Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Omräkningsfaktor vid bromsvågskalkylering.
911 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Omräkningsfaktor vid bromsvågskalkylering.

Har läst att omräkningsfaktorn mellan total huvudcylinderarea och total bromskolvsaren bör ligga någonstans runt 0,25 x bilvikten, vilket i mitt fall blir ca 240.

Beräkningarna ger att jag bör ha samma huvudcylindrar fram och bak men även om jag väljer 0.625 tums cylindrar (vilket är det minsta jag hittat) så har jag svårt att nå 240! Enda sättet är att ha 9,3:1 i utväxling på pedalen, men med en drygt 2 dm lång pedal hamnar bromsvågens infästningen i pedalen väääldigt nära pedalens infästning, rättare sagt ca 22 mm..

Tycker detta låter väldigt lite, men det är kanske vanligt att det blir såhär, eller? Får för mig att 5-7:1 verkar vara vanligare att använda på pedalen, men det kanske är fel?

Vågar man gå ner från 240 till tex 200 eller kanske tom 175?
Givetvis svårt att bedöma hur tungtrapat någonting är/blir, men är tacksam för era erfarenheter!

Beräkningsdata:

Fyrkolvsok fram 40 mm kolvdiameter.
Glidok bak 33 mm kolvdiameter
960 kg bil, 75% vikt fram vid 1 G.

Har jag räknat rätt tro??

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Hmm, blir inte klok på vad jag själv gör..

Total kolvarea i framoken är 10053 mm2
Total kolvarea i bakoken är 3421 mm2
Total kolvarea är 13474 mm2

Viktfördelning vid 1G broms är 75% fram.

Kolvarea fram av total kolvarea är 10053/13474=74,6%. Om jag förstått rätt så skall detta stämma mot viktfördelningen fram vid full broms om man har samma diameter på HCna, vilket det ju gör.

Med 2 st 0.625 tums huvudcylindrar (Minsta jag hittar) så får jag en total HC-area av 397 mm2

Ratio kolvare/HC-area 13474/397=33.93

Total ratio på pedalen bör vara 25% av bilvikt = 240.

Pedalratio skall då vara 240/33.93=7.07 vilket känns lösbart rent praktiskt.

Är jag rätt på det??

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Skruva banåkabil
Omräkningsfaktor vid bromsvågskalkylering.
911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande