Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7930 besök totalt |
"Grupp A" länkarmar från e30m3performance.com?
Åsikter om dessa länkarmar? http://e30m3performance.com/installs Verkar det som en prisvärd investering? Killen verkar ju veta vad han snackar om. Fick underkänt på en spindelled igår och det vore ju lika bra då isf att ersätta hela länkarmarna med riktiga prylar, eller? _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
Lite lurigt det där med vad som SBP godkänner och inte. Jag besiktigade min 320is i tisdags och frågade en besiktningskille där om vad SBP skulle säga om jag nästa år kommer inrullandes med andra bromsar än BMW's egna (Porsche Boxter, Seat Cupra R, etc). Han sa att då bilen inte är helbilsgodkänd är det bara att bygga som man vill???!! ![]() _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||
Jag har kollat på att bygga såna till min bil. Tar ju lite tid men ger ju positiva effekter.
Tänk dock på att lagren kostar en bra slant så de kostar några tusenlappar per sidan innan man är klar. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
Jag byggde egna efter orginal DTM prylar gick på ca 20000:- med lager,
en nackdel är att man inte kan svänga spec. mycke. Har ca 2 varv mellan fulla rattutslag med 18" hjul ![]() _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Tyvärr är det beskedet helt uppåt väggarna. Helfordonsgodkännande eller inte, ändrar man i bromssystemet krävs egentligen ett nytt bromsprov från VTI (eller vad de nu kallar sig idag, de som gör/gjorde alla prover för svenskt typgodkönnande). Sedan är det en annan sak att alla besiktningsmän kanske inte vet detta eller bryr sig men det kan ju vara bra att veta hur det egentligen är. Samma sak gäller egentligen bärarmar som är hemgjorda eller som skiljer sig från original, men där är reglerna inte lika tydliga. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
ravagliam3:
Jag måste fråga, varför göra så frästa bärarmar(stag)? Samma funktion skulle man få med lite rör och ledlager. Ja vist vikten, men vikten skilnaden måste vara liten. och har man sän inte riktigt justa/optimerade stötdämpare så blir skilnaden noll. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag kan inte svara för Ulf. Men då jag också funderat på dessa bärarmar så kan jag ge min syn på det hela. Visst kan man göra som du säger med säkerligen samma resultat. Men... för min del som jobbar med alufräsning på heltid skulle det gå betydligt fortare och bli betydlig bättre resultat än om jag skulle ta fram bågfilen och svetsen. Alla är vi bra på olika saker. Men en bra anledning att göra det i fräst aluminium som Ulf har gjort, är att det va så det va 91-92. Motorsporthistoria och kultur på hög nivå ![]() ![]() |
||
Men orginal Alu länkarmarna då ? För dyra eller att dom inte går att trixa med ?
http://www.turnermotorsport.com/html _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Jag funderade på de men de kostar 2600:- st, så det får vänta ett tag för min del. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||
Det jag har läst mig till om dom är att dom flexar en del vid hårdare belastningar, typ bankörning ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Alubärarmarna flexar en del men har framförallt en benägenhet att gå av, tyvärr.
Men detta, att de går av, bryr man sig inte speciellt mkt om då man klassar in delar för prestandavinst på bana, man kan ju ändå byta efter varje race... ![]() Även Grp.A-kopiorna har jag fått veta att de är kännsliga ur samma hänseende och eftersom vi även vet att alu utmattas med tiden är det inte alltid en lyckad lösning på gat och långloppsbilar främst. Snyggt jobb var det dock. ![]() |
||
Fuling: Jag försöker bygga den som en DTM då duger det inte med några rörhögar
ang. stötdämparna så söker jag efter DTM magnesiumben fram, skall hämta äkta coiloverben bak från en DTM på onsdag. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
Ska man bygga nya bärarmar och skrota "bumerangkonceptet" så måste man bygga nya bakre fästen som Ulf Wiking gjort.
original bakre fästen tar bara upp sidokrafter och då funkar de. OK, jag kan läsa och enligt http://e30m3performance.com/installs _________________ Sten Isaksson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7930 besök totalt |