Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Air/fuel ratio meter.
1 besök senaste veckan (857 totalt)
norsken
norge
Här sen Sep 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Air/fuel ratio meter.

Är det någon som har erfarenhet med s.k. air/fuel ratio meter? Det är en mätare som via en lambdasond kännet av luft/bensinblandingen. Kann det vara ett alt. till rullande landsväg för att justera in förgasaren ( Weber 45a) på min BMC 1293-motor som skall användas till historisk GT i en Mini-Jem här i Norge,( och kanske i Sverige). Finns sådana att köpa i Sverige? Jag har hittat en i England, Lumenition, känner någon till detta? Ja,ja det är inte mycket historisk riktigt, men den skall bara ev. användas till förgasarjustering, inte till rejs.

MVH Tore Kjell Larseng

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jodå, en hel del. Det är en enkel krets som bara mäter utspänningen från en smalbandslamdasond.

Min personliga åsikt är att man lika gärna kan använda en voltmeter (0-1 volt) istället för att köpa en kostsam display (eller löda ihop en egen), eftersom noggrannheten ändå är rätt dålig. Man kan i princip bara vara säker på om det går fett (över 0,455 volt ungefär) eller snålt (under 0,455 volt). Hur fett, eller hur snålt, är man inte lika säker på men högre spänning är fetare blandning.

Mycket säkrare blir man med en bredbandslambda men då talar vi om 3500kr och uppåt i de flesta fall.

Justering med lambdasond på väg är en god hjälp men det blir ändå inte riktigt som att köra rullande landsväg, eftersom det är svårare att "låsa" motorn på alla lastfall. Men bättre än att bara gissa är det ju.

/Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Air/fuel ratio meter.
1 besök senaste veckan (857 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande