| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Arbeten i Vertikal Flerop. maskin
|
4786 besök totalt |
|
Det ligger till så här, har köpt in en vertikal flerop fräs till mitt företag. Men det kommer finnas en hel del ledig maskintid. Så det skulle vara möjligt att köra fram enstaka saker som ni "rejsianer" kan vara intresserade av. Och detta till en hyffsad kostnad då jag har en låg maskinkostnad. Samt att jag kan lämna lite rejsa rabatt. Kan köra från skisser eler cad ritningar. Inne har f-skatt å momsreg. Så har ni nån sak så ni vill ha tillverkad så mejla eller ring. Så kan jag lämna ett pris. tel: 0730-777115 mejl: Skmek@telia.com Annonsen är godkänd av Magnus Thome. |
||||||
|
Kan du ge några exempel på vad för typ av delar som är lämpliga att tillverka i din maskin.
|
||||||
|
Småprylar som bromsoksadaptrar i lämplig aluminiumkvalitet och lite speciella spacers i "bonnalu", kan det var nåt att köra i en sån maskin eller det är för enkla prylar?
Två av varje, ev fler, ritning kan ordnas.. Sparas underlag/filer så att man kan ringa om ett halvår och beställa ett kit till utan att behöva skicka ritningar mm igen? _________________ Rikard Ahlin |
||||||
|
Då ska vi se, blir ett samlings svar.
Material, ja.. stål, alu, rostfritt, koppar, brons, mässing, plast, mfl..
Det skulle gå bra att tillverka svänghjul, bromsadaptrar, har ide torka just nu men är inte främmande för nytänkande.
Det skulle gå alldeles utmärkt att köra sådana saker. Iom att det inte är full tid i maskinen så är all körtid bättre än ingen tid. iaf som det ligger till nu. En sån här maskin gör sig bäst med lite volym på tillverkningen då går det att pressa priset, men jag kan köra enstaka saker oxå. Filer, underlag sparas så du behöver inte skicka underlag igen om det är en likadan detalj du vill ha. mvh Johan |
||||||
Hanterar mest DXF och DWG själv men tror att cam programmet fixar en hel del, kan inte rabbla allt på rak arm. Kan kolla efter mer noga. |
||||||
|
DXF och DWG är ju 2D, vad har ni för Cadstation kopplad till den? För ni måste ju ha nåt att göra beredningen på.
Arne. Brukar ändå stupa på att man måste ha rätt postprocessor till just den maskinen, svårt att sitta och göra offline-programmering om du tänkte det.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Va? Jag har då aldrig sett DWG i 3D. Är det nåt hemskt *kvälj* Autocadformat eller?
IGES eller STEP är ju branchstandard, skippa alla systemspecifika överförningsformat så slipper man massa huvudvärk. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Autodesk alltihop väl? DWG är iaf inte ett format som Normalt sett används för att flytta 3D geometri mellan olika system, sen om Autodesk börjar ändra om standarden för nåt obskyrt gammalt junk-format får stå för dom...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Word!
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||||||
Använder inte det för att flytta geometrier men väl för att modellera... Har 3d modellerat i Mechanical i ca8år så jag får väl anse att jag kan programmet. Skickar filer med STEP och IGES _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
|
Jaha?
Jag modellerar oftast i Unigraphics och då får jag filer som heter .prt men det är inte samma filer som jag har hört genereras i andra system som också heter .prt Jag trodde vi pratade filer som skall till en fler-op och den kan troligtvis inte använda dina filer direkt utan förmodligen avsågs 2D versionerna. .dxf är väldigt vanligt att man använder i samband med 2D istället för .igs som brukar vara det som funkar bäst i 3D. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Så här ligger det till, Maskinen är inte av senaste årsmodell, den har nog runt 15år på nacken, men vi betalade för den ungefär vad man betalar för en manuel fräs av samma årsmodell.. lite mao. Men den är servad och i mycket gott skick för sin ålder
Den är numera bara 3 axlig pga vi fick inte med 4'e axel dvs rundmatningsbordet men det går ju att köpa ett om behov skulle finnas, men det finns inte idagsläget. Då mesta körningen består av 2d körning men företaget som vi köpte den av körde i 2 1/2D, dom fräste pressformar i den. Och den håller ju inte "läkemedelsprecision" numera, men gott nog för en dödlig
Använder Vektor XT som berednings program och kör com via ett DNC program. Maskinen har ett Fanuc 11M System. Vektor XT kan ta emot DXF, DWG, IGES, Rhino 3d, mfl. mvh Johan |
||||||
Ja det kan du göra, som det ser ut nu så blir det ingen ledig tid i maskinen på ca 3veckor, men sen så borde det finnas lite ledig tid. Det kan dröja några dagar innan du får ett pris, det är lite mycke nu.. men har du inte panik bråttom så. |
||||||
![]() |
SÄLJES
|
4786 besök totalt |