Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Regelskillnader VLN vs 24H
1085 besök totalt
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Eftersom skoltyskan är ganska dammig vid det här laget, så tänkte jag fuska lite.

Reglerna till 24H finns ju på mitt modersmål (något enklare...), är dessa exakt samma, nästan eller bara vissa klasser? Anledningen till frågan är att vi håller på att titta på lite olika alternativ för att åka långlopp med. Det är ju dumt att måla in sig i ett hörn på en gång, det brukar man ju lyckas bra med ändå vad det lider...

Tanken är att det ska gå att åka både SLC och nere i Europa, Spa och Zandvoort är ju också trevliga banor förutom Ringen.

Biltyp blir iaf något som det står Porsche eller BMW på... Sen vad spånar vi vilt på för tillfället, allt från 320is till GT3RS... Ja jag vet, lite skillnad på driftskostnad men va f-n

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Ja, vad ska man svara på den frågan?

Klasserna i 24h är till stor del (eller möjligtvis helt) anpassade efter VLN. Tanken är ju att man ska kunna ta sin VLN-bil till 24h utan att behöva modifiera. Om det nu funkar fullt ut i alla klasser låter jag vara osagt.

Jag tror dock inte cup-klasserna från VLN är med i 24h så GT3 Cup hamnar i samma klass som alla andra bilar med motorer från 3.5 liter till 4.0 liter.

Stockholm
Här sen Nov 2002

VLN har samma reglemente som 24h plus att de har fler klasser bl a Cup-klasser för t ex GT3 Cup.
Så i 24h får man som Anders säger åka med övriga 3.5-4l-bilar, dvs främst GT3 RS.

Fast det är snarare så att SP-klasserna är tagna från 24h till VLN och inte tvärtom, SP står till och med för 24h Spezial vilka i 24h heter A.
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Trådstartare
OK, då tror jag att jag förstår...

En sak som slår mig på en gång är vikten, om jag fattar det rätt ska våran cup-bil väga 1350 kg Stämmer det eller jag helt ute och cyklar Det innebär ju 200kg bly

Johan, du kanske kan svara på en annan sak angående just cup-porscharna. Hur hårt är reglementet att de ska stämma mot cup-reglementet? Vore bra med andra drivaxlar t.ex., 15' för en drivaxel som går 170 mil är lite dyrt... Samma med utväxlingen, den slår sönder växellådan... Renoveringen inför SLC-finalen gick på 130'

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

McRae skrev:
OK, då tror jag att jag förstår...

En sak som slår mig på en gång är vikten, om jag fattar det rätt ska våran cup-bil väga 1350 kg Stämmer det eller jag helt ute och cyklar Det innebär ju 200kg bly

Johan, du kanske kan svara på en annan sak angående just cup-porscharna. Hur hårt är reglementet att de ska stämma mot cup-reglementet? Vore bra med andra drivaxlar t.ex., 15' för en drivaxel som går 170 mil är lite dyrt... Samma med utväxlingen, den slår sönder växellådan... Renoveringen inför SLC-finalen gick på 130'

I 24h så hamnar ni i A7, där bilen skall väga minst 1250 kg tom.

Jag har inte 100 koll på reglementet för Cup-Porscharna i VLN men låt mig kolla lite. Återkommer om ngn timme.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Detta gäller för VLN Cup klass 4

Tekniskt reglemente för Porsche Super-Cup 2004 gäller med följande undantag:

Bromsbelägg fritt
Stötdämpare och fjädrar fritt
Topplagring fritt
Tillåtna däck är Michelin med dimension fram: 24 / 64 -18 och bak: 27 / 68 -18, gummiblandning fritt
Utöver orignaltank/ FT3, FT3.5 oder FT5 - Säkerhetstank - är ytterligare en FT3, FT3.5 oder FT5 - säkerhetstank tillåten men total tankvolym får inte 90 l.
Avgasystem från toppplock är fritt men bullergränser för DMSB får inte överstigas (och ej heller kraven från VLN)
Kopplingslamell är fritt men form och storlek måste bibehållas.
Minimivikt: 1140 kg
Vevhusventilation måste stämma med Art.255 5.1.14 (förmodligen DMSB)
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Aj då, blir dyrt att åka i Cup-klassen då... Viktskillnaden förklarar iofs varför just cupparna hänger med så bra som de gör. Får luska lite om någon av de andra cuperna tillåter andra utväxlingar och drivaxlar, i så fall kan man ju luta sig mot det då, bilen går ju inte snabbare för det...

Johann, STORT tack för hjälpen så länge thumbs up återkommer säkert med fler frågor

PS. Håkans nya hjälm passade perfekt, han var helnöjd.

Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

McRae skrev:
Aj då, blir dyrt att åka i Cup-klassen då... Viktskillnaden förklarar iofs varför just cupparna hänger med så bra som de gör. Får luska lite om någon av de andra cuperna tillåter andra utväxlingar och drivaxlar, i så fall kan man ju luta sig mot det då, bilen går ju inte snabbare för det...

Johann, STORT tack för hjälpen så länge thumbs up återkommer säkert med fler frågor

PS. Håkans nya hjälm passade perfekt, han var helnöjd.

Jag har mailat en kompis som brukar köra en av Mantheys Cup-bilar, han är dock redan vid Ringen för helgens tävling så det kan dröja innan han svarar.

Kul med hjälmen!
Citera
Nürburgring
1085 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande