| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Snabb fråga !! Potenza RE050 eller Michelin Pilot Sport ?!?
|
2374 besök totalt |
|
Ska på lunchen idag och inhandla nya 205/45-R17 till min Subaru Legacy Turbo AWD. Bilen går mest på gata men en del på konbana och bana. Vilka däck skall jag köpa? Då studentekonomin inte tillåter däckbyte allför ofta vill jag gärna att de håller ett tag också.. TACKSAM för snabba svar! MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
|
bridgestone re040 som är föregångaren till 050 är riktigt bra och snabba, men slits ganska så snabbt.
på speedstern verkar normal livslängd vara runt 2000mil och åker man hyggligt med bana, så får man halvera det. michelin för livslängd bridgestone för skoj _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Tack för ett bra svar!
Min bil väger ju runt 1400kg så risken är väl att jag nöter ner RE050:orna rätt snabbt med lite bankörning. Nu blev jag kluven, ska jag tänka ekonomiskt och "klokt" eller tänka på varvtider... grrrrr...
Hur är det med våtgrepp och "prisvärdhet"..? MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
|
Funderar också på RE050 och min bil väger samma som din, 1400kg.
Såg att det fanns med två olika belastninsindex. Är det lönt att gå på det högre indexet om bilen väger så pass lite att det klarar sig med det lägre? Tjänar jag på högre index på så sätt att däcket blir mer stabilt och är det i så fall värt 500kr extra per däck för 87Y istället för 83Y? |
||
|
Gustaf, har du hunnit bilda dig en uppfattning ännu?
Jag var ju själv inne på s03 först men de är inget som Bridgestone Svergie tar in min dimension längre. Fick ju dessutom höra att det var lite elaka när man kör på gränsen? |
||
|
S03:or ska väll inte vara farliga på gränsen... tvärtom vad jag hört?
Har ju själv AWD så det släpper egentligen aldrig ändå. Har bara testat lite tvärt nu ikväll och än så länge greppar det BRA! Kan inte annat än att rekommendera dem MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||
RE720 är ett helt annat och billigare däck som brukar tillverkas i Polen (040 / 050 är "riktiga" japantillverkade). RE720 är också betydligt "sladdrigare" i karaktären, d.v.s. slipvinkeln börjar öka tidigare, om det är bra eller dåligt beror på bilen och chaufören. På min MR2 fungerade RE720 inte alls, just p.g.a. sladdrigheten, MR2 har en tydlig lastväxelreaktion som blev lite för mycket med RE720. Tack och lov gick det att slita ut bakdäcken rätt fort, 700 mil, m.h.a. idogt sladdande Nu kör jag på S03.
_________________ Johan Rådlund |
||
|
Ajdå, det låter ju inte bra, har ju spritt nya RE720 på min clio sport -01 nu (satt på när jag köpte den).
Har ju bara kört gata och är ny i bilen så det är ju svårt att säga för mig hur däcken är. Hitils har jag tyckt att dem känns ganska bra dock, men det är ju som sagt för gatkörning. _________________ Johan Carlsson |
||
Nä, det är ju omöjligt att veta hur de är på en given bil utan att ha jämfört med andra däck. Men, hur som helst, var glad att det är riktiga märkesdäck och inte nåt billigt skräp från Tailand. _________________ Johan Rådlund |
||
|
oj, jag har verkligen ovänd bild av däcken du pratar om. Körde Michelin PS2 på min förra bil och upplever att de var fantastiska, styr bra och gott om fäste, började bli simmiga först efter rätt många varv. RE040:orna som jag kör nu tycker jag faktiskt är lite hala och i regn lite läskiga. Men sen har jag inte kört däcken på samma bil heller.
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2374 besök totalt |