| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ungefärligt startströmsbehov 4,6l V8?
|
2546 besök totalt |
|
Kall: säg 0garder C
Effekten vet jag inte det kanske tom. finns stämplat? Jag ville bara kolla på ett ungefär! Jag tittade lite på odessys batterier och konstaterade att dessa små batterier hade en förhållandevis hög startström... |
||
|
om det är en rapp och fin startmotor så skall även de minsta odyssey batterierna klara att starta motorn. Men en god vän till mig provade ett för några år sedan och våra erfarenheter av det är att de inte är helt lyckade som startbatterier.
Problemet ligger tydligen i laddningen, det gillar tydligen inte vanliga laddare och inte heller många generatorer på bilar. Då det var länge sedan så läste jag på lite om det nu och ser att de nu skriver att laddspänningen vilkorslöst skall ligga mellan 14.2 och 15v. Det kan ju förklara en del då många generatorer bara laddar 14v. De säger också att underhållsladdspänningen skall sänkas och nämner 13.6v som ett exempel. Det kan också tänkas ställa till problem i en bil. Det kan ju också tänkas att batteriet i själva verket bara är svårare att ladda fullt och att det i själva verket förstördes av att stå halvladdat. Men om man bara kan få dem att hålla så är det mycket starka batterier och jag är funderar på att se hur ett litet sjukilos PC680 batteri på 16Ah hanterar min lilla 4.2l V8. Jag anser mig kunna modifiera laddningssystemet så att det uppfyller laddkraven. Föresten, om din motor är av amerikanskt ursprung så kan man nog räkna med att den har de vanliga startmotorproblemen eller att den snart kommer att få det. Att använda ett litet batteri med en rackig startmotor är nog ingen bra kombination. _________________ Jörgen Karlsson Audi 80Q V8 -83 Lotus Elise S2 -01 |
||
|
Jag kan tänka mig att en startmotor till en V8:a är på (gissningsvis) 2000W.
om batterispänningen håller sig på 12 V innebär det 167 A. En 1500 W motor 125 A vid samma spänning. Teoretiskt resonemang, men bör ge en "hint"... _________________ Jörgen Eriksson |
||
är det inte nått i stil med att motorer (spolar) är induktiva och såledeskrävs mer ström än så för att starta dem?? runt 200A var den siffra som ploppade upp i i huvudet när jag första läste tråden _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Batteriets inre resistans lär sätta stopp för jättehöga strömmar (läs: spänningen sjunker och
strömmen med den). Men det kan säkert "peaka" upp mot 200A. Vet faktiskt inte vad ett bilbatteri kan leverera i form av maxström. _________________ Jörgen Eriksson |
||
på lite dyrare standardbatterier (typ > 700kronor) kan de levet.erera 400A står det. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Även de minsta odyssey batterierna som PC535 klämmer enligt dokumentationen ur sig väl över 400A i några sekunder innan de urladdas till 7.2v lastad spänning. PC535 är specat till 265CA vid 0C. Så om deras siffror stämmer så skall även det här lilla batteriet på 5.4kg lätt klara att starta de flesta motorer. I praktiken så är det nog värre då man kan räkna med att det inte blir laddat ordentligt i en bil.
De specificerar speciella laddmetoder som inte uppfylls av generatorer eller de flesta laddare och blandat med detta framhåller de hur det fungerar med vanliga generatorer och batteriladdare. Jag antar att olika saker gäller vid säljtillfället och vid support tillfället:( om man vill trassla med det här eller inte beror väl på hur man värdesätter 10-15kg sparad vikt mot säkerheten att veta att ens batteri alltid kan starta bilen oavsett om det blivit lite dåligt laddat. _________________ Jörgen Karlsson Audi 80Q V8 -83 Lotus Elise S2 -01 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ungefärligt startströmsbehov 4,6l V8?
|
2546 besök totalt |