Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gatbils-åkar fråga
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
12603 besök totalt

Jag åker bara banträffar med gatbil för:
Att jag inte tror att jag hänger med i tävlingsfart
11%
 11%  [ 14 ]
Att jag mest gillar att lägga ner en massa pengar på bilen och glänsa vid korvkiosken.
3%
 3%  [ 4 ]
Att jag tror att Racing är läskigt, då det ställer krav.
3%
 3%  [ 4 ]
Va ? får man tävla om man vill?
2%
 2%  [ 3 ]
Det är ju så dyrt att tävla !!
79%
 79%  [ 100 ]
Det är roligare att kunna säga att när jag gick igenom min inboard-video så åkte jag ett varv på gelleråsen på 1,24... och transponder tidtagning brukar alltid ha en 7-8 sekunder fel när jag kör.
0%
 0%  [ 1 ]
Totalt antal röster : 126

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Dude skrev:

sen bör man ha en liten krashbudget i bakfickan


hur funkar detta praktiskt?
hostar man upp totalkostnaden för det man kört sönder?
eller betalar man nödvändiga delar och hjälper till med återställning?

"sammanstötningar" med mindre plats/plåtskader, mest att hjälpa till med en välriktad slägga?
motorskador? (kan ju vara svårt att säga vem som "orsakade" en skuren motor) delar teamet på stora räkningen då?

hur funkar det att vara mindre bemedlad och vilja köra? jag vill köra, men skulle farbror Murphy bråka med mig så har jag väldigt små möjligt heter att ersätta skador över säg 10kkr.

mycket frågor....

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Karl Birgander skrev:

mycket frågor....

Men nyttiga thumbs up

Det är lätt hänt att man blundar för det eftersom det "aldrig händer mig".
Det finns lite olika lösningar på kraschbudget.
1. Fast kostnad, tex: Sätter du bilen i räcket kostar det 10k.
2. Stukade racebilar AB fixar, du betalar.
3. Du kraschar, du fixar.
4. Vi är ett lag: vi kraschade, vi fixar gemensamt.
5. Äsch, bry dig inte om det. Det är sånt som händer, välkommen tillbaka...

Är väl dom jag kommer på spontant. Som du ser så skiljer det sig en hel del så det gäller att veta i förväg... Sen skiljer det sig givetvis i både summor och "fixnivå" beroende på vad det är för bil.
Sen brukar det vara så att du står för det som kan lastas dig, resten får teamet ta (om du är hyrchaffis). Dvs, går ett styrstag av och slår sönder hela framvagnen = 0:- för dig. Överkör du och hamnar i räcket = $ för dig...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20248



Re: Gatbils-åkar fråga

BTG skrev:
NiklasFalk skrev:
Man får hoppas att de står vid sina villkor

För att det inte skall bli jättedumt även här så berättar jag att jag skrev ett brev till bolaget och beskrev hur jag brukade bilen på bana. De skrev då ett brev tillbaka där de citerade mig och meddelade att försäkringen gällde samt att motorskadeförsäkringen också gällde upptill 10kmil på min importbil!
Då har du ju det svart på vitt på ett papper, finfint. Alla har lixom inte det och har i bästa fall fått ett "förmodligen" till svar i telefon. Lagstödet för att slippa betala finns alltid men vissa bolag är snälla thumbs up .

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Jag är inte så säker på att vissa bolag bara är snällare än andra. Folksam och Salus ansvar kanske driver företaget annorlunda. De kanske har räknat på detta och sett att här finns pengar att tjäna. Om alla andra bolag inte tar bankörning kan ju de två som gör det få en hel del nya kunder. Personligen känner jag många som just bytt eller håller på att byta till Salus.
Bara för att man kör på bana behöver det ju inte hända olyckor för det. Jag har kört bankörning sedan 1992 och har under den tiden varit av 1 gång dock utan att slå i något, snurrade ut på gräset och kunde tursamt nog köra bilen hem.
Eftersom jag kommer fortsätta att köra bil på bana väljer jag självklart Folksam eller Salus då de har en helt annan inställning till bankörning än andra bolag. Jag har även fått info av Salus att bankörning gäller.

Åter till ämnet racing, tiden är för mig oxå kanske ett starkare skäl att inte köra racing än ekonomin. Tid är ju pengar

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Karl Birgander skrev:
Dude skrev:

sen bör man ha en liten krashbudget i bakfickan


hur funkar detta praktiskt?


Den viktigaste kraschbudgeten har man innanför hjälmen.
dvs kör inte över din förmåga och tro inte att du är Ayrton Senna junior sittandes i din hyrda racerbil .

Behandla bilen som du lånat den av din bästa vän (Trots att du betalt för att köra den. Du lär inte få göra det igen om du är vårdslös)

Jag personligen låter vem som helst (i princip) testa mina bilar och då menar jag både gat och racerbilar(det kan nog flera intyga ).

Men för att få en chans måste man visa sig mogen uppgiften och detta märks på ens beteende och personlighet redan långt innan man ens kommit innanför dörren på bilen.

Under alla mina år på racerbanor, så har vi nog inte haft mer än en riktig smäll (det var jag själv ), Så risken att man ska göra en prakttavla är otroligt liten.

om olyckan är framme, så kan det vara bra om man är lite ödmjuk och inser sina misstag och inte gör som dom flesta racerförare (skyller på någon annan )
Det finns en känd racerförare i sverige som har mellannamnet "det var inte mitt fel" och hans förnamn kan förknippas med moderatbandy

Reparationer görs tillsammans och ekonomiskt får man alltid som förövare som bidra med lite mer än dom olyckliga team-medlemmarna.

Det värsta är egentligen inte själva reparationen och dom kostnaderna, utan vetskapen att man sabbat för sina teamkamrater och deras insatser före, under och efter racet.

Har man bara det i bakhuvudet, så sker sällan någon olycka.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



har redan svarat i denna tråd men skriver igen
skulle kunna tänka mig att tävla inom bil alt mc. en polare tjata på mig nyligen att börja köra rookie 600 med honom inom mc.
dock så skulle jag bli galen av att ha en bil/mc i garaget som kostar mig pengar och jag inte skulle få köra med den vart och när jag vill. kan kan man ju men jag o harry haffa har då säkert delade meningar i den frågan
jag har ochså sett vad racingen har gjort mot bekantas äktenskap känner 4st som kör dragracing på hög nivå alla skilda pga av sporten

plus är ju säkerheten mm är ju högre dock så förstår jag inte varför man inte har samma klass system på allmäna bilkörningar på bana som man har i mc
dvs långsam ,medel och snabb grupp detta skulle ta bort många onödiga ihopkörningar som ibland sker.

när jag tävlade i radiostyrt kosta en säsong ca 20-30tusen kronor
säg någon racing klass som kommer under det förutom skrotbils racing.
summa sumarum skulle inte kunna tänka mig att ha en bil alt mc som jag bara skulle få köra på bana
plus så är jag så tävlings intriktad att jag gör vad som helst för att vinna.man vinner inga race genom att va snäll på banan

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Gustav svensson skrev:

summa sumarum skulle inte kunna tänka mig att ha en bil alt mc som jag bara skulle få köra på bana
plus så är jag så tävlings intriktad att jag gör vad som helst för att vinna.man vinner inga race genom att va snäll på banan


Finns dom som nog är mer tävlingsinriktade än du i Endurance... men där förstår man ändå att man vinner INGA race på att vara involverad i bufflingar..... för det tappar man tid på... Och då vinner man inte

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Det är dyrt, det är iofs min hobbybil också men har jag taskigt med stålar för tillfället så bygger jag inget eller kör inget för tillfället. Med en racerbil i en serie känns det som om det alltid skall till resurser för att åka på tävlingshelgerna. (Jag vet vad en budget är, det är sånt man gör på jobbet. Hushållskassan mår nog bäst av en obudgeterad utgift då och då istället för att den hemska verkligheten blottas.)

Det tar tid, skall man åka rejs gäller det att planera in ett flertal helger med boende och annat. Engagemanget måste bli ett helt annat än att åka på en banträff då och då.

Det vore kul, att rejsa på riktigt. Med en bil liknande min egen men känns tyvärr lite oåtkommligt just nu i alla fall.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Allmänt banåkaforum
Gatbils-åkar fråga
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
12603 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande