| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Film: VLN #10 2005 - Sabine Schmitz vs. Jürgen Alzen
|
3793 besök totalt |
|
ok, det är lite bökigt att få hem filmen (man anger epost-adress och får en länk till en zip-fil skickad till sig osv.) men det kan vara värt att ta hem den. Det ser lite halkigt ut och Alzen verkar ha svårt att bestämma vilket håll nosen ska peka åt.
och Sabines omkörning...
http://82.165.26.185/download/download.php?file=15 _________________ Anders Dauner |
||||||||
|
Vad ska man säga
Vilkan sköön film och omkörningen
Köra om så där förnedrande åsså sitta och vinka till funkisarna sen
Inte gör hon ju bort sig iaf. Var det inte i nån äldre tråd som hon ifrågasattes som tävlingschaffis? Det där såg då iaf ut som ett helschyst varv i blötan! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
oavsett hur mycket denna film än visar hur kompetent Sabine Schmitz är som förare, och det gör den verkligen, så betyder inte det att Jürgen Alzen har något att skämmas för. Med tanke på hur hans bil beter sig så är det lika imponerande att se hur han inte bara håller bilen på banan utan kör 996:an relativt jämnt med Sabines 997. Att på plats se hur han desperat letade grepp på den regnblöta asfalten och driftade uppför högern efter Pflanzgarten I med konstanta rattpareringar i jakt på optimal fart gör att jag inte kan se det förnedrande i att bli omkörd. BÅDA förare gör ett hästjobb, hatten av för såväl Sabine som Jürgen! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
Nu är ju inte Alzens bil en Cup utan ngt mer likt en RS så han borde vara snabbare. Tycker det är rätt uppenbart att Alzen letar grepp i ngn halvmesyr av idelspåret medans Sabine VET var det finns grepp. Så även om Alzen kör riktigt bra så visar Sabine att hon är en förare av världsklass (iaf på Ringen). |
||||||||
Enligt Alzens hemsida är bilen en "lätt modifierad 996 Supercup", i startlistan anges modellbeteckningen som "996 GT3". Schmitz/Abbelens bil anges i startlistan som "997 Supercup". Abbelen/Schmitz har kört 997:an i flertalet VLN-lopp. Alzen har, enligt uppgift i alla fall, byggt ihop 996:an på väldigt kort tid. Vilken bil är mest utsorterad? Vilka däck kördes det på? Chassisättning? Effektskillnad? Vad var målsättningen inför loppet? Såvida du inte sitter inne med information och fakta som jag inte har så ter det sig för mig tveksamt att uttala sig om vem som "borde vara snabbare" när det finns så många osäkra faktorer att ta hänsyn till. Jag är mycket väl medveten om att du har väsentligt mycket mer erfarenhet av Ringenkörning än vad jag har, men är det verkligen "rätt uppenbart" att Alzen letar grepp i halvmesyr av idealspår medan Sabine VET? Jürgen Alzen har väl uppemot 20 års erfarenhet av VLN-körning i diverse åkdon och har uppnått stora framgångar, han torde därmed veta hur man kör bil på Ringen även när det är blött. Jag påstår inte att hans varv är felfritt, långt ifrån, men det är faktiskt inte Sabines heller. Titta bl.a på hur hon kör över bron i Breidscheid, i utgången av Brünnchen och genom Pflanzgarten II. Världsklass? Nåväl, min åsikt är att båda kör riktigt bra och att båda förtjänar beröm för sina prestationer. Poängen med mitt inlägg ovan var inte att 997:an nödvändigtvis är överlägsen 996:an utan bara att det var lite överdrivet att kalla omkörningen för förnedrande. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
Tycker du såga Alzens kunnande som bilbyggare, det är ju som du själv säger inte första gången de tävlar på Ringen och de har dessutom mycket stor erfarenhet av GT3 så nog kan de få till en bra bil direkt och den var iaf mer modifierad än att den inte klassade in i Cup-klassen. Då skall man vara medveten om att såväl avgassystem som stötdämpare och fjädrar är fria i Cup-klassen. Så lätt modifierad är nog en sanning med modifikation. Vad gäller däck så kör de både på Michelins regndäck, dessa finns bara i en blandning. Angående spåret så håller Jürgen mest lite mer i mitten istället för att som Sabine köra där det finns grepp, dvs ett helt annat spår än det normala. Vad som är fel i Breidscheid och PG2 undgår iaf mig och i utgången av Brünnchen kör hon just REGNSPÅRET. Som sagt Sabine kör där det finns grepp, Jürgen Alzen kör mest lite mer i mitten av banan och letar grepp. Skall man hårddra det så är det alltid förnedrande att bli omkörd på ustidan i ett race.
Sen var det visst som sagt Jürgen Alzen som körde, det förklarar ju en del då det är hans bror Uwe som är den snabba i familjen. Inte för jag kan köra bättre (än).
|
||||||||
|
Kan någon vara vänlig och lägga upp filmen på en lämplig server för att underlätta tankning? Jag råkade radera filen innan jag sett filmen, och nu har Renn-TV inte någon lust att släppa till längre s a s...
Tack...
|
||||||||
Visst är det imponerande hur fort man skruvat ihop Alzens bil. Men det handlar ju inte om ett gäng nybörjare som uppfunnit hjulet. Både RS Tuning och H&R har varit med förr och det är inte första gången man bygger GT3 tillsammans med Jürgen Alzen Motorsport. Att Sabine och Klaus skulle ha kört flertalet race med 997:an är väl ändå att överdriva. De har startat med bilen två gånger tidigare. På dessa två starter avverkade man totalt 14 varv. Till det kommer fri träning och kval så en inte allt för vild gissning är att man har 30-40 varv i ryggen med den bilen.
Vad bilarna kallas i startlistan är fö totalt ointressant då det är helt och hållet upp till anmälaren att välja vad han/hon vill att det ska stå. Enbart fantasin sätter gränserna här. Startar man dessutom i SP7 så kan man nog utgå från att modifieringarna är tillräckligt stora för att uppväga den ökade vikt som detta innebär gentemot Cup4. _________________ Anders Dauner |
||||||||
|
Mycket trevlig film, imponerade fäste på våta slingan...
Det är kul att se hur Sabine redan i Hatzenbach känner att hon har häng på Alzen. Hon bidar sin tid och kör metodiskt ifatt honom och sedan pga av minskade blöta får hon kämpa lite för att hänga med tills dess det blir blötare. Omkörningen var så vass, fy sjutton! Det är ju inte "bara" på utsidan av en kurva utan också en kurva där man kanske inte rekomenderar omkörningar.
Det verkar understyra en del på sina ställen, Kallenhard, Breidschied och Bergwerk för att nåmna några... Utan att ta någons sida verkar det som om Alzen har det lite jobbigare än Sabine när det är blött. Oavsett är det imponerade kört av båda. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
Mycket imponerande körning!!!
Vilken känsla och kontroll hon har. Kul att se lite andra spårval vid blött också. Speciellt i kurvorna straxt innan Eiskurve där hon ligger i ett helt annat spår än vanligt. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||||||
Nej, jag sågar inte Alzens kunnande. Tvärtom, att fixa ihop en bil på 1,5 vecka är riktigt starkt jobbat. Att de sedan hade första roll-out på fredagen och använde en erfarenhets-setup som säkerligen inte var optimal och det säkerligen inte fanns tid för att ändra speciellt mycket på gör Jürgens körning, i mina ögon, imponerande.
Här blir det ju mest "sitta-hemma-i-soffan-och-leka-proffstyckare"-nivå på det hela, men nog tappar hon tid på att hennes spårval, alternativt val av bromspunkt, får bilen att understyra kraftigt in i Breidscheid så hon kan gå på gasen senare. Hon får ju lägga på ett kvarts varv extra rattutslag och det kan aldrig vara tidsvinnande. I Brünnchen är det inte spårvalet i sig som är missen utan att hon går in för fort och får parera ett kast kraftigt med ratten och återigen kan kliva på gasen senare = tidsförlust. Innan PG2 sitter hon och fibblar med vindrutetorkaren vilket får till följd att hon kommer ganska långt ut till höger och det är i alla fall enligt Jackie Stewart INTE bra, speciellt inte när det är blött. Att hon sedan går över till andra sidan av banan och ligger långt ut till vänster i en vid sväng som gör ingången till knixen över det snabba esset tvärare än vanligt verkar inte optimalt, speciellt eftersom de flesta (inklusive Timo Bernhard och Stuck) höll väldigt tajt längs högerkanten. In alles en hel del SMÅ misstag som tillsammans kostar tid, precis som Jürgen gör liknande misstag. Således imponerande körning på mycket hög nivå av båda, men att Schmitz prestation skulle vara avsevärt mycket bättre än Alzens kan jag inte se från min bekväma soffposition...
Jag håller inte med.
1:a varvet gick på 10:26,214(Alzen) resp. 10:24,108 (Schmitz). Inte någon avgrundsdjup skillnad alltså, vilket innebär att Alzen måste legat ganska nära 997:ans kofångare i slutet av varvet. Tänk om Uwe kört, vad han hade "förnedrat" Sabine genom att dra ifrån...
Skämt åsido, jag vill inte att det här ska urarta till en diskussion om vem av Jürgen Alzen och Sabine som är "snabbast" förare. För mig handlar det inte alls om det utan om att BÅDA är duktiga och kör bra och att filmklippet är extremt spännande och kul att titta på. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
|
|
||||||||
|
Istället för att vi skall sitta här och spekulera så ringde jag Sabine och frågade.
Som vanligt så skrattade hon en hel del. Vad gäller Alzens bil skall den ha ca. 500 hk, traction control och sekventiell låda men övrigt är det en cup bil. Så lätt modifierad?
om sitt eget spår sa hon att det var regnlinjen och att hon kör bra spår överallt utom just utgången Brünnchen där hon går in för fort så det blir alldeles för brett (så mycket för min kunskap om regnlinjen). om Alzens spår sa hon: "Did you see Alsen's line? It was relly bad, he was just drving in the middle looking for grip where it's most slippery ." Hennes bil är också lite modifierad, de har ABS, ingen bromservo PCCB. Angående spårval från andra förare är det svårt att kommentera utan att se ngn video men vad Jackie Stewart sa om spårval 1973 kan nog vara lite förlegat då väldigt mycket på banan har ändrats sen dess. Att Sabine får göra lite korrigeringar med ratt och gas är inte så mycket misstag utan kommer sig av att hon vågar och kan köra fort i regn i min mening. Bevisligen funkar det då han kör fortare än en bil med traction control och ett kraftigt effektövertag. Vad gäller varvtider så vore det märkligt om skillnaden varit större med tanke på de 100 hk extra på DH och även om Alzen hade kört om på rakan så hade det inte varit pinsamt. Det hade bara varit pinsamt om det skett på utsidan i en kurva.
Slutligen så håller jag med om både kör bra men Sabine kör betydligt bättre och det gör det extra kul att se. |
||||||||
Anders var så snäll och agera tomte för mig med, jag lyckas inte få hem filmen
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Efter att ha sett filmen ett par gånger kan jag bara instämma i hyllningskören!
Alltid kul att se förare med full kontroll, tålamod och charm!
Alzen är duktig, inget snack om saken, men i just denna kamp var han tvåa. Edit: Stavning
_________________ /Kristian Elisson |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
|
3793 besök totalt |