| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Film: En tysk 242 Grupp-A
|
3163 besök totalt |
|
Hittade denna på TPC. Tänkte att ni kanske ville se!
http://s55.yousendit.com/d.aspx?id=37OC16K3IXWNT1Q22MIFW02LIM ///ola Persson _________________ Ola Persson |
||||
|
Riktigt kul att se. Volvo gamla grupp-a bilar är riktigt fascinerande
lofa: Det finns ett par filmssnuttar från 85 tror jag det är, med 242:an. Finns nog att hitta på dom vanliga ställena, dvs odc mm. _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
jag har för mig jag har lagt upp några sådana filmer i just detta forum.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
_________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Det är väl samma bil som jag såg på Technoclassica i Essen i våras.
Volvos Grupp A bilar är riktiga klassiker och jag tror att de är mer populära utanför Sverige. Volvo hade ett team i Finland med två bilar i slutet av 80-talet men när BMW fick köra på en tum bredare slicks på sina M3:or så tyckte inte Volvo att det var lönt att satsa längre och drog sig ur mitt i säsongen
_________________ Sten Isaksson |
||||
Reglerna på den tiden var ett sammelsurium och konsekvens var väl inte ledstjärnan, men det låter underligt. Jag skulle gissa mkt på att det handlade om platsbrist i Volvon fall, där hade ju BMW tänkt till. Kan ju passa bra att skylle på reglerna...men vad vet jag.
Jag väljer medvetet att inte påpeka alla "små justeringar" som gjordes på dessa 240 för att gå snabbare runt en bana, men när vinkelslipen och svetsen går varm för att man "inte är nöjd med utgångsmaterialet" har man dragit detta med regeltolkning gaaaaaaanska långt. Vet dock inte om detta gällde de Finska vännerna, dock att andra hade sådant för sig.
|
||||
Hmmmm vore ju faktiskt intressant o veta vad dem gjorde
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
|
Kommer inte ihåg detaljerna men kan fråga Peggen vid tillfälle.
Dock var hans 240 "ngt annorlunda" efter att den kom tbx från en uthyrningssession... Kortfattat kan man nämna sektionerad front, breddade karosser osv osv... |
||||
Hehehe ok lite mindre massage dvs
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Det är ju mer än 15 år sen så mitt minne är nog inte så klart längre men det var nåt regelbråk och slutresultatet var i alla fall att volvoteamet lastade bilarna på trailern och åkte hem. Det var på Ahvenisto så det var troligen årets första tävling. Jag var så imponerad av trailern där man lastade bilarna i två våningar längst bak så jag hängde där och kollade så länge jag kunde. Det vore kul om nån kunde dokumentera Volvos tävlingsbilar och vad vore väl bättre än att börja med att klämma Peggen på det han vet. Peggen var ju en trogen gäst i Finland under BMW åren så honom tycker jag ju att jag känner.... _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Jag gjorde ett forskningearbete om dom här gamla godingar i skolan en gång, då vet ja att ja fann lite prat om just mindre regmässiga saker. Volvo lade ju ner även DTM satsningen året efter dom vann. det va väl bla. för att Tom Walkinshaw, som körde jaguar då, började prata om just att volvo fuskade? Kommer inte ihåg exakt va det handlade om men. Bilen va väl redan lite breddad bak även i det utförandet som den godkänd? Ironiskt att samme Tom sedan var med volvo i BTCC ett antal år efter hehe...
Min lärare Rolf Berglund hjälpte mig att ta kontakt med Bror Danielsson för att få lite information, tyvärr rann det ut i sanden. Jag besökte Bror ett par gånger, eftersom det inte är långt bort från mig, och han skulle fixa lite bilder osv från sin tid med 242:an i rallyskogen. Men han fick aldrig tid till det tyvärr. om någon sitter på mer självupplevd info än det som bjuds på div. hemsidor så får han/hon gärna förtälja tycker jag
_________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
![]() |
Bilder o videos
|
3163 besök totalt |