| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grenrör M3 E30?
|
1 besök senaste veckan (1264 totalt) |
|
Grenrör M3 E30?
Är det någon här som har testat Köhlers grenrör till S14 maskinerna? Det är samma som säljs på http://www.e30shop.de/index1.htm längst ner på sidan? Funderar på om det kan vara nästa steg att ta och eftersom målet är att bromsa motorn i bromsbänk i vinter så skulle det vara intressant att se om det gör någon skillnad jämfört med mitt original evo2 grenrör som nu sitter på- _________________ Jonas Edling |
||||
|
OJ! Det var inte gratis...
Av det jag läst mig till ska just grenrören, på iaf vanlioga 195hk, vara en klart hämmande faktor. I ditt fall borde det vara än mer motiverat. Med tanke på hur seriös du är skulle jag ta reda på längderna osv på de rör som finns och sedan låta ngn som kan, Musen tex, beräkna vilket rör som veeerkligen ger önskad effekt. om inget faller inom ramen hade jag nog moddat ett original efter anvisningar, om det är genomförbart. Eller i värsta fall bygga ett nytt...
|
||||
|
Fast de priser som nämns på den sidan är inte de som Köhler tar.
Grenröret hos honom kostar 6500:-, avgassystemet 9000:-. Tyskarna på e30shop har rätt rejäla påslag... Ja det vore nog det bästa att räkna på ett helt eget system men frågan är hur mycket det kan göra och sen vad det kostar? Tror inte att det system som Köhler säljer är helt obeprövat heller, fast det är iofs inte tänkt att det ska vara till en kompressormotor från början... Grovt och bra flöde borde inte vara helt fel när man åker överladdat. _________________ Jonas Edling |
||||
|
Grovt och bra flöde...kan man väl spontant säga är jätterätt...men ändå inte.
Här handlar det om pulsavstämning och allt blir väääldigt mkt mera komplicerat. Därför blir det sällan mer än ok istället för kalasbäst när man köper saker från hyllan...om man inte har allt annat exakt som just den delen är otimerad för. Men det handlar ju om tid och pengar oxå. Det där sista kostar mest men ger minst. Menade emr att du skulle låta kolla upp de allternativ som finns riktigt seriöst så du väljer det som är minst dåligt för dig och din motor. Har väldigt svårt för argument liknande" Jag handlar del X av Y för han är ju så bra..." Inget säger att Y har haft ens ett uns tanke på att otimera X för just det man själv vill.
|
||||
Det lär det bli allra högsta grad... Kompressor är ju som lite av två världar. Inte allt för enkelt om jag hajjade Herr Mus rätt. |
||||
|
De flesta som åker överladdat brukar väl ha en såndär konstig roterande ljuddämpare och då blir det helt klart annorlunda
Annars vet jag inte riktigt vad som skiljer eller rättare sagt hur det teoretisk bästa grenröret för kompressor resp NA skiljer sig? _________________ Jonas Edling |
||||
Som jag sa, två världar som blandas...så vill jag minnas. Mao, inte helt självklart för varesig sug eller tryckfantasterna. Man måste söka fakta mao. |
||||
Just detta har jag väl läst mig till på div sidor, folk man surrat med under alla år samt nga tidningarticklar. Hörsägen skulle jag inte ta det för om man börjar vässa. Verkar vara belagt sas. En oersättlig källa: http://e30m3performance.com/ Tidningen jag läste det i hette Circuit Driver eller ngt sådant. Vet inte om den finns kvar eller om man kan hitta back issues på nätet? |
||||
|
Den enda direkta skillnaden borde vara den ökade mängden avgaser som ska passera igenom grenröret.
Dvs en kompressormotor kan nog dra nytta av ett grenrör med lite grövre rör. I övrigt borde det vara som på en sugis dvs att avstämma grenröret beroende på kamaxel och vart i registret man vill ha de positiva effekterna av avstämningen. Hur det är lämpligt att göra grenröret beror lite på hur man har gjort insuget... _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Grenrör M3 E30?
|
1 besök senaste veckan (1264 totalt) |