Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Sekventiell insprutning, ignition outputs, CDI va ä dä?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8716 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Sekventiell insprutning, ignition outputs, CDI va ä dä?

Vi håller på och tittar på ny ECU för Schwedenkreuz-bilen och i myllret av produkter försöker vi hitta de som uppfyller våra krav. Problemet är att vi inte riktigt vet vad vi behöver.

Motorn är baserad på S54 (E46 M3), dvs en rak sexa på 3.2 l, den är sedan konverterad till knappa 3,4 l.

Jag tror mig förstå att sekventiell insprutning är ngt vi bör ha då det verkar ge både mer effekt och lägre bränsleförbrukning, med andra ord så behöver i en ECU som stöder sekv. insprutning för minst 6 cyl.

Vi använder separata tändspolar per cylinder, innebär det att vi behöver ha minst 6 "ignition outputs"?

Slutligen verkar CDI vara bra, men vad är det och skulle det vara bra för oss?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Det går även att köra semisekvensiellt då räcker det med tre spridar utgångar, det blir dock högre bensinförbrukning då. Jag kör med wasted spark (två cylindrar tänder samtidigt) och då räcker det med tre tändutgångar. Jag skulle behålla original tändspolarna (som faktiskt är riktigt bra på S54) istället för att köra med CDI.

Citat:
The differences Kettering (TCI) vs CDI

With the Kettering Induction ignition design, the coils are powered all the time at 12 volts and are commanded to collapse to spark by the ignition module. Here, the ignition module disconnects the primary winding coil ground. The coil secondary winding collapses to spark at about 30,000 volts. In the CDI design, the coils are not powered. They receive a short high (250 volt) pulse from the ignition module and then amplify that (100:1) to a much larger voltage spike (about 40,000 volts) . Since the potential output of a CDI coil can be over 40,000 volts you have stickers all over your engine bay reminding you that: This can KILL you!!

What's Better? Induction -or- CDI?

Clearly, CDI is being used for most all modern auto / motorcycle / marine applications. It is also the choice for most high rpm race engines. This is simply due to the ability to fine tune all aspects of the combustion process electronically. Where simplicity and reliability is a factor, induction systems have an advantage. That is why you see them most often in aircraft engines. High revving RPM control is not the emphasis but rather reliability. The longer spark duration of induction systems gives a better chance that combustion WILL take place! Anyone who has ever flown at night over mountainous terrain and has heard "auto-rough" knows what I'm talking about here.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
De flesta ECU:er som funkar med 6 cyl. verkar stödja 6 spridare så vi vill nog köra full sekventiellt då låg bensinförbrukning ger oss konkurrensfördelar i långlopp. I synnerhet gäller detta på Ringen där man alltid tankar ur vanliga pumpar som på macken.

Finns det ngn nackdel med Wasted spark i vårt fall?

Har S54 CDI orginal?

Vilken Motec kör ni med?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Med separata tändspolar till varje cylinder så finns det inte direkt någon nackdel att köra wasted spark. S54 har "vanliga" tändspolar som styrs av en tändförstärkare. Vi kör med Motec M8 som är en gammal variant, M800 är dess motsvarighet idag.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302



Bara som en parentes, som inte ligger mot din fråga

Pectel T6M 2000 kan köra seq. Och har även möjlighet till Vanosstyrning.

Klickbar länk


En ECU värd att kolla på kanske!?

Jag har inga referenser på hur styrningen fungerar, eftersom jag inte använder funktionen (Har inte vanos i min motor )

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
NP skrev:
Bara som en parentes, som inte ligger mot din fråga

Pectel T6M 2000 kan köra seq. Och har även möjlighet till Vanosstyrning.

Klickbar länk


En ECU värd att kolla på kanske!?

Jag har inga referenser på hur styrningen fungerar, eftersom jag inte använder funktionen (Har inte vanos i min motor )


Den verkar ha tillräckligt vad gäller insprut och tädning.
Har den flatshift, traction control och pit lane speed limiter?

Vad kostar den?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Skulle ni inte köpa ett system som Ring Racing/er trimmare redan var grymma på? Eller som man kunde köpa reservdelar till runt hörnet?

Bara en liten "reminder"

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
MaZ skrev:
Skulle ni inte köpa ett system som Ring Racing/er trimmare redan var grymma på? Eller som man kunde köpa reservdelar till runt hörnet?

Bara en liten "reminder"


Han kan visst Pectel också.
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302



"Flat shift" heter något annat i Pectel.
Hur som...
Du väljer om du vill bryta tändning eller bränsle vid växling



Pit lane limiter, off course



Traction control




Detta är ett väldigt kompetent system, Ford hade det i sina WRC bilar runt 2000.

Du kan i stort sett göra "allt" med detta. Begränsningen sitter nog mer i köttklumpen som skall mappa och sätta upp det

Plus att det har en väldigt bra loggfunktion.


Pris, jag vet inte vad det ligger på just nu. Runt trettio kanske?

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
NP skrev:
"Flat shift" heter något annat i Pectel.
Snip..

Hur som...
Pris, jag vet inte vad det ligger på just nu. Runt trettio kanske?


Verkar onekligen kunna det mesta som vi behöver och lite till men gränssnittet är ju verkligen trist.

om de ligger på runt 30 så kostar det lika mycket (eller rättare sagt: lite mer) än vad vi får ge för MOTeC M600 med alla de options vi behöver.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
dubbelpost
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302



Färgerna blir inverterade när man tar "print screen".
På min skärm är det vackert ljusblått

Men visst, det är samma gränssnitt som de ryska kärnkraftverken använder sig av

Dock, Jag gillar det. "Rent" och basic.

Det enda som stör mig är hur rullgardinsmenyerna är upplagda. De kommer i en radda nedåt.
om man vecklar ut alla menyer blir listan 5km lång.

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



NP skrev:
Detta är ett väldigt kompetent system, Ford hade det i sina WRC bilar runt 2000.

Du kan i stort sett göra "allt" med detta. Begränsningen sitter nog mer i köttklumpen som skall mappa och sätta upp det

Plus att det har en väldigt bra loggfunktion.


Pris, jag vet inte vad det ligger på just nu. Runt trettio kanske?

Tror inte man hittar nått under 50-70:-
Känner en som forskat lite i Pectel

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
super7 skrev:
NP skrev:
Detta är ett väldigt kompetent system, Ford hade det i sina WRC bilar runt 2000.

Du kan i stort sett göra "allt" med detta. Begränsningen sitter nog mer i köttklumpen som skall mappa och sätta upp det

Plus att det har en väldigt bra loggfunktion.


Pris, jag vet inte vad det ligger på just nu. Runt trettio kanske?

Tror inte man hittar nått under 50-70:-
Känner en som forskat lite i Pectel


Menar du 50-70 kSEK?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



johann skrev:
super7 skrev:
NP skrev:
Detta är ett väldigt kompetent system, Ford hade det i sina WRC bilar runt 2000.

Du kan i stort sett göra "allt" med detta. Begränsningen sitter nog mer i köttklumpen som skall mappa och sätta upp det

Plus att det har en väldigt bra loggfunktion.


Pris, jag vet inte vad det ligger på just nu. Runt trettio kanske?

Tror inte man hittar nått under 50-70:-
Känner en som forskat lite i Pectel


Menar du 50-70 kSEK?

50000-70000 var kanske lite i överkant...
Har pratat lite med Anders nu...

Citat:...men den kostar nog som en M800 motec och lite till för den som är likvärdig med den...Pectel är racing av högsta graden och det får man betala för...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Pectelsystem går att hitta beggade, kolla med någon rallyåkare. Nytt borde det kunna köpas för dryga 40kkr inkl. kablage. Är iaf vad det kostar till en Cosworth.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Andreas A skrev:
Pectelsystem går att hitta beggade, kolla med någon rallyåkare. Nytt borde det kunna köpas för dryga 40kkr inkl. kablage. Är iaf vad det kostar till en Cosworth.


Problemet då är att dom är "bara" till fyrcylindriga motorer.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Niklas Sandström skrev:
Andreas A skrev:
Pectelsystem går att hitta beggade, kolla med någon rallyåkare. Nytt borde det kunna köpas för dryga 40kkr inkl. kablage. Är iaf vad det kostar till en Cosworth.


Problemet då är att dom är "bara" till fyrcylindriga motorer.


Nu hänger jag inte med alls.

Köper man beggat av någon med 4cyl bil så köper man givetvis bara databoxen.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Andreas A skrev:
Niklas Sandström skrev:
Andreas A skrev:
Pectelsystem går att hitta beggade, kolla med någon rallyåkare. Nytt borde det kunna köpas för dryga 40kkr inkl. kablage. Är iaf vad det kostar till en Cosworth.


Problemet då är att dom är "bara" till fyrcylindriga motorer.


Nu hänger jag inte med alls.

Köper man beggat av någon med 4cyl bil så köper man givetvis bara databoxen.


Jo men dom brukar bara ha fyra utgångar för spridare och fyra för tändning och då går det ju inte att köra sekvensiellt med direct fire på en sexa.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



CDI är kapacitiv tändning, generellt så kan denna typ av tändning ha vissa fördelar på höga varvtal.
http://www.tagelectronics.co.uk/mes_pdf/App_Act_Ign.pdf

Sekventiell styrning ger främst fördelar i form av minskad bränsleförbrukning och emissioner.

Med tanke på motorkonfiguration och användningsområde så skulle jag kika på Bosch MS 3.1 vilket används i bland annat Porsche 911 GT3 RSR. 6 st utgångar för spridare respektive tändning, sekventiell styrning, 2st ingångar för lambda, 2 st ingångar för knackgivare, CAN interface för bland annat extern loggning (exempelvis MOTeC display/logger).
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Johan Edlund skrev:
CDI är kapacitiv tändning, generellt så kan denna typ av tändning ha vissa fördelar på höga varvtal.
http://www.tagelectronics.co.uk/mes_pdf/App_Act_Ign.pdf

Sekventiell styrning ger främst fördelar i form av minskad bränsleförbrukning och emissioner.

Med tanke på motorkonfiguration och användningsområde så skulle jag kika på Bosch MS 3.1 vilket används i bland annat Porsche 911 GT3 RSR. 6 st utgångar för spridare respektive tändning, sekventiell styrning, 2st ingångar för lambda, 2 st ingångar för knackgivare, CAN interface för bland annat extern loggning (exempelvis MOTeC display/logger).


Emissioner bryr vi oss inte så mycket om.
om vi varvar uppåt 9000, är det nödvändigt och/eller bättre med CDI?

Den Bosch-enheten verkar bra men såvitt jag förstår så saknar den traction control, pit lane speed limiter och en del annat bra att ha. Har du någon aning om prisläget?
Citera
Skruva banåkabil
Sekventiell insprutning, ignition outputs, CDI va ä dä?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8716 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande