| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gjuta i aluminium
|
<< 1, 2, 3 >> 37657 besök totalt |
vänd på damsugaren och blås in i t.ex gammla omgjort oljefat.. det räcker i allafall till att få tunnan orange.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
En vanlig metod är att använda grillbriketter och blåsa hårt på den.
En annan är gasolbrännare. I begge fallen har man någon typ av ugn, som man kan göra själv enkelt. Gjutsanden skall innehålla lite lera eller olja, som bindemedel. Kattsand går att använda, men oljesand_/gjutsand är inte så faligt dyr att köpa. Det är viktigt att torka furmen ordentligt, så det inte finns vatten/fukt kvar i den när man häller i smält metall med 800-1000 graders temperatur. Gjutsanden går att återanvända. |
||||
|
Grillkol funkar ännu bättre än briketter, stenkol är också bra med det luktar och ryker som fan, men vad man än kör med så är nån form av ugn ett måste.
Ett gäng staplade tegelstenar kan funka bra som ugn, eller en plåthink fordrad med ler/cementblandning. observera även det som sades i föregående post, 700° aluminium och vatten ÄR INTE en bra kombination....ungefär lika roligt som fett i dykartuben
H Borken _________________ Janne Ojanen |
||||
Nej, detta ska inte blandas ihop med sandgjutning. Lost foam används bland annat av GM och BMW för gjutning av motorkomponenter (ex. cylinderblock och topplock). Enligt GM så erbjuder gjutmetoden: "The lost foam process allows for both a stronger and lighter part due to the multiple draft planes that are available. The multiple draft planes also allows for many attributes normally machined in the part to be cast in." Vax skulle bli ganska dyrt om man vill tillverka stora detaljer men är ju vanligt vid precisionsgjutning av exempelvis turbinhjul. |
||||
|
Här kanske ni kan läsa lite i detta ämne. http://www.backyardmetalcasting.com/
Själv så händer det att jag gör lite saker till specialmotorer. Jag tillverkar då själva pluggen som dom på gjuterien gör en sandform av. Det var lite funderande första gångera som jag gjorde pluggar till insugningsrör, men med lite träning så går det allt. Jag känner att det är lite svårt att förklara tänkandet i skrift, men för dem som är nyfiken och kan tänka sig att åka till min verkstad så kan jag visa lite hur det går till att göra sig ett eget insugningsrör...eller vad ni nu vill tillverka. .../uffe _________________ Ulf Johansson |
||||
vart håller du till. kommer gärna och tittar.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Åtvidaberg....3,5 mil sydost om Linköping (östergötland) _________________ Ulf Johansson |
||||
|
|
||||
om du geggar ihop sand med vatten så kommer du att få otrevliga explosioner då vattnet kokar upp direkt och bildar ånga som slungar metallen åt alla håll Det vanligaste är en specialsand som är oljebunden eller med Bentonit( lera) i. Caper _________________ Jörgen Bock |
||||
Gammal kolvar, växellådshus, topplock och insug är några exempel på vad man kan ta tillvara på. Vissa bör undvikas, exempelvis växellådshus från gammla folkvagnar, då de tydligen innehåller något onyttigt. |
||||
onyttigt? Block + växellådshus på gamla Folkisar är gjorda i magnesium. Inte alu
_________________ Bo Danerius |
||||
Precis, de är det som är problemet. Alla kommer vi väll ihåg kemilektionerna på högstadiet, när man fick testa att elda magnesium. När det väl tar eld, så brinner det som sjutton, och går nog knappt att släcka. Jag skulle inte ens vilja veta vad som händer om man råkar sätta eld på något så stort som ett motorblock inne i verkstaden
_________________ Kalle Birgersson |
||||
Ren magnesium i tunna stänger brinner iaf.. tror inte det är REN magnesium i gamla motorblock?? känns inte stabilt. om magnesium nu alltid brinner upp, hur gjuter man då med det från första början? Något där i resonemanget stämmer inte i mitt huvud.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Det finns några magnesiumgjuterier i Sverige, tror typ alla utom ett har brunnit ner till grunden minst en gång så visst finns det fog för rädslan.
Släcks visst med sand för övrigt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Men då tillför man väl redan ren magnesium till aluminium (och annat skräp) för att skapa en legering? Frågan är ju om legeringen sedan brinner? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Självklart tar det inte automatiskt eld för att man smälter gamla motorblock med magnesium i, men eftersom risken finns att något skall hända så känns det onödigt att använda just dom grejerna. Alla har vi väll gamla insug, toppar eller lättmetallfälgar som vi inte behöver längre? Då kan man lika gärna använda dom för att gjuta med, och slippa åtminstone risken för att smältan skall ta eld. Dessutom, det måste väll finnas en anledning till att man skutat använda såna mängder magnesium i lättmetallen, som det var i dom gamla folkvagnarna? Antingen var det för brandrisken, eller också för att det höll dåligt. Oavsett vilket, så gör det ju metallen ganska olämplig att använda när man experimenterar hemma.
_________________ Kalle Birgersson |
||||
|
Jag vill minnas att man använder sig av skyddsgas i samband med gjutning av magnesium, typ argon eller liknande ungefär som när man svetsar, men det var ju ett tag sen man läste om det..
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Så himla kul tråd!
Jag har precis startat en annan tråd om att tillverka egna siamescylinderblock. Iden var från början att hitta stora bitar från industrin men nu är det ju i princip självklart att jag bygger mig en träplugg och får det gjutet. Har börjat läsa igenom länkarna här men under tiden, någon som har nyare information än 2005, uppdatera gärna. Det är alltså aluminiumblock som kommer ha inpressade cylinderfoder. Inte en komplicerat form och med få kritiska mått. Ungefär som på bilden.
_________________ Fredrik Reichel |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Gjuta i aluminium
|
<< 1, 2, 3 >> 37657 besök totalt |
