Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 12603 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hur funkar detta praktiskt? hostar man upp totalkostnaden för det man kört sönder? eller betalar man nödvändiga delar och hjälper till med återställning? "sammanstötningar" med mindre plats/plåtskader, mest att hjälpa till med en välriktad slägga? motorskador? (kan ju vara svårt att säga vem som "orsakade" en skuren motor) delar teamet på stora räkningen då? hur funkar det att vara mindre bemedlad och vilja köra? jag vill köra, men skulle farbror Murphy bråka med mig så har jag väldigt små möjligt heter att ersätta skador över säg 10kkr. mycket frågor.... ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
Men nyttiga ![]() Det är lätt hänt att man blundar för det eftersom det "aldrig händer mig". Det finns lite olika lösningar på kraschbudget. 1. Fast kostnad, tex: Sätter du bilen i räcket kostar det 10k. 2. Stukade racebilar AB fixar, du betalar. 3. Du kraschar, du fixar. 4. Vi är ett lag: vi kraschade, vi fixar gemensamt. 5. Äsch, bry dig inte om det. Det är sånt som händer, välkommen tillbaka... Är väl dom jag kommer på spontant. Som du ser så skiljer det sig en hel del så det gäller att veta i förväg... Sen skiljer det sig givetvis i både summor och "fixnivå" beroende på vad det är för bil. Sen brukar det vara så att du står för det som kan lastas dig, resten får teamet ta (om du är hyrchaffis). Dvs, går ett styrstag av och slår sönder hela framvagnen = 0:- för dig. Överkör du och hamnar i räcket = $ för dig... _________________ /Kristian Elisson |
Re: Gatbils-åkar fråga
![]() |
Jag är inte så säker på att vissa bolag bara är snällare än andra. Folksam och Salus ansvar kanske driver företaget annorlunda. De kanske har räknat på detta och sett att här finns pengar att tjäna. Om alla andra bolag inte tar bankörning kan ju de två som gör det få en hel del nya kunder. Personligen känner jag många som just bytt eller håller på att byta till Salus.
Bara för att man kör på bana behöver det ju inte hända olyckor för det. Jag har kört bankörning sedan 1992 och har under den tiden varit av 1 gång dock utan att slå i något, snurrade ut på gräset och kunde tursamt nog köra bilen hem. Eftersom jag kommer fortsätta att köra bil på bana väljer jag självklart Folksam eller Salus då de har en helt annan inställning till bankörning än andra bolag. Jag har även fått info av Salus att bankörning gäller. Åter till ämnet racing, tiden är för mig oxå kanske ett starkare skäl att inte köra racing än ekonomin. Tid är ju pengar ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
Den viktigaste kraschbudgeten har man innanför hjälmen. dvs kör inte över din förmåga och tro inte att du är Ayrton Senna junior sittandes i din hyrda racerbil ![]() Behandla bilen som du lånat den av din bästa vän (Trots att du betalt för att köra den. Du lär inte få göra det igen om du är vårdslös) Jag personligen låter vem som helst (i princip) testa mina bilar och då menar jag både gat och racerbilar(det kan nog flera intyga ![]() Men för att få en chans måste man visa sig mogen uppgiften och detta märks på ens beteende och personlighet redan långt innan man ens kommit innanför dörren på bilen. Under alla mina år på racerbanor, så har vi nog inte haft mer än en riktig smäll (det var jag själv ![]() om olyckan är framme, så kan det vara bra om man är lite ödmjuk och inser sina misstag och inte gör som dom flesta racerförare (skyller på någon annan ![]() Det finns en känd racerförare i sverige som har mellannamnet "det var inte mitt fel" och hans förnamn kan förknippas med moderatbandy ![]() Reparationer görs tillsammans och ekonomiskt får man alltid som förövare som bidra med lite mer än dom olyckliga team-medlemmarna. Det värsta är egentligen inte själva reparationen och dom kostnaderna, utan vetskapen att man sabbat för sina teamkamrater och deras insatser före, under och efter racet. Har man bara det i bakhuvudet, så sker sällan någon olycka. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
har redan svarat i denna tråd men skriver igen
![]() skulle kunna tänka mig att tävla inom bil alt mc. en polare tjata på mig nyligen att börja köra rookie 600 med honom inom mc. dock så skulle jag bli galen av att ha en bil/mc i garaget som kostar mig pengar och jag inte skulle få köra med den vart och när jag vill. kan kan man ju men jag o harry haffa har då säkert delade meningar i den frågan ![]() jag har ochså sett vad racingen har gjort mot bekantas äktenskap känner 4st som kör dragracing på hög nivå alla skilda pga av sporten ![]() plus är ju säkerheten mm är ju högre dock så förstår jag inte varför man inte har samma klass system på allmäna bilkörningar på bana som man har i mc dvs långsam ,medel och snabb grupp detta skulle ta bort många onödiga ihopkörningar som ibland sker. när jag tävlade i radiostyrt kosta en säsong ca 20-30tusen kronor ![]() säg någon racing klass som kommer under det förutom skrotbils racing. summa sumarum skulle inte kunna tänka mig att ha en bil alt mc som jag bara skulle få köra på bana plus så är jag så tävlings intriktad att jag gör vad som helst för att vinna.man vinner inga race genom att va snäll på banan ![]() _________________ Gustav Olofsson ![]() Volvo V40 T4 2002 |
Finns dom som nog är mer tävlingsinriktade än du i Endurance... men där förstår man ändå att man vinner INGA race på att vara involverad i bufflingar..... för det tappar man tid på... Och då vinner man inte |
Det är dyrt, det är iofs min hobbybil också men har jag taskigt med stålar för tillfället så bygger jag inget eller kör inget för tillfället. Med en racerbil i en serie känns det som om det alltid skall till resurser för att åka på tävlingshelgerna. (Jag vet vad en budget är, det är sånt man gör på jobbet. Hushållskassan mår nog bäst av en obudgeterad utgift då och då istället för att den hemska verkligheten blottas.)
Det tar tid, skall man åka rejs gäller det att planera in ett flertal helger med boende och annat. Engagemanget måste bli ett helt annat än att åka på en banträff då och då. Det vore kul, att rejsa på riktigt. Med en bil liknande min egen men känns tyvärr lite oåtkommligt just nu i alla fall. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 12603 besök totalt |