Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12603 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Känner att man argumentera in absurdum åt olika håll här. Till att börja med, missförstå mig rätt. Jag tycker att "riktigt" rejsande är superkul och skulle gärna ägna mig åt det i stor utsträckning om inte kostnaden var ett hinder. Kanske ska förklara lite tydligare vad jag menar. När jag skrev att det är "för dyrt" gör jag den haltande jämförelsen att köra trackdays med en standard eller milt anpassad gatbil vs. tävla i en serie med en racebil. Man kan ju inte jämföra dessa två verksamheterna rätt av. Det är olika divisoner. om man tror att kostnaderna går att jämföra har man huvudet i sanden. Det är mycket dyrare att åka race. (I övrigt inga jämförelser ![]() Till en trackday kör jag med familjens andrabil (som vi redan har i vår ägo). Jag tar med mig en termos kaffe och lite mackor. Inklusive banåkat gör jag av med max 80 liter soppa fram och tebax till Gelleråsen eller Sviestad, jag sliter för hundralappar däck och belägg. Jag har kul på min nivå... Lyxar jag till det hyr jag in mig på en stuga för några hundra så att jag slipper åka iväg tidigt på morgonen och kan sova lite längre. ![]() För att börja rejsa krävs MYCKET större resurser. Allt kostar så mycket mer... rejsbil, personlig utrustning, släp, handräckning, ta ledigt på fredagen, övernattning etc... etc... Det är väl självklart att det är dyrare att rejsa än att åka "banträffar". Jag har absolut inga problem med att fejsa detta faktum. Däremot verkar många av de (dock ej alla) som är lite "anti trackdays" ha svårt att acceptera det. Varför är det så? och åter igen, hade jag råd skulle jag definitivt rejsa "på egen hand". Man det är för mig en ekonomisk omöjlighet. |
Du och ditt gatbils-åka var inte måltavlan för min fråga ![]() Utan alla dom som faktiskt lägger ner minst lika mycket (både tid och pengar) som "hobbyrace" åkarna men ändå ALDRIG tar steget upp till riktig tävling. Det var dom jag hoppades skulle få en liten väckarklocka att det faktiskt går att köra tävling med, utan någon jätteinsats eller att det är krångligt egentligen. (fast jag erkänner att visst KAN man göra raceåkande väldigt dyrt och krångligt om man ger sig f*n på det med ![]() |
Känndes tidig som om "prioriterad målgrupp" för frågan valt att ta alla tänkbara omvägar från denna tråden... ![]() Bara studenter, lumpare och bekväma gammla gubbar som känt sig trampade på tårna. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Mellangruppen" vågade inte svara med det ärliga svaret: Det ääär tryggt vid korvlådan...eller i ensamheten på banan. ![]() ![]() ![]() ![]() Tar nga till: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]()
Där fick jag så jag teg... ![]() ![]() Nää, allvarligt, jag känner mig inte ett dugg trampad på. ![]() Kan inte tänka mig annat än att alla som är förtjusta i bilkörning väl så klart skulle vilja testa att köra race på riktigt. Så måste det väl vara... AL har nog helt rätt i att ett visst mått av bekvämlighet parat med fattigdom utgör hinder i vissa (mitt) fall. Men såå gammal är jag ju inte. Rätt vad det är kanske jag sitter i en räserbil... ![]()
Det är lugnt, jag hajade det... ![]() Amtörpsykologen inom mig säger att det nog är rätt knepigt att omvända en del av målgruppen. Tror att det är tämligen psykologiskt komplicerat. Det finns ju korvkioskåkare, som lägger 700kSEK på att modda en japsbil för att glänsa vid korvkiosken, på blackrace och i de kolorerade bladen. En grej för många av dem är nog något slags sökande av cred bland sina likasinnade, det blir någon slags livsstil där ballhetsfaktorn är viktig. Fokus har ju förskjutits lite mot att det är kul att åka på banträffar på senare tid, men så långt som till tävlingbansåka har inte "målgruppen" hittat ännu. Antagligen skulle målgruppen ha ännu roligare om de rejsade på riktigt. Hade jag så mycket pengar att lägga på bilhobbyn skulle mitt val i vart fall vara lätt. Det jag känner små vibbar av ibland, nå'n gång, när man pratar med racefantaster är att de liksom ser ner på på trackdayåkat. Det har jag lite svårt att förstå. Att "riktig" racing är mer hardcore behöver ju inte diskvalificera banträffarna... Banåka är kul, oavsett. ![]() |
Det här minns jag dunkelt... Har en svag känsla av att det kördes race en eller ett par säsonger. Finns reglementet kvar? Någon som har info? |
Jag kan rekommendera att börja tävla i en billig serie. Jag är med i ett team som kör i ERF (första säsongen för mig) och jag skulle aldrig våga köra för fullt med min gatbil så som jag vågar med race-bilen.
![]() ![]() ![]() Vår driftkostnad är ca 10 000 - 12000 per race. är man ett lag så är det inte så mycket per skalle. I den kostnaden ingår startavgift, bromsar, däck, oljor och bensin. Jag har varken haft råd eller tid förut, men det är nåt av det roligaste jag hittat på. Dessutom har vi jättekul när vi mekar, kan låta tråkigt att meka, men det är det inte när man är fler. ![]() ![]() |
Jag har inte börjat tävla än för att jag har helt enkelt inte känt mig mogen än, har bara kört på banmöten 2 säsonger men än så länge känns det ganska lagom att endast köra banmöten och ibland träning med transponder.
Kan dock tänka mig att det adderar ytterligare en dimension till körningen att tävla och det skulle verkligen vara kul att testa antingen i PCSR eller i något långlopp. Sen det här med kostnader så i år blev det 15 trackdays och räknade lite på vad det kostat för ett tag sen och det kan inte kosta så mycket mer att tävla. Anmälningsavgift Bensin Däck Bromsbelägg, skivor Service Hotell Försäkring Det hela gick på närmare 50k och det blev nog runt +-25 timmars körtid och det var framför allt väldigt roligt! Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att hyra in sig i något team i SLC 3 el 8 timmars och köra en 944 per tävling _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
Kommer du med 50k i cash så kan du åka en hel säsong i SLC i ett hyggligt team med ungefär 25h körning . Såna teamplatser kan jag förmedla och har gjort i flera team under årens lopp. |
man kan nog räkna med ungefär 2000-2500:-/timmen i en långloppa för klass2.
i klass3 blir det nog påtagligt dyrare med runt 3500-4000:-/timmen. i en klass1 kan det gå med 1500:-/tim _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
Jag röstade, de är ju så dyrt att tävla.
Direkta uppskattade kostnader för Porsche Carrera Cup A-klass=360 000:-( här kan 1, 2 och 3an komma ut i världen och köra internationelt) Investering i bil från ca 600 000:- plus moms, transporter, personal, krasch och bang tillkommer. Återställning/renovering motor/växellåda ca 55000:- per säsong tillkommer. En renoverad Cup bil från 2004 (svensk) kostar ca 700 000- 750 000:- Privat klassen= 317 500:- samt som ovan, dock är man här inte med att slåss om att tävla ute i världen. Annars kan jag rekomendera att köpa ett VLN lopp av Team Swedenkrytz, det går utanpå allt annat, roligare finns inte. Jag körde med dem den 2 juni bland ca 200 andra bilar ![]() ![]() Men visst är det jäkligt dyrt att flänga runt med egen bil på bana oxå. Jag vill faktiskt inte ens räkna vad denna sommar kostat, med Polen resan och Scuderian 14 dagar i sträck på ringen med 200mil körda bara på ringen + allt annat ![]() ![]() För eller senare kommer jag säkert köra racing, hoppas jag ![]() Som Hemingway sa, Racing, tjurfäktning och bergsklättring, allt annat är bara lek ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
Med tanke på att alla betalar samma startavgift osv skulle jag nog protestera lite på de summorna... Att Klass 1 är billigare i långa loppet är väl självklart, men för 1500kr/h täcker det ju knappt startavgifterna...och ska man sedan komma med "hjälm i hand" och inte bidra på annat sätt går ju priset upp. Vilket team och bil det är osv spelar såklart även det roll. Eller så är det som vanligt Bisting som är för snäll och jag mitt dumma nöt som inte drev förhandlingen om ett stint i Speedstern tillräkligt hårt... ![]() ![]() ![]() ![]() Falken: Tycker du är helt OK och skriver mkt kloka saker i denna fråga...trots ålder. ![]() ![]() |
Bilsportmässan?
Jag är en av de som känner mig träffad av frågan. Har kört banmöten i porscheklubben under flera år innan jag nu har bytt bil till en race-färdig Miata, ex roadsport. Ett av skälen för bytet var ekonomin i ett eventuellt tävlande. Söker och funderar på vilken serie som kan passa en idag ganska motorsvag bil som min Miata från 90 är. Är lite avundsjuk på skåningarna som verkar ha en enkel bra serie i MGCC km. Fråga till Fredrik - SLC som drog igång den här tråden: Kommer ni att finnas på bilsportmässan? Skulle gärna prata med någon där som mer utförligt kan beskriva vad SLC700 kan betyda för mig. M. _________________ Mats Lundin |
Re: Bilsportmässan?
SLC kommer att finnas på mässan i en stor och välbesökt monter. Givetvis kommer vi att svara på alla dina frågor (så gott det går). Välkommen ![]() _________________ /Kristian Elisson |
Vet man sådant i förväg...eller är du kanske Saidas grabb??? ![]() ![]() ![]() |
Jag vet vad som pågår så: Ja, vi kommer att ha en välbesökt monter ![]() _________________ /Kristian Elisson |
Jag gjorde lite överslagsräkningar och summerade ihop de två år som jag har hållt på med trackdays.
På 15 banträffar och 6 konbanekörningar så har jag fått en extrakostnad på c:a 21000 kr, exklusive bensin, jämfört med om jag bara hade brukat bilen som glassätarbil. Bensinkostnaden lär ju dock bli ganska mycket pengar till på detta men den har jag tyvärr ingen koll på. Å andra sidan är ju inte det något som skulle bli lägre om jag hade tävlat, utan troligtvis högre. Men om jag istället för en del av de här banåkadagarna hade åkt MGCC KM så hade ju inte det inneburit någon större skillnad i pris, förutom att jag fått ta en del engångskostnader vad det gäller stol + personlig utrustning. Så mitt mål är ju att köra där också när jag väl kan ta de kostnaderna. Fast MGCC KM kanske inte räknas som tävla på riktigt av trådskaparen? ![]() _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
om vi inte är en av dom mest besökta montrarna bland rejsa's forumdeltagare så blir jag lätt förvånad..... Kan berätta vad vi håller på med för något inför mässan.... Vi kommer ha en stor scen med EN BIL på...... med den bilen som hjälp kommer vi ha Shell V-power challenge och Mekonomen trophy..... Och ni kommer inte bli besvikna på priserna i dom två tävlingarna ![]() Priserna är Shell V-power Challenge 1 pris... 2000 lit bensin. Mekonomen Trophy 1 pris 25.000 i värdecheck på mekonomen. Nå, kommer ni och tävlar ![]() ![]() |
Nu visste jag ju om dessa helt sjukt vassa priser redan innan, men kan man reta KLA så tar man chansen. ![]() ![]() Men ber så mkt om ursäkt och ställer mig i kön på en snabbtankning och ett däcksbyte. ![]() |
Ett annat skäl för min del är väl fegheten...
![]() Men jag har kommit en bit på vägen genom att skaffa mig komplett personlig säkerhetsutrustning. Kanske ska fundera på det där erbjudandet Dude gav mig häromåret... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
Re: Gatbils-åkar fråga
Ja, det där var en intressant fråga. Menar du, Micke, att det finns försäkringsbolag som garanterat betalar ut ersättning efter en krasch på en banträff? Efter att ha läst ett antal trådar här så trodde jag att det inte var fallet. Dumt att lura någon att tro nåt annat om det inte alltid stämmer. Får man inte ut nåt så riskerar man nog i många fall mer pengar med sin vanliga gatbil än med en tävlingsbil. Även om en tävlingsbil av grp-N stuk kanske kostat 50 000:- att bygga så skall det till en himla kraftig krasch innan man förlorar allt. Några delar ifrån drivlinan, hjulupphängningar, etc. brukar alltid gå att rädda. En tävlingsbil har ju mycket mindre delar som kan gå sönder och som måste fixas för att klara besiktningen. Buren gör den dessutom rätt styv så även om man rullar och kanske kör in i räcket, så kan det gå att fixa med hjälp av slägga och svets. Det blir betydligt besvärligare med en bil som man åker på gatan med och som saknar bur. Så jag tror att risken för krasch är större vid tävling, även om den inte är jättestor, men att en krasch vid gatträff i de flesta fall blir dyrare, om man nu inte får ut ersättning på försäkringen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12603 besök totalt |