| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
missmatchande TURBOgrenrör
|
1 besök senaste veckan (1064 totalt) |
|
Jahaja, läste med stort intresse tråden om mottryck o flöden. T.ex. att flödet innan turbon är viktigare än efter (rätt uppfattat?) Med detta i åtanke blev jag lite fundersam över mitt grenrör (Fiat Coupe 20VT). Detta visar sig nu ha lite olika lägen på portarna, jämfört med toppens portar. Speciellt 1:an, 4:an o 5:ans rör ligger ocentrerat. Har detta någon större betydelse eller kan det vara idé att karva lite i gjutjärnet..? (så att alla hål ligger i samma linje + att de är lite lite större än portarna i toppen) |
|
På sugis brukar man kunna säga att om portarna nu inte ska vara "matchade" mellan portar och avgasflänsen så ska åtminstånde överkanten av porten och flänsen ligga i linje, nederkanten (om grenröret är större än toppen) kan ligga under, det bromsar avgaser som vill åt fel håll..
Hmm kanske ska skissa.. en edit kommer.. edit igen: överkant ligger alltså topp och grenrör i "tangent" i nederkant så är det här överdrivet hur jag menar skulle vara ok.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
|
|
|
Alla resonemang angående flöde som fungerar på en sugis fungerar även på en turbomotor(och omvänt), det är bara vissa saker som fungerar mer eller mindre på de olika maskinerna.
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1064 totalt) |