Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställbara kamdrev, ett måste?
1718 besök totalt
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Ställbara kamdrev, ett måste?

Jag ska bygga en motor för min Speedster och har chansen att köpa ställbara kamdrev lite billigare i en batch med prylar från USA. Är det ett måste, eller nåt man kan skippa?

Motorn är en Opel Z22se 2.2 l 16V med 11,5 komp och 267° kammar

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2393



Hur noga är du med att ställa tändningen?

Vill du vara lika noga är ställbara kamdrev bra!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



om du ska bänka motorn och justera in allting till 100% kan det vara bra att även kunna justera kammarna. Annars är det inte helt lätt att veta hur de ska justeras och vad som ger effekt. De flesta kammarna är även gjorda för att funka med origina kamdrev.
Å andra sidan är det ingen nackdel med justerbara drev och visst är det även lite ballt
Får du dem billigt kan det vara idé att handla, har för mig att de är rätt dyra annars? En av de få dyra delarna till ecotecmotorn...

_________________
Jonas Edling
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11042



Re: Ställbara kamdrev, ett måste?

apex skrev:
Jag ska bygga en motor för min Speedster och har chansen att köpa ställbara kamdrev lite billigare i en batch med prylar från USA. Är det ett måste, eller nåt man kan skippa?

Motorn är en Opel Z22se 2.2 l 16V med 11,5 komp och 267° kammar


Har man jordens tur kan man få dit kammen optimalt med original kamdrev, som är justerbart en tand hit eller dit på remmen, ganska grovt m.a.o....

Jag skulle köpt justerbart om det var billigt

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Synd att lägga massa krut (pengar*tid) på en motor och sen strunta i en av de viktigaste parametrarna för att det är lite extra pengar som skall ut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Köp. självklart ska du ha det..

även om du lyckas träffa rätt med inställningarna så kommer remmen töjja sig, du kommer byta kamrem, osv. allt sånt påverkar kaminställningarna..

kanske planar toppen ?


men som sagt för att jsutera in detta till 100% så är kamdrev ett msåte.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Ja just, det påverkar om man planar toppen oxå!! Beställde dreven. thumbs up Toppen är planad till 11.5:1 istf 10:1

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Se då till att du får reda på hur mycket lyft du ska ha vid td från kamtillverkaren. Annars kan du hålla på och justera fram och tillbaks utan att veta hur det är tänkt att kammarna ska stå.

_________________
Jonas Edling
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Liten trådkapning
Hur sitter original dreven fast?

om vi tar min nya motor som håller på att byggas
är kamdreven helt släta utan vare sig kryss spår eller dyligt.
Med andra ord så är det momentet från bulten som håller fast läget
på kammen eller hur man nu skall uttrycka sig.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



originaldreven sitter med momentet från bulten som drar fast dem fast det sitter även en liten styrklack på baksidan av drevet som går in i kammen. Är man lite modig skulle man kunna ta bort det och förlita sig på att man får dreven rätt och att momentet på bulten håller fast det... Jag är feg

_________________
Jonas Edling
Citera
Alpina
Huskvarna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 122



super7 skrev:
Liten trådkapning
Hur sitter original dreven fast?

om vi tar min nya motor som håller på att byggas
är kamdreven helt släta utan vare sig kryss spår eller dyligt.
Med andra ord så är det momentet från bulten som håller fast läget
på kammen eller hur man nu skall uttrycka sig.


Känns lite som...

EN VENTILSALLAD BESTÄLLD!

_________________
Christian Bylund
Bylund Automotive AB
Svensktillverkade bromsbänkar.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det är väl flertalet biltillverkare som har den fastsättningen av kamdrev idag, ofta därför man ska ha verktyg för att låsa kammarna i ett visst läge vid kamremsbyte tex

_________________
Jonas Edling
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Alpina skrev:
super7 skrev:
Liten trådkapning
Hur sitter original dreven fast?

om vi tar min nya motor som håller på att byggas
är kamdreven helt släta utan vare sig kryss spår eller dyligt.
Med andra ord så är det momentet från bulten som håller fast läget
på kammen eller hur man nu skall uttrycka sig.


Känns lite som...

EN VENTILSALLAD BESTÄLLD!


original thumbs up thumbs up

M3Jonas skrev:
Det är väl flertalet biltillverkare som har den fastsättningen av kamdrev idag, ofta därför man ska ha verktyg för att låsa kammarna i ett visst läge vid kamremsbyte tex


Därför mäter man upp hur kammarna står med skjutmått eller mikrometer innan man lossar drevet.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Ställbara kamdrev, ett måste?
1718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande