Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Grupp A" länkarmar från e30m3performance.com?
1, 2   >>
7930 besök totalt
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
"Grupp A" länkarmar från e30m3performance.com?

Åsikter om dessa länkarmar? http://e30m3performance.com/installs/installs-3/control_arms/index.htm . . . .

Verkar det som en prisvärd investering? Killen verkar ju veta vad han snackar om.
Fick underkänt på en spindelled igår och det vore ju lika bra då isf att ersätta hela länkarmarna med riktiga prylar, eller?

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Kommer man verkligen igenom SBP,s granskande öga > med sådana bärarmar

I så fall bygger vi sådana på en gång.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Varför inte?

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Rolfson skrev:
Kommer man verkligen igenom SBP,s granskande öga > med sådana bärarmar

I så fall bygger vi sådana på en gång.


Lite lurigt det där med vad som SBP godkänner och inte. Jag besiktigade min 320is i tisdags och frågade en besiktningskille där om vad SBP skulle säga om jag nästa år kommer inrullandes med andra bromsar än BMW's egna (Porsche Boxter, Seat Cupra R, etc). Han sa att då bilen inte är helbilsgodkänd är det bara att bygga som man vill???!! Hade det varit en nyare bil (min bil är en 90'a) blir det svårare. Som vanligt med SBP är det nog från station till station. Det tjoades en hel del över hur svårt det vara att kliva i och ur min bil, hos en "gnällig" station hade säkert renderat i en anmärkning typ "knepigt i- och ursteg"...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Jag har kollat på att bygga såna till min bil. Tar ju lite tid men ger ju positiva effekter.

Tänk dock på att lagren kostar en bra slant så de kostar några tusenlappar per sidan innan man är klar.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Jag byggde egna efter orginal DTM prylar gick på ca 20000:- med lager,
en nackdel är att man inte kan svänga spec. mycke.
Har ca 2 varv mellan fulla rattutslag med 18" hjul


_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



20000:- Vad kostade lagren????

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Å fy fan... Helt plötsligt blev BMW orginal väääldigt billigt och bra

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Det var väl nån tråd här tidigare för något år sedan med byggnation av liknande till era bilar?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Lagren med tätningar gick på ca 4200:-

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Nicke_1 skrev:

Lite lurigt det där med vad som SBP godkänner och inte. Jag besiktigade min 320is i tisdags och frågade en besiktningskille där om vad SBP skulle säga om jag nästa år kommer inrullandes med andra bromsar än BMW's egna (Porsche Boxter, Seat Cupra R, etc). Han sa att då bilen inte är helbilsgodkänd är det bara att bygga som man vill???!! Hade det varit en nyare bil (min bil är en 90'a) blir det svårare. Som vanligt med SBP är det nog från station till station. Det tjoades en hel del över hur svårt det vara att kliva i och ur min bil, hos en "gnällig" station hade säkert renderat i en anmärkning typ "knepigt i- och ursteg"...


Tyvärr är det beskedet helt uppåt väggarna. Helfordonsgodkännande eller inte, ändrar man i bromssystemet krävs egentligen ett nytt bromsprov från VTI (eller vad de nu kallar sig idag, de som gör/gjorde alla prover för svenskt typgodkönnande).

Sedan är det en annan sak att alla besiktningsmän kanske inte vet detta eller bryr sig men det kan ju vara bra att veta hur det egentligen är.

Samma sak gäller egentligen bärarmar som är hemgjorda eller som skiljer sig från original, men där är reglerna inte lika tydliga.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ravagliam3:
Jag måste fråga, varför göra så frästa bärarmar(stag)?
Samma funktion skulle man få med lite rör och ledlager.
Ja vist vikten, men vikten skilnaden måste vara liten.
och har man sän inte riktigt justa/optimerade stötdämpare så blir skilnaden noll.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



jag ska skicka mina bärarmar till en rallyfirma i veckan som ska bygga rörarmar till mej. jag kan berätta hur det gick sen när det är klart.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



fuling skrev:
ravagliam3:
Jag måste fråga, varför göra så frästa bärarmar(stag)?
Samma funktion skulle man få med lite rör och ledlager.
Ja vist vikten, men vikten skilnaden måste vara liten.
och har man sän inte riktigt justa/optimerade stötdämpare så blir skilnaden noll.


Jag kan inte svara för Ulf. Men då jag också funderat på dessa bärarmar så kan jag ge min syn på det hela.
Visst kan man göra som du säger med säkerligen samma resultat.
Men... för min del som jobbar med alufräsning på heltid skulle det gå betydligt fortare och bli betydlig bättre resultat än om jag skulle ta fram bågfilen och svetsen. Alla är vi bra på olika saker.

Men en bra anledning att göra det i fräst aluminium som Ulf har gjort, är att det va så det va 91-92. Motorsporthistoria och kultur på hög nivå (alla är vi lagda åt olika håll)

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Samuel Lindkvist:
Ja du har en BRA skäl till att fräsa i Al

_________________
Johan Sjölinder
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Men orginal Alu länkarmarna då ? För dyra eller att dom inte går att trixa med ?

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=31121130823 . . . .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3758



krister Andersson skrev:
Men orginal Alu länkarmarna då ? För dyra eller att dom inte går att trixa med ?

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=31121130823 . . . .


Jag funderade på de men de kostar 2600:- st, så det får vänta ett tag för min del.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



krister Andersson skrev:
Men orginal Alu länkarmarna då ? För dyra eller att dom inte går att trixa med ?

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=31121130823 . . . .


Det jag har läst mig till om dom är att dom flexar en del vid hårdare belastningar, typ bankörning

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Alubärarmarna flexar en del men har framförallt en benägenhet att gå av, tyvärr.
Men detta, att de går av, bryr man sig inte speciellt mkt om då man klassar in delar för prestandavinst på bana, man kan ju ändå byta efter varje race...

Även Grp.A-kopiorna har jag fått veta att de är kännsliga ur samma hänseende och eftersom vi även vet att alu utmattas med tiden är det inte alltid en lyckad lösning på gat och långloppsbilar främst.

Snyggt jobb var det dock. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Fuling: Jag försöker bygga den som en DTM då duger det inte med några rörhögar
ang. stötdämparna så söker jag efter DTM magnesiumben fram, skall hämta äkta coiloverben
bak från en DTM på onsdag.

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Ska man bygga nya bärarmar och skrota "bumerangkonceptet" så måste man bygga nya bakre fästen som Ulf Wiking gjort.

original bakre fästen tar bara upp sidokrafter och då funkar de. OK, jag kan läsa och enligt http://e30m3performance.com/installs/installs-3/control_arms/page2.htm . . . . så funkar originalfästen med nya bärarmar men "This mod is in progress".

_________________
Sten Isaksson
Citera
Allmänt banåkaforum
"Grupp A" länkarmar från e30m3performance.com?
1, 2   >>
7930 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande