Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ungefärligt startströmsbehov 4,6l V8?
2546 besök totalt
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
Ungefärligt startströmsbehov 4,6l V8?

Vad kan man anta att det krävs för startström att vispa igång en kall 11:1 kompad 4,6l v8?

Tacksam för svar!

/Jocke
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



hur stark är startmotorn??

vad är kall?? -20 -10 0 10 20??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
N-Joy Motorsport
Linköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 255


Trådstartare
Kall: säg 0garder C
Effekten vet jag inte det kanske tom. finns stämplat? Jag ville bara kolla på ett ungefär! Jag tittade lite på odessys batterier och konstaterade att dessa små batterier hade en förhållandevis hög startström...
Citera
JorgenK
Göteborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



om det är en rapp och fin startmotor så skall även de minsta odyssey batterierna klara att starta motorn. Men en god vän till mig provade ett för några år sedan och våra erfarenheter av det är att de inte är helt lyckade som startbatterier.

Problemet ligger tydligen i laddningen, det gillar tydligen inte vanliga laddare och inte heller många generatorer på bilar. Då det var länge sedan så läste jag på lite om det nu och ser att de nu skriver att laddspänningen vilkorslöst skall ligga mellan 14.2 och 15v. Det kan ju förklara en del då många generatorer bara laddar 14v. De säger också att underhållsladdspänningen skall sänkas och nämner 13.6v som ett exempel. Det kan också tänkas ställa till problem i en bil.

Det kan ju också tänkas att batteriet i själva verket bara är svårare att ladda fullt och att det i själva verket förstördes av att stå halvladdat.

Men om man bara kan få dem att hålla så är det mycket starka batterier och jag är funderar på att se hur ett litet sjukilos PC680 batteri på 16Ah hanterar min lilla 4.2l V8. Jag anser mig kunna modifiera laddningssystemet så att det uppfyller laddkraven.

Föresten, om din motor är av amerikanskt ursprung så kan man nog räkna med att den har de vanliga startmotorproblemen eller att den snart kommer att få det. Att använda ett litet batteri med en rackig startmotor är nog ingen bra kombination.

_________________
Jörgen Karlsson
Audi 80Q V8 -83
Lotus Elise S2 -01
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag kan tänka mig att en startmotor till en V8:a är på (gissningsvis) 2000W.
om batterispänningen håller sig på 12 V innebär det 167 A. En 1500 W motor
125 A vid samma spänning.

Teoretiskt resonemang, men bör ge en "hint"...

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Jet skrev:
Jag kan tänka mig att en startmotor till en V8:a är på (gissningsvis) 2000W.
om batterispänningen håller sig på 12 V innebär det 167 A. En 1500 W motor
125 A vid samma spänning.

Teoretiskt resonemang, men bör ge en "hint"...



är det inte nått i stil med att motorer (spolar) är induktiva och såledeskrävs mer ström än så för att starta dem??

runt 200A var den siffra som ploppade upp i i huvudet när jag första läste tråden

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Batteriets inre resistans lär sätta stopp för jättehöga strömmar (läs: spänningen sjunker och
strömmen med den). Men det kan säkert "peaka" upp mot 200A. Vet faktiskt inte vad ett
bilbatteri kan leverera i form av maxström.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Jet skrev:
Batteriets inre resistans lär sätta stopp för jättehöga strömmar (läs: spänningen sjunker och
strömmen med den). Men det kan säkert "peaka" upp mot 200A. Vet faktiskt inte vad ett
bilbatteri kan leverera i form av maxström.


på lite dyrare standardbatterier (typ > 700kronor) kan de levet.erera 400A står det.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
JorgenK
Göteborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



Även de minsta odyssey batterierna som PC535 klämmer enligt dokumentationen ur sig väl över 400A i några sekunder innan de urladdas till 7.2v lastad spänning. PC535 är specat till 265CA vid 0C. Så om deras siffror stämmer så skall även det här lilla batteriet på 5.4kg lätt klara att starta de flesta motorer. I praktiken så är det nog värre då man kan räkna med att det inte blir laddat ordentligt i en bil.

De specificerar speciella laddmetoder som inte uppfylls av generatorer eller de flesta laddare och blandat med detta framhåller de hur det fungerar med vanliga generatorer och batteriladdare. Jag antar att olika saker gäller vid säljtillfället och vid support tillfället:(

om man vill trassla med det här eller inte beror väl på hur man värdesätter 10-15kg sparad vikt mot säkerheten att veta att ens batteri alltid kan starta bilen oavsett om det blivit lite dåligt laddat.

_________________
Jörgen Karlsson
Audi 80Q V8 -83
Lotus Elise S2 -01
Citera
Skruva banåkabil
Ungefärligt startströmsbehov 4,6l V8?
2546 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande