Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bussningar
2 besök senaste veckan (5060 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Bussningar

Vilken typ av framvagns och bakvagns-bussningar är bäst till en banbil?
Hårdare vanliga bussningar, isprutade/'förstärkta' originalbussningar, superflex, Delrin(POM) eller nåt annat?
POM verkar ju poppis, finns de att köpa färdigsvarvade i satser?

#24, #64, #88
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

Ju hårdare bussningar man har, desto mindre flex och ofjädrade rörelser... vilket är bra för att kunna justera en banbil!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Generellt kan man ju säga att härdare är bättre.
Men om man sätter dit stumma bussningar måste man vara säker på att det bara ledar i ett plan. Annars får du brytningar och ngt kan gå sönder.

Riktigt hårda POM-bussningar måste du nog göra själv.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
OK, hur hårda blir POM-bussningar då? Flexar det inte alls, eller kan man ha det i en bakvagn som måste röra sig något i sidled?
Jag antar att man måste ha nån sorts passning på POM-bussningar så de inte skall börja glappa, men vad är lagom? om innerdiametern på bussningsfästet t.ex. är 50 mm och den inre hylsan har en ytterdiameter på 18 mm, vad är då lagom mått att svarva till bussningen i?

#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Jag använde ngn form av nylonplast (vet tyvärr inte vilken) och den var helt stum. Mig veterligen finns det inget svarvbart material som flexar litegranna.

Jag monterade mina stålhyllsor "stumt" med prespassning och lite lim. Ledade gjorde jag "mellan bulten och hyllsan".

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
OK, och presspassningen var en halv mm eller nåt sånt?

#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Jag använde ngn form av nylonplast (vet tyvärr inte vilken) och den var helt stum. Mig veterligen finns det inget svarvbart material som flexar litegranna.
.

Det finns företag som svarvar i polyuretan (http://www.economos.com/economos_SVE/materialdata_follow.asp), i detta fallet handlar det visserligen om tätningar, men det går alltså att svarva i lite mjukare polyuretan. Oklart dock om det är speciell process som man inte kan göra med vanliga verktyg.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har svarvat lite egna bussningar i nylon till framvagnen på Rekorden. Dels till fästena mot karossen som var gammalt snuskigt gummi från 60-talet, dessa svarvade jag inte noggrannare än att de passade i fästena.
Jag svarvade även bussningar till de övre länkarmarna fram, dessa gjorde jag så noga jag kunde. Så gott som 0 passning. Monterade med lite olja. De rör sig lite trögt, men det beror på att hålet i bussningen inte blev 100 % rakt. Använde en alldeles för liten och klen svarv, så den orkade skära mer än 0,5 mm åt gången!
Bak kan man med fördel använda så kallade ledlager. Som en uniball utan gängstång.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
OK, och presspassningen var en halv mm eller nåt sånt?

Nja, snarare ngn 10-del eller två...

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Vad pratar ni om? En banbil skall inte ha nåt äckligt gummilatex, den skall ha lager! >

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Precis, ledlager och länkhuvud (uniballs). Ledlager kan man använda istället för en bussning där kraften mestadels är radiellt riktad. Likadant med uniballs, det som skiljer är hur man fäster lagret. Ett ledlager kräver nån sorts ansats eller låsning axiellt, både för ytter och innerbanan. Dessutom får man kolla upp hur många grader länken vrids i axialled, lagret har ett visst maxvärde. Brukar vara typ 3-4 grader.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AL skrev:
Jag monterade mina stålhyllsor "stumt" med prespassning och lite lim. Ledade gjorde jag "mellan bulten och hyllsan".

Hmm, så då kan man alltså inte dra åt mot hylsan om jag fattat saken rätt? Är det bra det, känns som om det skulle kunna ge väldigt stora sönderslagna bulthål i fästet och dessutom visst glapp?
Jag hade funderingar på att som original dra fast hylsan stumt i fästet och låta hylsan glida i POM-materialet. Är det dumt det, slits det ut fort på det sättet?

#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bussningar

AndersY skrev:
Vilken typ av framvagns och bakvagns-bussningar är bäst till en banbil?
Hårdare vanliga bussningar, isprutade/'förstärkta' originalbussningar, superflex, Delrin(POM) eller nåt annat?
POM verkar ju poppis, finns de att köpa färdigsvarvade i satser?

Jag använder själv urethan. Har köpt på rund metervara, 45mm. Sen svarvar man själv. Kommer inte ihåg hårdhetstalet, men ung samma som backelit. Samt samma friktion som teflon. Eftersom det är gummi så går det inte att slå sönder.
De urethan bussningar som finns att köpa håller aldrig samma hårdhet.
Så dessa behöver ingen presspassning. Nästan som en uniball.

Göran Malmberg.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:
Jag använder själv urethan...

Är Göran Malmberg en gummiman? Jag som alltid har trott att han var seriös.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag frågade runt lite på olika forum vad jag skulle använda fär material och fick tipset att använda Delrin som är ett nylonaktigt material men har bättre egenskaper då det utsätts för vätska.
Delrin skulle också vara hållbart mot slag osv.

Finns i rundstav i massa olika dimentioner, vit eller svart.
Jag köpte 55mm svart rundstav för runt 300kr/halvmeter hor Metallcenter i jordbroindustriområde.

Mkt lätt att svarva i.
Blev enorm skillnad i greppkänsla och styrrespons efter bytet, kanske inte så konstigt då orginal gummibussningar säkert suttit där sedan -83.

/Peter W

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

oilon lär också funka bra...grön är den plasten

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

ice skrev:
Göran Malmberg skrev:
Jag använder själv urethan...

Är Göran Malmberg en gummiman? Jag som alltid har trott att han var seriös.

Du behöver inte vara orolig ICE, jag sätter inte dit nått som flexar.
Har sprungit runt å letat efter shore talet här, men hittar det inte. Hur som helst, jag vill använda orginal A-armar, och letade efter passande material. De urethanbussningar som finns att köpa till olika bilar hos tillbehörsfirmor är för mjuka, så jämför inte med det. Dom här kan du inte ändra formen på med ett skruvstycke.

Göran Malmberg.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Delrin brukar användas i båtblock och kullager till dito som inte är hårt belastade. Till de blocken som har lite mer last på sig brukar tillverkarna stoppa i kulor av Torlon som är rejält mycket stummare, kanske kan vara något att svarva bussningar i?

Själv så lyckades jag ju såklart göra ägg av kulorna i Torlon så det fick bli rostfria istället...

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
AL skrev:

Hmm, så då kan man alltså inte dra åt mot hylsan om jag fattat saken rätt? Är det bra det, känns som om det skulle kunna ge väldigt stora sönderslagna bulthål i fästet och dessutom visst glapp?
Jag hade funderingar på att som original dra fast hylsan stumt i fästet och låta hylsan glida i POM-materialet. Är det dumt det, slits det ut fort på det sättet?

På BMW E30 är monteringen just sådan att manledar "mellan axel och hylsa". Jag drog allt med ny nylockmutter tills länkarmen precis började gå lite tyngre. Detta får man sedan mer eller mindre ha lite koll på. Men jag behövde aldrig efterdra. Däremot drog ägare nummer två dit allt "stumt" och han föll ner 6 placeringar från "sina normala". När han frågat efter hur jag tänkt att det skulle vara, och ändrat tillbaka, så var han tbx i toppen...

Säger dock inte att du inte har en bra synpunkt Anders. Finns nog flera sätt att lösa det på. Jag valde att kopiera original för min bil.

Allmänt banåkaforum
Bussningar
2 besök senaste veckan (5060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande