så högt för våra gamla Fuskporschar. (Ja, jag läste att det var Gullabo som körde, men det är ju för fasen DU som har jobbat fram en bil som är så sanslöst snabb!) _________________ -- |
||
Hej! Jag har planer på att slänga på ett coil over-kit på din gamla bil nu under vintern Eftersom i stort sett samtliga bussningar i hjulupphängningen är helt söndertrasade tänkte jag byta ut dem samtidigt. Så jag tänkte passa på att höra med dig vad du kör med för bussningar på din cup? Jag har spanat in en främre bärarmsbussning från elephant racing samt en uppdaterad kulled från rennbay bland annat.. Men du kanske har andra tips?
På en skala från 1-10 hur mycket slit och arbete är det att dra ut torsionrören och slänga på coilovers? (Säg 1) Tack! Förresten - jag antar att cupen är avställd nu? Har du några planer för bilen under vintern? |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBOCup | << 1, 2 9354 besök totalt |