Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1352 besök totalt |
Verklig styrradie.
Styrradien kan definieras som (om jag nu förstått det hela rätt) och med risk för att vara övertydlig, vi betraktar bilen längs dess färdriktning: Avståndet, i markplanet, från däckets centrum till linjen mellan spindellederna. Jag köper den här definitionen så länge vi har nollcamber, men då vi har negativ camber, och styva däcksidor, borde inte då definitionen lyda: Avståndet, i markplanet, från däckets LASTcentrum till linjen mellan spindellederna? (Med negativ camber kommer lastcentrum att hamna närmare bilens mitt, och styrradien kommer att minska). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Re: Verklig styrradie.
En precisering till. Från mitten på däcket på marken, till en punkt på marken där spindellinjen träffar. Det finns fler saker som påverkar styrradien än camber, där man kan säga att den påverkas friktionsmässigt och därför frångår hjulets mitt. Men även den faktiska hjulcentrum linjen påverkas något, även om det nästan är som ett mätfel. Även fjädringsvägen cambrar hjulen, därför talar vi om angivelse i VILOLÄGE. Så kan det bli med ojämn väg också, att däcket greppar ojämnt. Sätter man på annan diameter däck så händer saker. Eller ändrar fälgoffset. Nåväl, man talar i alla fall om den skrubbvinkel som bilen teoretiskt har vid 0-camber. Sedan får mekanikern ta med andra påverkande faktorer själv. Men vi har ETT begrep som grund , där alla menar samma sak. Det viktiga är sedan att förstå att saker händer under resans gång. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1352 besök totalt |