| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta bussning på e30 diff, enbart kåpa?
|
1655 besök totalt |
|
skall byta diffbussningen och silentblocken nu i dagarna, tittade på det hela igår och jag undrar om man kan underlätta det hela genom att bara lossa kåpan på diffen istället för att ta ner hela diffen...det är ju inga problem att lossa och ta ner diffen, men får man loss enbart kåpan så är det ju lite smidigare... det som jag funderar över är om man lossar kåpan helt och bussningens fäste, går det då att få ut bussningen ut hållaren i karossen och sen få av kåpan? eller måste diffen ner? _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
|
Att ta loss locket på bakväxeln går utmärkt
utan att ta ner klumpen.
Men att byta silentblock utan att ta ner bakvagnsbrygan är nog ganska svårt ,( det går säkert på något sätt men jag föredrar att ta ner brygan). Och tar du ner brygan följer ju klumpen med ner _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
|
Byta silentblocken på plats går bra. I alla fall utan plocka lös balken helt och hållet.
Jag citerar mig själv (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=233562&highlight=tr%E4kloss#233562):
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Det går väl annars utmärkt att byta diffbussningen utan att ta ner varken klump eller difflock. Går att antingen banka ut den gamla eller såga sönder den alternativt bygga en enkel avdragare med hjälp av en gängstång/lång bult och lagom stor hylsa.
_________________ Jonas Edling |
||
|
Här är en annan variant på hur mna kan göra när man byter silentblock: http://www.snakeeye.net/silent.htm
_________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
|
tack för alla svar! då blir det att ta ner kåpan i dagarna...har ny packning och bussning med mera på väg...
ang. silentblocken så har jag aldrig gjort det innan, och man blir lite tveksam när man läser på autopower, antingen är det skitenkelt eller skitsvårt och nästintill omöjligt att byta utan att ta ner balken är väldigt möjligt, man bränner ju ut dom gamla bussningarna...
mitt högra silentblock är nog definitionen på kasst....aluminiumhylsan i mitten är helt lös ifrån gummit, vänstra är inte långt efter...såg det när jag hade bilen uppallad och kolla diffbussningen, visste att dom var kassa men inte så kassa lika bra att byta nu innan vintern och bilprovningen, då dom tycker säkert inte om det...
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1655 besök totalt |